خبرگزاری کار ایران

گزارش بازار آبزیان اروپا در ژانویه 2023 اخبار مهم و قیمت های فروش سالمون، قزل آلا، سی بس و سی بریم در اروپا

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۴۵۹۸

به طور کلی ژانویه یک ماه آرام برای فروش محصولات شیلاتی و آبزی پروری در اروپا، بعد از فروش بالا در کریسمس و سال نو است. تنها خرده فروشان مسئول فروش محدود محصولات شیلاتی در مقایسه با مقدار زیاد کاهش تقاضای خرید در اروپا هستند.

به گزارش ایلنا، به طور کلی ژانویه یک ماه آرام برای فروش محصولات شیلاتی و آبزی پروری در اروپا، بعد از فروش بالا در کریسمس و سال نو است. تنها خرده فروشان مسئول فروش محدود محصولات شیلاتی در مقایسه با مقدار زیاد کاهش تقاضای خرید در اروپا هستند.

قیمت ها در ژانویه 2023 ثابت بود. حدود نیمی از قیمت های گزارش شده مانند دسامبر 2022 باقی ماندند، ارزش بالاتر یورو در مقایسه با دلار آمریکا، عرضه را با قیمت های تخفیف دار به بازار اروپا جلب کرد.

سخت پوستان

عدم اطمینان زیادی در مورد تقاضا برای میگو پس از کریسمس وجود دارد که آنطور که انتظار می رفت قوی نبود. انبارها از میگو انباشته است و احتمال افزایش تقاضا قبل از عید پاک وجود ندارد. در آرژانتین، فصل فرآوری میگو در خشکی به تازگی شروع شده است که منجر به عرضه بالا می شود. در نتیجه تقاضای کم و ذخایر زیاد و عرضه بالا، احتمالاً قیمت‌ها به زودی برای میگوی آرژانتینی و همچنین سایر انواع میگوها کاهش می‌یابد.

گزارش بازار آبزیان اروپا در ژانویه 2023 اخبار مهم و قیمت های فروش سالمون، قزل آلا، سی بس و سی بریم در اروپاقیمت خرچنگ و لابستر در سطح اول فروش نسبت به سال های گذشته به دلیل عرضه کمتر ثابت است. همانطور که قبلاً ذکر شد، کریسمس و روز سال نو امسال در یکشنبه بود. بنابراین بدون بهره مندی از یک آخر هفته طولانی، فروش متمرکزتر بود.

گزارش بازار آبزیان اروپا در ژانویه 2023 اخبار مهم و قیمت های فروش سالمون، قزل آلا، سی بس و سی بریم در اروپاماهی سالمون

سال 2022 بهترین سال برای کل صادرات محصولات شیلاتی و آبزی پروری نروژ بود و این روند به طور خاص برای ماهی سالمون تکرار شد؛علیرغم دورانی چالش برانگیز مانند اثرات باقی مانده از همه گیری کووید، جنگ در اروپا، موانع تجاری، تورم، افزایش قیمت انرژی، قیمت بالای مواد غذایی و تضعیف قدرت خرید جهانی.

بر اساس گزارش شورای غذاهای دریایی نروژ (NSC)، رکورد کل صادرات علیرغم مقدار کمتر صادرات برای چندین گونه از جمله ماهی سالمون، به دلیل دمای پایین دریا که بر مرگ و میر در سال 2022 تأثیر گذاشته بود، ثبت شد. سال گذشته، این گونه 70 درصد از ارزش کل صادرات محصولات شیلاتی و آبزی پروری نروژ را به خود اختصاص داد.

نروژ پس از صادرات 1,255,851 تن به ارزش 105,8 میلیارد کرون در سال 2022 (که برای اولین بار از 100 میلیارد کرون فراتر رفت) به رکورد صادرات ماهی سالمون رسید که به معنای افزایش 30 درصدی ارزش صادرات و کاهش جزئی 2 درصد در مقدار صادرات نسبت به سال 2021 بود.

فعال شدن مجدد اقتصاد و از سرگیری فعالیت های عادی تأثیر مثبتی بر تقاضای این ماهی داشت. علاوه بر افزایش فرآوری و کاهش نرخ کرون نروژ، دلیل اصلی افزایش قیمت، افزایش تقاضا همراه با کاهش جزئی مقدار تولید، هم در سطح جهانی و هم در بازار داخلی نروژ است. فیله سالمون تازه در سال 2022 با قیمت 11 کرون  افزایش در هر کیلوگرم در مقایسه با سال 2019 با اقزایش 13 کرونی در هر کیلوگرم به رکورد بالایی رسید، در حالی که ماهی سالمون کامل تازه نیز با 79 کرون به ازای هر کیلوگرم و افزایش 18 کرونی نسبت به سال 2018 رکورد بالایی را ثبت کرد.

لهستان، فرانسه و ایالات متحده آمریکا مهمترین بازارهای ماهی سالمون نروژی در سال 2022 بودند که فرانسه بیشترین افزایش ارزش را داشت.

گزارش بازار آبزیان اروپا در ژانویه 2023 اخبار مهم و قیمت های فروش سالمون، قزل آلا، سی بس و سی بریم در اروپا

ماهی قزل آلا

نروژ در کل سال 2022، مقدار 54,979 تن ماهی قزل آلا به ارزش 5 میلیارد کرون صادر کرد که یک رکورد بالای صادرات ماهی قزل آلا است. در حالی که این ارزش نسبت به سال 2021، 24 درصد افزایش یافته اما از نظر مقدار 13 درصد کاهش یافته است. تحلیلگران تاکید می کنند که علیرغم از دست دادن بازار بلاروس، یکی از مهم ترین بازارهای ماهی قزل آلا و کاهش قابل توجه فروش به اوکراین به دلیل جنگ، قزل آلا در سال 2022 عملکرد خوبی داشت. بزرگترین بازار قزل آلا در سال 2022 ایالات متحده بود. آمریکا، تایلند و لیتوانی با 354 میلیون کرون یا 64 درصد بیشترین افزایش را در ارزش صادرات نسبت به سال قبل داشتند، در حالی که مقدار صادرات به این بازار 2 درصد کاهش داشت. چندین رکورد قیمت در سال 2022 به ثبت رسید که از رکورد قبلی که سال 2017 بود، پیشی گرفت. فیله ماهی قزل آلای تازه به 116 کرون در هر کیلوگرم (+ 11 کرون)، قزل آلای کامل تازه به 86 کرون در هر کیلوگرم (+ 22 کرون) و قزل آلای کامل منجمد 70 کرون در هر کیلوگرم (+ 3 کرون) رسید.

سی بس و سی بریم

قیمت ماهی سی بس و سی بریم در ماه دسامبر 2022 ثابت ماند. این دو گونه از کالاهای اصلی برای فروش در ماه های زمستان در اروپا نیستند.

صادرات ماهی سی بس و سی بریم ترکیه در یازده ماه اول سال 2022 در مقایسه با مدت مشابه سال قبل تقریباً ثابت بوده است. افزایش ارزش واحد منجر به 4 درصد ارزش صادرات کل سی بس تازه شد که به 228 میلیون دلار رسید. از سوی دیگر، صادرات ماهی سی بریم در مدت مشابه از 56,600 تن در سال 2021 به 48,200 تن در سال 2022 کاهش یافته است. این اولین بار در تاریخ بود که درآمدهای حاصل از ماهی سی بس بیش از درآمد حاصل از ماهی سی بریم برای تجار ترک بود. اتحادیه اروپا به تنهایی حدود نیمی از مقصد صادراتی سی باس ترکیه را تشکیل می دهد، در حالی که بریتانیای کبیر و ایرلند شمالی حدود 15 درصد را به خود اختصاص می دهند.

یونان همچنین صادرات سی بس خود را در یازده ماه اول سال گذشته افزایش داد و به 310 میلیون دلار رسید که 6 درصد بیشتر از دوره مشابه سال 2021 است. ارزش واحد سی بس یونان 1,50 دلار در هر کیلوگرم بیشتر از ترکیه است. صادرات ماهی سی بریم از یونان نیز در سال 2022 افزایش یافت، اما ارزش واحد آن 2 درصد کاهش یافت. اتحادیه اروپا بیش از 95 درصد صادرات ماهی سی بس و سی بریم یونان را جذب می کند.

گزارش بازار آبزیان اروپا در ژانویه 2023 اخبار مهم و قیمت های فروش سالمون، قزل آلا، سی بس و سی بریم در اروپا

جداول قیمت انواع میگو، سالمون، قزل آلا و سی بس و سی بریم در اروپا

گزارش بازار آبزیان اروپا در ژانویه 2023 اخبار مهم و قیمت های فروش سالمون، قزل آلا، سی بس و سی بریم در اروپاگزارش بازار آبزیان اروپا در ژانویه 2023 اخبار مهم و قیمت های فروش سالمون، قزل آلا، سی بس و سی بریم در اروپاگزارش بازار آبزیان اروپا در ژانویه 2023 اخبار مهم و قیمت های فروش سالمون، قزل آلا، سی بس و سی بریم در اروپاگزارش بازار آبزیان اروپا در ژانویه 2023 اخبار مهم و قیمت های فروش سالمون، قزل آلا، سی بس و سی بریم در اروپا

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز