خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

ابراز نگرانی از آسیب دیدن تربیت اجتماعیِ دانش آموزان/ استراتژی اصلی، حضور هر چه زودتر محصلان در مدرسه است

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۰۷۹۹

مشاور وزیر آموزش و پرورش در سند تحول بنیادین درباره تربیت اجتماعی اظهار داشت: یکی از ابعاد جدی ساحت‌های تربیتی سند تحول، تربیت اجتماعی است که در حال حاضر این بُعد آسیب دیده است.

"مهدی نوید ادهم " مشاور وزیر آموزش و پرورش در سند تحول بنیادین در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درباره تاکید سند تحول به فعالیت های گروهی و خطرات ناشی از دور ماندن دانش آموزان از این گونه فعالیت ها گفت:  سند تحول بنیادین اصل را بر فراهم آوردن زمینه تربیت پذیری دانش آموزان قرار داده است. در این سند قید شده مسئولیت آموزش و پرورش این است که شرایطی فراهم آورد تا دانش آموزان آگاهانه و داوطلبانه فرایند تربیت پذیری خود را شکل دهند و به یک رشد مطلوب همه جانبه برسند.

وی در خصوص ابعاد مختلف تربیتی بیان کرد: تربیتی که در سند تحول از آن نام برده شده، اعم از تعلیم و تربیت است؛ یعنی هم تربیت را به معنی مصطلح آن شامل می‌شود و هم تعلیم، آموزش و به ویژه پرورش را در بر می‌گیرد.

ادهم در ادامه با اشاره به اینکه تمام ابعاد مدرسه باید به موضوع تربیت توجه کنند، گفت: این دوگانگی و جدا سازی آموزش از پرورش قابل قبول نیست، در نتیجه  همه عناصر آموزش و پرورش و همه عناصر مدرسه اعم از مدیر، معلم، کتاب‌های درسی، برنامه‌های آموزشی و فوق برنامه باید رنگ و بوی تربیتی داشته باشد.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در سند تحول بنیادین گفت: یکی دیگر از تاکیدات سند تحول بنیادین  تربیت در ساحت‌های شش گانه است‌. ساحت‌های شش‌گانه می‌گویند تربیت دانش آموزان صرفا در آموزش علمی محدود نشود، بلکه باید به آنها ابعاد دیگر تربیتی از جمله تربیت سیاسی، اجتماعی، اعتقادی، زیستی، بدنی، علمی، فناورانه، زیبایی شناسی، حرفه‌ای و اقتصادی آموزش داده شود.

وی درباره تربیت اجتماعی اظهار داشت: یکی از ابعاد جدی این ساحت‌هایی که نام برده شد تربیت اجتماعی است. تربیت اجتماعی به معنی انجام کار تیمی، فراگرفتن مهارت‌های ارتباطات اجتماعی و بحث‌های مشابه آن است. در حال حاضر این بعد آسیب دیده و دانش آموزان به مدرسه دسترسی ندارند.

ادهم گفت: طبیعتاً وقتی این بُعد آسیب می‌بیند  ارتباطات اجتماعی دانش آموزان نیز  کاهش خواهد یافت. هر چند آموزش و پرورش سعی کرده در قالب فعالیت‌های امور تربیتی برنامه‌هایی را تدارک ببیند اما این نگرانی برای ما وجود دارد که مناسبات اجتماعی و مهارت‌های اجتماعی از جمله کار تیمی و گروهی در دانش آموزان آسیب ببیند.

وی در پاسخ به این سوال که چه راهکارهایی برای کاهش این آسیب‌ها وجود دارد؟ گفت: اولویت اصلی ما این است که شرایطی فراهم بیاوریم تا دانش آموزان با رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی به مدرسه بیایند و با هم مواجه شوند و ارتباط برقرار کنند. زیرا اگر این شرایط کرونایی ادامه پیدا کند که احتمالا هم ادامه پیدا می‌کند آسیب‌های دراز مدت سنگینی را به جسم و جان بچه‌ها خواهد زد.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در سند تحول بنیادین در پایان اظهار داشت: زمانی که دانش آموزان تحرک ندارند جسم، روح و روان و عواطف بچه‌ها آسیب می‌بیند؛ لذا استراتژی اصلی آموزش و پرورش این است که شرایطی فراهم شود که دانش آموزان هر چه زودتر به مدرسه بیایند و در مدرسه حضور پیدا کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز