خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا اعلام شد؛

یخچالی با قابلیت نگهداری واکسن کرونا در دمای منفی ۸۰ درجه در حال ساخت است/ واکسن داخلی، توان پوشش کشورهای اطراف را دارد

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۰۴۲۵

رییس شبکه آزمایشگاهی فناوری راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از ساخت یخچالی با قابلیت نگهداری واکسن کرونا در دمای منفی ۸۰ درجه خبر داد.

«رضا اسدی‌فرد» رییس شبکه آزمایشگاهی فناوری راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره تاریخ واردات واکسن کرونا به ایران و اینکه گفته می‌شود، ایران شرایط نگهداری واکسن در دمای زیر ۷۰ درجه را ندارد، گفت: در حال حاضر کل دنیا با مشکل تهیه واکسن مواجه است، یکی دیگر از مسائل که در خصوص تهیه واکسن با آن مواجه هستیم، حمل و نگهداری آن است.

وی ادامه داد: از یک جهت برای ما یک فرصت است به این معنا که ما جزو ۱۰ کشوری هستیم که توانسته روی این واکسن کار کند و آن را به نتیجه برساند. در حقیقت ایران به غیر از اینکه می‌تواند کل مردم خود را پوشش دهد، می‌تواند کشورهای اطراف که فاصله جغرافیایی کمی دارند، اما  بازار بزرگی است را پوشش دهد.

اسدی‌فرد در پاسخ به این سوال که از چه زمانی واکسن کرونا در کشور به مرحله استفاده و تزریق می‌رسد؟ گفت: شرکت‌هایی بزرگی که واکسن کرونا را تولید می‌کنند، اولویت اول‌شان کشور خودشان است و بعد امکان دارد که به کشورهای دیگر واکسن بدهند. خبرهایی خوبی که شنیده‌ایم، مبنی بر این است که از اول دی ماه شروع فاز اول انسانی است که طی مدت محدودی یعنی ۲۸ روز آن را انجام می‌دهند. فاز حیوانی واکسن ایرانی کرونا موفق بوده و معمولا اگر فاز حیوانی موفق شود، فاز انسانی هم موفق خواهد شد.

وی ادامه داد: فکر می‌کنم از اول بهمن هم فاز دوم انسانی این واکسن آغاز خواهد شد و آنطور که اعضای ستاد کرونا گفته‌اند، فکر می‌کنم که از اوایل سال آینده بتوانیم واکسن ایرانی را در بازار داشته باشیم و همه باید امیدوار باشیم، ولی همچنان باید فاصله‌ها و پروتکل‌ها را رعایت کنیم.

رییس شبکه آزمایشگاهی فناوری راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که بعد از اینکه فاز انسانی واکسن ایرانی طی شد، فکر می‌کنید آزمایشگاه‌های ایران قابلیت نگهداری این واکسن در دمای ۷۰- درجه را دارند یا اصلا واکسن ایرانی نیاز به این طی پروسه دارد؟ گفت: بنده چون دبیر نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی ساخت ایران هم هستم، باید بگویم که خوشبختانه ما پیش از این دستگاه دمای ۶۰- درجه را ساخته بودیم و الان با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یخچال ۸۰- درجه هم در حال ساخت است.

وی تاکید کرد: البته از نظر فناوری خیلی پیچیده‌تر از دستگاه ۶۰- نیست و فکر می‌کنم به موازات اینکه واکسن کرونا به نتیجه برسد آن دستگاه هم برای نگهداری و حمل واکسن در سراسر کشور و احیانا در بازار کشورهای همسایه راه‌اندازی خواهد شد.

اسدی‌فرد در پاسخ به این سوال که از نظر شما کدام دانشگاه‌ها از نظر تاسیسات آزمایشگاهی وضعیت بهتری دارند و در زمان شیوع کرونا بهتر عمل کردند؟ گفت: در این مورد چون ما گزارش عملکرد مجموعه را آخر سال یعنی اسفند ماه می‌گیریم، در آن زمان می‌توان دقیق‌تر جواب داد، اما تجربه نشان داده که چون ۴۵ درصد اعضای شبکه‌های آزمایشگاهی از آزمایشگاه‌های خصوصی هستند که خدمات تحقیقاتی می‌دهند، معمولا دست‌شان بازتر است و راحت‌تر و چابک‌تر از دانشگاه‌هایی که بیشتر تحت حمایت‌های دولتی هستند، عمل می‌کنند و وضعیت بهتری دارند.

رییس شبکه آزمایشگاهی فناوری راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بیان کرد: ولی طبق آن چیزی که ما خبر داریم، این است که اغلب مجموعه‌ها فعال هستند، اما شاید ظرفیت‌شان کم باشد، زیرا وضعیت آزمایشگاه دانشگاه‌ها به گونه‌ای است که خیلی شلوغ نیستند و معمولا یک نفر بر دستگاه‌ها نظارت می‌کند.

وی درباره درباره بودجه پیشنهادی آزمایشگاه‌ها در لایحه بودجه ۱۴۰۰ توضیح داد و گفت: برای ۱۴۰۰ بودجه مستقلی به آزمایشگاه‌ها داده نشده است. بودجه‌ای که به آزمایشگاه‌ها اختصاص داده می‌شود، یک بخشی از آن در وزارت علوم است و بخش دیگر آن نیز در معاونت علمی و از طریق شبکه آزمایشگاهی داده می‌شود.

اسدی‌فر بیان کرد: در کل افزایش درصدهایی که بنده در بودجه‌های پژوهشی دیدم، افزایش خیلی جذابی نبود. زیرا اگر تورم سالانه را حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد درنظر بگیریم، افزایش بودجه برای ما از ۱۵ تا حداکثر ۲۰ درصد بوده است به همین دلیل نه تنها رشدی نداشته‌ایم، بلکه ارزش پولمان هم کم شده است و این توسعه آزمایشگاه‌ها را با مشکل مواجه می‌کند.

رییس شبکه آزمایشگاهی فناوری راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در پایان اظهار داشت: به هر حال با تلاشی که طی یک سال اخیر در حوزه معاونت علمی دیدم، امیدواریم با مشکل مواجه نشویم. به خصوص یک اتفاق خوبی که در سال‌های اخیر افتاده، این است که خیلی از تجهیزات آزمایشگاهی ساخته داخل هستند و طبیعتا هزینه آن‌ها هم نسبت به تجهیزات خارجی خیلی ارزانتر است و این یک فرصت برای کشور است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز