خبرگزاری کار ایران

عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با ایلنا:

هزینه‌های پایتختی تهران را تهرانی‌ها نباید پرداخت کنند/ سازمان‌های دولتی و حکومتی هزینه استقرار در پایتخت را بپردازند

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۲۶۳۵

رئیس کمیسیون فرهنگی واجتماعی شورای شهر تهران گفت: هزینه‌های پایتخت بودن تهران را نباید تهرانی‌ها پرداخت کنند و ما به شهرداری نیز اعلام کرده‌ایم که نباید هزینه استقرار پایتخت را از مردم بگیریم.

«محمد جواد حق‌شناس» رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در واکنش به این سوال که با توجه به‌عدم تحقق بودجه شهرداری در زمینه‌های کلیدی از جمله حمل و نقل آیا تمرکز بودجه سال آینده با محوریت فرهنگی و اجتماعی با توجه به انتقاداتی که به این معاونت وارد است، اقدام درستی است؟ گفت: به شهر تهران هزینه‌هایی تحمیل می‌شود که مربوط به حوزه مدیریت شهری نیست و به رغم آنکه سازمان‌های دولتی و وزارتخانه‌ها بوجه مشخص از دولت دریافت می‌کنند، اما سازمان‌های مدیریت شهری باید خودکفا عمل کنند و خود نسبت به کسب درآمد و هزینه‌کرد آن اقدام کنند، اما اتفاق ناگواری رخ می‌دهد و هزینه‌هایی به شهر تهران تحمیل می‌شود که متفاوت از هزینه‌ها در شهرهای دیگر است. 

او ادامه داد: متاسفانه دولت در راستای وظایفی که نسبت به شهرداری تهران داشته سرباز زده است و انتظار به حق مردم تهران و نمایندگان آن‌ها در شورای شهر است که دولت به وظایف خود در قبال شهرداری عمل کند اما آن‌ها کمترین توجهی را به مدیریت شهری نکردند. 

سازمان های دولتی و حکومتی هزینه استقرار در پایتخت را بپردازند

حق‌شناس تاکید کرد: طبیعی است که هزینه‌های پایتخت بودن را نباید مردم تهران پرداخت کنند و ما به شهرداری اعلام کرده‌ایم که نباید هزینه استقرار پایتخت را از جیب مردم بگیریم، اما این در حالی است که نهادهای مستقر در تهران این هزینه را به دوش مردم تهران تحمیل می‌کنند. 

او با اشاره به هزینه‌هایی که استقرار مجلس برای شهرداری دارد، ادامه داد: برای مثال مجلس به دلیل وظایف ملی در شهر تهران مستقر شده، در حالی که این هزینه مربوط به ۸۵ میلیون نفر جمعیت ایران است. آیا منطقی است که هزینه ۸۵ میلیون نفر به دوش مردم تهران تحمیل شود؟

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران گفت: همچنین وزارتخانه‌ها نیز هزینه‌هایی را به شهر تحمیل می‌کنند که اگر هزینه‌های خود را به شهرداری بپردازند و درآمدهای آن‌ها حاصل شود شهرداری متناسب با نیازهای شهر، منابع خود را توزیع می‌کند و مشکلی پیش نمی‌آید که بگوییم آیا اولویت حمل و نقل است یا محیط زیست و حوزه فرهنگی، قطعا همه این موارد جزو اولویت‌های شهر تهران است و باید به آن توجه شود و وقتی هزینه‌های اضافی از دوش تهران برداشته شود هزینه کردها در همه حوزه‌ها به صورت موازی پیش خواهد رفت. 

حال شهر تهران در حوزه فرهنگ خوب نیست

او با تاکید بر اینکه شهرداری باید برای تامین منابع مورد نظر تلاش کند، گفت: اگر در جایی دولت از پرداخت هزینه‌ها استنکاف کرد، شهرداری نباید بگذارد این هزینه‌ها به مردم تحمیل شود. متاسفانه به نظر می‌رسد زبان شهرداری در دفاع از حقوق مردم الکن است.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا تمرکز بودجه سال ۱۴۰۰ با رویکرد فرهنگی و اجتماعی درست است یا خیر گفت: قطعا حال شهر ما در حوزه فرهنگ خوب نیست و اگر شهر بخواهد درست اداره شود، اگر به این منابع توجه کنیم و حوزه فرهنگی و اجتماعی را در اولویت قرار دهیم، قطعا اداره شهر راحت‌تر انجام و منابع بهتر تامین می‌شود. 

او در پاسخ به این پرسش که با توجه به نارضایتی شورای شهر از اقدامات حوزه فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران، هزینه‌کرد در این حوزه بدون اصلاح رویکرد در معاونت مربوطه به حیف و میل شدن هزینه اختصاص داده شده نمی‌شود؟ گفت: اگر بخواهد پولی حیف و میل شود، پوسته کار مهم نیست، چرا که می‌تواند در پوسته حمل و نقل، محیط زیست، فرهنگ و یا در هر قالب دیگری این اتفاق رخ دهد. اینکه بخواهد کاری شکل گیرد و رویکردها کلان باشد، باید به این سوال پاسخ دهیم که در کجا می‌تواند ایجاد رضایت کند و یا به سرانجام برسد؟ و این سوال است که باید مورد توجه قرار گیرد.

حق شناس اضافه کرد: همچنان فکر می‌کنیم شهر در بسیاری از زمینه‌ها نیازمند کار جدی و حداکثری است و هرچقدر دقیق‌تر و منسجم‌تر و با مطالعه بیشتر کار شود، مستلزم کارهای صوری و تکراری نخواهیم شد و این به نگاه برنامه ریزی مدیران شهری بر می‌گردد و اگر نظارت شکل گیرد و مبتنی بر رضایت عموم جامعه باشد، کمتر به مشکلات بر می‌خوریم. 

حق‌شناس با اشاره به مصوبه نامگذاری خیابان شجریان که به رغم نامه نگاری‌ها و ابلاغ رئیس شورا همچنان از سوی شهرداری اجرا نمی‌شود، گفت: از نوع برخورد مدیران شهری در این زمینه گلایه دارم که چرا حاضر نیستند به وظایف خود عمل کنند؟

رئیس کمیسیون فرهنگی واجتماعی شورای شهر تهران ادمه داد: آقای هاشمی نامه‌ای زدند و نامگذاری خیابان استاد شجریان را ابلاغ و اعلام کردند که اجرای این مصوبه بلامانع است و آقای شهردار با حدود یک ماه و نیم تاخیر در تاریخ ۲۵ آبان ماه نامه را به روابط عمومی ارسال کرده است تا ارجاع شود و از آن زمان تاکنون که حدود دو هفته می‌گذرد، هنوز گزارشی مبنی بر انجام این مصوبه به دست ما نرسیده است و همچنان برای ما جای سوال است که آیا برای شهرداری دلیلی دارد که این مصوبه را اجرا نمی‌کند یا خیر.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز