خبرگزاری کار ایران

کاهش ۷۰ درصدی وابستگی بودجه دانشگاه به شهریه دانشجویی

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۱۵۶۶

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی با دوگانه خدمت و شهریه مواجه است و تمام شهریه دریافتی صرف پرداخت حقوق و دستمزد اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه می‌شود.

به گزارش ایلنا از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، نشست صمیمانه محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان در واحد گرگان برگزار شد. 

در ابتدای این نشست تعدادی از دانشجویان به نمایندگی از بسیج دانشجویی، تشکل‌های اسلامی، کانون‌های فرهنگی و انجمن‌های علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان به بیان مطالب، نظرات، دغدغه‌ها، پیشنهادات و… پرداختند. 

لزوم توجه و تقویت برنامه‌های فرهنگی و افزایش بودجه این حوزه، تأکید بر رعایت عفاف و حجاب در محیط دانشگاه و توجه به آیین‌نامه‌ها و مقررات مربوطه، پرورش روحیه پرسشگری دانشجویان، فرصت‌دهی برای حضور هوشمند جوانان در جامعه، رفع بوروکراسی‌ها و موانع برای فعالیت‌های دانشجویی، بررسی عملکرد کانون‌ها و رتبه‌بندی آن‌ها، نظارت بر وضعیت آزمایشگاه‌ها، تجهیزات و مواد آزمایشگاهی، تخصیص فضای رفاهی برای دانشجویان، رسیدگی به خوابگاه‌های دانشجویی و برگزاری کارگاه‌های علمی و آشنایی دانشجویان با آینده شغلی از جمله موضوعات مطرح شده توسط نمایندگان دانشجویان بود. 

همچنین دانشجویان مواردی چون برنامه‌ریزی برای جذب و حفظ نخبگان، توجه به شرایط اقتصادی و موضوعات مربوط به شهریه، ایجاد فضای شور و نشاط در محیط دانشگاه، استفاده از کارشناسان فرهنگی مجرب و باانگیزه در واحدهای دانشگاهی، ایجاد بستر مناسب برای درآمدزایی غیرشهریه‌ای، فراهم کردن بستر کار برای دانشجویان، افزایش بودجه انجمن‌های علمی و اختصاص فضای مناسب به آن‌ها، افزایش میزان تسهیلات دانشجویی، تسهیل صدور مجوز برگزاری نشست‌های دانشجویی، راه‌اندازی سرویس حمل و نقل دانشجویان، بهبود شرایط سلف و غذای دانشجویی را مطرح کردند. 

طهرانچی پس از استماع صحبت‌های دانشجویان، گفت: بسیار مفتخریم چنین دانشجویان مطالبه‌گر و واقع‌بین در دانشگاه آزاد اسلامی داریم و همه تلاش و برنامه‌های خود را برای پیشرفت و اعتلای آن‌ها به کار خواهیم گرفت. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به موضوع شهریه دانشجویان و پرداخت حقوق و دستمزد اساتید و کارکنان این دانشگاه، تصریح کرد: واقعیت این است که دانشگاه آزاد اسلامی با دوگانه خدمت و شهریه مواجه است، اما در این دوگانه هیچ‌گاه هزینه‌ای برای راحتی خودمان در نظر نگرفته‌ایم. بحمدالله در این مدت توانستیم وابستگی بودجه به شهریه دانشجویی که ۸۵ تا ۹۰ درصد بود را به ۷۰-۶۰ درصد کاهش دهیم. البته تمام شهریه دریافتی صرف پرداخت حقوق و دستمزد اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه می‌شود و فاصله بین حقوق و شهریه، فعالیت‌های فرهنگی، پرداخت حق‌التدریس و حق‌التحریر، هزینه‌های زیرساختی و… که مازاد درآمدهای شهریه‌ای است، از محل دیگر فعالیت‌های دانشگاه تأمین می‌شود. 

وی افزود: برای حمایت از دانشجویان در حوزه شهریه، سپرده‌گذاری واحدهای دانشگاهی در بانک‌ها را ممنوع کرده و تأکید کردیم که سپرده‌های دانشگاه برای پرداخت تسهیلات کم‌بهره به دانشجویان در بانک‌های قرض‌الحسنه سپرده‌گذاری شود. البته دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه مالی نهایت تعامل و همکاری را با دانشجویان دارد، به طوری که اکنون با گذشت سه ماه از آغاز نیمسال تحصیلی، ۵۲ درصد شهریه ترم جاری دریافت شده است، اما دانشجویان نیز باید به این موضوع توجه داشته باشند که دانشگاه نمی‌تواند بدون دریافت شهریه، حقوق و دستمزد کارکنان و اعضای هیأت علمی را تأمین کند. البته موضوعات مطرح‌شده مطالباتی بحق است و دانشجویان باید این مطالبه‌گری را داشته باشند. 

طهرانچی با اشاره به انجام نظارت‌های میدانی و تهیه پرسشنامه‌های الکترونیکی از دانشجویان برای آگاهی و نظارت بر فعالیت واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: گزارش‌های میدانی و نظرسنجی از دانشجویان به صورت مرتب به بنده ارائه می‌شود. به همین دلیل در جریان کوچک‌ترین موضوعات و مشکلات دانشجویان قرار دارم. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به مسائل مربوط به غذای دانشجویی اشاره کرد و افزود: دانشگاه‌های دولتی از محل یارانه تخصیص داده شده به صندوق رفاهی دانشجویان، غذای دانشجویی دریافت می‌کنند اما طی یک دهه گذشته حمایت این صندوق از دانشگاه آزاد اسلامی به حداقل رسیده است. شما دانشجویان باید در کنار مدیران دانشگاه این موضوع را مطالبه‌گری کنید تا در خدمات و حمایت‌های دولت از سلف‌های دانشجویی تبعیض صورت نگیرد، اما ما نیز تأکید کرده‌ایم که غذای دانشجویی باید با بهترین کیفیت و کمترین قیمت به دست دانشجویان برسد. 

طهرانچی خاطرنشان کرد: واقعیت این است که نظام بوروکراتیک و پیچیده اداری در همه نهادها ریشه کرده است. در این مدت در دانشگاه آزاد اسلامی تلاش داشته‌ایم که با این نظام بوروکراتیک مقابله کرده و پیچیدگی‌ها و زمان‌بر بودن رویه‌های اداری را کاهش دهیم، اما زمان زیادی نیاز است تا این چرخ مربع به حرکت درآید. 

وی ادامه داد: برای تسریع امور مربوط به فعالیت‌های فرهنگی، بودجه‌ای نزد معاونان فرهنگی قرار داده شده تا بتوانند بدون طی کردن مراحل اداری زمانبر، فعالیت‌های دانشجویی و فرهنگی را اجرایی کنند. 

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر حمایت از برگزاری اردوهای راهیان نور گفت: یکی از برنامه‌های جدی این دانشگاه، برگزاری اردوهای راهیان نور است، چرا که در دوران کرونا و با غیرحضوری شدن دانشگاه‌ها، برخی از جوانان درگیر فضای مجازی شدند و باید آن‌ها را به فضای حقیقی بیاوریم. یکی از راهکارها، برگزاری اردوهای دانشجویی به ویژه اردوهای راهیان نور است. در برگزاری این اردوها، آنچه بیش از بودجه مهم است، شبکه‌سازی دانشجویی است. 

طهرانچی با اشاره به مطالبه دانشجویان درخصوص اجرای دستورالعمل آراستگی و شئون فرهنگی و رفتاری و لزوم توجه به حجاب و عفاف در محیط دانشگاه، اظهار داشت: واقعیت این است که دشمن توانسته نسبت به ارزش اجتماعی و اقبال عمومی حجاب در دستگاه محاسبات مردم اختلال ایجاد کند که اصلاح آن نیازمند توجه به تعلیم و تربیت اجتماعی است. به همین دلیل معتقدیم امر حجاب بیشتر از آنکه انضباطی باشد، اجتماعی است و همه ارکان دانشگاه ازجمله تشکل‌های دانشجویی باید تلاش کنند تا امر حجاب را به جایگاه معروف اجتماعی خود برگردانند. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: نظام سلطه ارزش‌های دینی، هویتی، ملیتی و خانواده را مورد هدف قرار داده تا مردم را شهروند تکنولوژی و دهکده جهانی کند. به همین دلیل برای انسانیت و برده‌داری مدرن خواب‌های زیادی دیده است. آنچه اتفاق می‌افتد، یک رفتار شبکه‌ای است و در مواجهه با این روند، نباید تحلیل نقطه‌ای داشت. اکنون در زمان و برهه حساس و مهمی قرار داریم، اما آینده از آنِ شما جوانان است و کشورهای منطقه به شما چشم امید دوخته‌اند. 

طهرانچی با اشاره به ویژگی‌های شهدای جهاد علمی اظهار داشت: یکی از شاخص‌های شهیدان علی‌محمدی، شهریاری، فخری‌‎زاده و دیگر شهدای این عرصه داشتن تفکر ایرانی بود. به همین دلیل با وجود مقالات فراوانی که در حوزه فیزیک داشتند، چون در جریان فکری غرب قرار نگرفته بودند، ترور و شهید شدند. بحمدالله در نظرسنجی‌ها، جوانان به آینده امیدوارند. دانشگاه آزاد اسلامی نیز برای ارتقای امید جوانان برنامه‌ریزی‌های منسجم زیادی دارد که رویداد «عصر امید» یکی از آن‌هاست. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خطاب به اعضای تشکل‌های دانشجویی گفت: شما خلاق و توانمند هستید و باید در این جنگ ترکیبی و شبکه‌ای، به کمک بیایید. اکنون تعالی اجتماعی برعهده شماست و در این راه باید با دیگر جوانان گفت‌وگو کنید. در این پیچ تاریخی باید کلان‌نگر و ولی‌محور بوده و با در نظر گرفتن ابعاد شبکه جهانی و یورش‌هایی که به انسانیت وارد کرده‌اند، هوشیار باشید. 

طهرانچی همچنین در ادامه این سفر، در جلسه‌ای جداگانه، با کارکنان و اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز