خبرگزاری کار ایران

گفت و گوی معاون پرورشی و فرهنگی با دانش آموزان در برنامه زنده نسل سلیمانی

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۰۹۱۸

معاون پرورشی و فرهنگی در گفت و گو با دانش آموزان نوجوان عنوان کرد: اگر دانش آموزان با نگاه سرمایه‌ای به موضوعات کتب درسی که اهداف تربیتی در عمده آن نهفته است نگاه کنند، و تاریخ را به صورت قصه بخوانند، ارکان هویتی زیادی در این موضوع پیدا می‌کنند و می‌توانند موارد را تحلیل کنند.

به گزارش ایلنا از مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، اصغر باقرزاده در برنامه نسل سلیمانی که به صورت زنده از شبکه دانش آموزی شاد پخش شد، در پاسخ به سوال مجری این برنامه مبنی براینکه اگر دانش آموزان، مربیان و معلمان مباحث مرتبط با هویت را دنبال کنند باید در کدام پایه یا دوره خاصی به دنبال آن باشند، بیان کرد: موضوع هویت موضوعات عمیقی را دارا است که در این برنامه قبل از طرح موضوع، به تاریخ و هویت اشاره شد. 

باقرزاده افزود: تاکیدی که وجود نازنین امیرالمومنین (ع) به فرزندشان در نامه۲۱ نهج‌البلاغه دارند، شروعش به این شکل است که می‌فرمایند «من مسائلی را در تاریخ خواندم که انگار با آن‌ها زندگی کرده‌ام و می‌خواهم تورا ارجاع دهم به مطالعه آن تاریخ و یادگرفتن از آن تا تجربه‌ای را بدون زندگی با آن‌ها به دست آوری و دچار خطای آن‌ها نشوی و خوبی‌های آن‌ها را داشته باشی. 

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: کتاب‌های خوبی در زمینه تاریخ نوشته شده است؛ در یکی از این کتب، هویت به ظاهر متمدن امروز و به واقع ستمگر و ظالم مطرح است؛ کتاب سرگذشت استعمار با ۱۵ جلد درباره تاریخ است که در پویش هیس طوری نیز توصیه شده نوجوانان این کتاب را بخوانند لذا بچه‌ها با خواندن این کتب هویت ظاهری افراد را می‌شناسند. 

وی به ارتباط هویت با تاریخ نیز اشاره کرد: با خواندن تاریخ، هویت‌های مختلف شناسایی می‌شود و می‌توان برای هویت سازی، تصمیم گرفت. متاسفانه اکنون یک نظر منفی نسبت به کتب درسی در بین دانش آموزان، گاهی معلمان و خانواده‌ها وجود دارد پیشنهاد می‌کنم افراد با نگاه اینکه کتاب‌ها، چه افرادی را برای ما معرفی می‌کند، مطالعه کنند. 

باقرزاده اظهار کرد: در عمده کتب درسی اهداف تربیتی در نظر گرفته شده است اگر دانش آموزان با نگاه سرمایه‌ای به این موضوع نگاه کنند، ارکان هویتی زیادی در این موضوع پیدا می‌کنند و می‌توانند موارد را تحلیل کنند. 

وی ادامه داد: از دید اساتید جامعه‌شناس ارکان هویت ساز متنوع هستند که رکن زبان یکی از ارکان مهم هویت ساز است کتب درسی نیز یکی دیگر از ارکان هویت ساز به شمار می‌آید. 

باقرزاده در پاسخ به انتقاداتی در رابطه با پراکندگی برخی از محتوای کتب درسی گفت: سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی کانالی را راه اندازی کرده است تا افراد نکات مرتبط با کتب درسی را در این کانال بیان کنند. این اتفاق برای اولین بار صورت گرفته است که دانش آموزان و فرهنگیان و خانواده‌ها می‌توانند پیشنهادات و انتقاداتشان را به کتب بیان کنند. 

در بخش دیگری از برنامه نسل سلیمانی معاون پرورشی و فرهنگی درباره موضوع تاریخ و هویت با دانش آموزان به بحث و گفت‌وگو نشست و به آنان توصیه کرد که تاریخ را به صورت قصه بخوانند. 

وی تاکید کرد: اگر افراد سیر درونی در خود داشته باشند می‌توانند به ارکان هویت ساز دست پیدا کنند. 

باقرزاده درخصوص نقش معلم در فهم مفاهیم درسی، یادآور شد: واقعا تاثیر معلم و مربی تاثیری شگرف است، معلم می‌تواند گاهی اوقات محتوای سطح پایین را طوری پرورش دهد که به دل و جان دانش‌آموزان بنشیند و در برخی مواقع هم می‌تواند به محتوای عمیق نپردازد که اصلا مورد پذیرش دانش‌آموز نباشد. 

معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به سخن امیرالمومنین (ع) خاطرنشان کرد: حضرت امیر (ع) می‌فرمایند «خدایی که نبینم را نمی‌پرستم» اما منظور اینجا دیدن به چشم سر نیست، بلکه موضوع فهم و درک خداوند متعال و بزرگی مقام باری تعالی در ذهن است. شاید بسیاری از افراد، گذشته و تاریخ خود را ندیده باشند، اما به آن تاریخ تعلق خاطر دارند و دلبسته آن هستند چون آن را فار از دیدن با چشم سَر درک کرده‌اند. 

وی افزود: تنها موجودی که به تنهایی و حتی اگر یک نفر باشد بازهم می‌تواند هویت برتری را برای خودش داشته باشد انسان است، چون انسان ظرفیت‌هایی در وجود خود دارد که اگر به آن ظرفیت‌ها پی ببرد یک هویت الهی را در خود حس می‌کند، شما می‌توانید ارکان هویت‌ساز را مطالعه و بررسی کنید، شاهد خواهید بود که اگر حتی هیچ کدام از این ارکان نبود بازهم بشر توانایی‌هایی دارد که می‌توانند بهترین و برترین هویت را برای خود به وجود بیاورد و به این راحتی زیر بار هرچیزی که بخواهد او را از مسیر انسانیت دور کند، نرود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز