خبرگزاری کار ایران

برگزاری همایش ملی زیست جهان پساکرونا در دانشگاه ایلام

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۴۹۶۱

غلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در آیین افتتاحیه همایش ملی زیست جهان پساکرونا با اشاره به اینکه نسل چهارم دانشگاه‌ها اجتماعی و جامعه محور هستند، گفت: پاندمی پیچیده و مبهم کرونا همه بخش‌های حیاتی جوامع را تحت تأثیر قرار داد و لذا باید دانشگاه‌ها بر طبق رسالت اجتماعی که دارند، اثرگذاری لازم را در مواجهه با این پدیده داشته باشند.

به گزارش ایلنا، غفاری با تقدیر از نقش این دانشگاه در مسائل مختلف استانی و کشوری اظهار داشت: با رویکرد دانشگاه جامعه محور، دانشگاه ایلام برگزاری همایش ملی زیست جهان پسا کرونا را در دستور کار قرار داد و با ارائه مقالات و پیشنهادات مختلف کاربردی به کار خود پایان می‌دهد و نتایج آن در سطح ملی و استانی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. 

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، یادآور شد: نتایج این همایش ثابت کرد که دانشگاه اجتماعی و جامعه محور می‌تواند بر محیط اطراف تأثیرگذاری مناسبی داشته باشد، لذا از جانب خود و مقام عالی وزارت علوم از مساعی همه عزیزان و دست اندرکارانی که در سطح استان و کشور با عزم قوی برای برگزاری این همایش ملی تلاش کردند، کمال تقدیر و تشکر را دارم. 

غفاری در ادامه به تغییرات، تحولات و پیامدهای منتج از پدیده کووید ۱۹ اشاره کرد و گفت: وقتی که این پدیده پیچیده، مبهم و چالش‌برانگیز شکل گرفت، دو پرسش کلیدی مطرح شد که چه دارویی در درمان این بیمایر مؤثر است و چه نوع حکمرانی در ارتباط با این پاندمی داشته باشیم. 

وی افزود: علیرغم اینکه بیشتر مردم دنیا از پیامدهای این پاندمی تأثیر پذیرفته و خسارت‌های فراوانی بر آنان وارد شده است، اما نتایج آن در کشورهای مختلف متفاوت است، واین پرسش را در ذهن متبادر می‌کند که این تفاوت‌ها ناشی از چیست؟ آیا عوامل جغرافیایی، اقلیمی، ژنتیکی و نظام‌های بهداشتی در شکل‌گیری این تفاوت‌ها دخیل هستند که البته برای هر یک هم شواهد تعیین کننده‌ای وجود دارد. 

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم یادآور شد: با توجه به پیچیدگی و ابهاماتی که با این پدیده مواجهه هستیم، لذا ارائه راه حل برای موضوعات مختلف مربوطه کاری ساده نیست و برگزاری این نوع همایش‌ها می‌تواند کمک خوبی در شناخت، نقد و تبین مسائل مطرح شده و ارائه راهکارهای لازم داشته باشد. 

 غفاری در ادامه گفت: همچنین دانشمندان باید در عرصه سیاستگذاری همراه شوند که برای تحقق این مهم مجموعه‌های متعددی باید همکاری کنند. 

 غفاری با تأکید بر مدیریت هوشمندانه در کنترل پدیده کووید ۱۹ یادآورشد: برای تحقق این نوع مدیریت باید به ضرورت‌ها و بایسته‌های یگانگی شناختی و عاطفی بین سیاست‌گذاران و شهروندان، انسجام بین مردم و سیاست‌گذاران و پذیرش مرجعیت علمی و نظام‌های تخصصی بیشتر اعتنا کنیم. 

وی افزود: اگر یگانگی شناخت و انسجام بین مردم و سیاستمداران شکل نگیرد، نمی‌توان به هم‌افزایی اثرگذار رسید و شاهد هستیم کشورهایی که مردم و سیاستمدارانش از یگانگی شناخت و انسجام برخوردار بودند، در این عرصه موفقیت‌های بیشتری کسب کردند. 

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه «اعتماد» پیوند دهنده بین مردم و سیاست‌گذاران در این فرآیند است، گفت: در عرصه سیاستگذاری هر آنچه که اعتماد را دچار فرسایش و خدشه کند، پیامدهایی به همراه دارد که باعث شکل گیری موانع جدی برای زیست و مدیریت این وضعیت می‌باشد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز