خبرگزاری کار ایران

در همایش فقر و نابرابری آموزشی مطرح شد:

افزایش ازدواج دخترانِ مقطع متوسطه در دوران کرونا/ بازماندگی از تحصیل، آثار سیاسی در آینده خواهد داشت

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۲۷۳۸

نشست خبری تاثیر کرونا بر بازماندگی از تحصیل با حضور علی ربیعی و احمد میدری به همت دبیرخانه مقابله با فقر و نابرابری آموزشی عصر دوشنبه نهم آبان ماه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی ربیعی در ابتدای این نشست با تاکید بر اینکه بازماندگی تحصیلی در ایران و جهان مسئله مهمی است، گفت: آثار فردایی سیاست‌ها اصلا دیده نمی‌شود که خودش از آسیب‌های سیاستگذاری امروز ماست و فقر آموزشی و بازماندگی از تحصیل، آثار سیاسی در آینده خواهد داشت.

ربیعی با طرح این پرسش مبنی بر اینکه کودکانی که به عنوان دهه نودی امروز آنها را می شناسیم در آینده چطور قرار است شناخته شوند؟ گفت: دهه هفتادی و هشتادی وقتی به صحنه های سیاست ورود پیدا کردند با شوک روبه رو شدیم. زمانی که به افراد شالوده شکن نگاه می بینیم متوجه نوپدید بودن آنها می شویم.

او ادامه داد: بازماندگی از تحصیل آسیب بزرگی به طیف های بزرگ جامعه پذیری می زند. حقیقت این است که نسل کم توان در تولید ملی آینده نقش کمتری ایفا می کند. اگر به همین منوال پیش برویم در آینده با این نرخ بازمانده از تحصیل فعلی با نسلی مواجه خواهیم شد که در فقر قرار خواهند داشت و در آینده نیز عمیق تر در فقر با ابعاد دیگر فرو خواهند رفت.

ربیعی اظهار کرد: در عرصه فرهنگی هم زیستی مسالمت آمیز و گفت و گوی خرده فرهنگی ناشی از چندسال وقفه اخیر، برنامه ریزی دقیق می‌خواهد و این سالها، سالهای اجتماعی شدن بچه هاست که باید مورد توجه قرار بگیرد.

او افزود: برخی اتفاقات مختص ایران نیست اما این مسائل هم بر ما تاثیر می گذارد. گزارش توسعه انسانی جهانی اخیر می گوید افراد در سالهای اخیر پریشان تر شده اند و نسبت افرادی که استرس را گزارش می کنند به بیش از ۳۵ درصد رسیده است و این رقم ۱۰ درصد رشد داشته است.

ربیعی خاطرنشان کرد: فشار روانی تحریم و فقر و علل دیگر در میزان توسعه انسانی در ایران موثر است. آثار سیاسی بازماندگی از تحصیل بسیار زیاد خواهد بود. نسل بدون اجتماعی شدن و بدون تعلق اجتماعی و بدون مهارت وتحصیل، چالش های سیاسی ایجاد خواهد کرد.

در ادامه احمد میدری با بیان اینکه فقر آموزشی خروجی نظام آموزشی بد است، در مورد گزارش فقر آموزشی در خرمشهر مربوط به سال ۹۹ و دوران کرونا گفت: مشکلی که در خرمشهر وجود دارد می تواند به ما کمک کند تا بدانیم نظام اداری ایران چه مشکلی دارد. آماری که آموزش و پرورش خرمشهر در این بازه زمانی داده این بود که ۷۴۵ نفر در دوره ابتدایی به مدرسه نمی آمدند.

میدری با بیان تلاش ها برای بازگرداندن بازماندگان از تحصیل در دوران کرونا گفت: نکته قابل تامل این است که ازدواج دختران در مقطع متوسطه در دوران کرونا بیشتر شد.

او افزود: در بررسی ها عوامل جدایی والدین، فوت کودک، مهاجرت داخلی و خارجی و واگذاری بچه از جمله دلایل بازماندگی از تحصیل در این شهر بوده است.

میدری اظهار کرد: کرونا در همه دنیا موجب بازماندگی از تحصیل شد. در دوره ابتدایی ۲۴۰ هزار دانش آموز مدرسه نمی روند و در مقطع متوسطه ۷۶۰ هزار نفر مدرسه نمی روند. این رقم ها در سالهای آینده آسیب بزرگی خواهد بود. باید پوشش ملی برای این مسئله انجام شود اینکه امسال کاری صورت بگیرد که یک میلیون بازمانده از تحصیل به مدرسه برگردند مهم است.

میدری خاطر نشان کرد: ۱.۲ درصد بچه های های ما در ابتدایی مدرسه نمی روند. نتایج آزمون پرلز می گوید ۳۵ درصد از بچه های ایران در پایه چهارم نمی توانند متن ساده را بخوانند یعنی سواد پایه آنها همینقدر کم است. آموزش و پرورش متاسفانه آمار دقیق نمی دهد و این آمار هم از یونیسف گرفته ایم.

میدری در ادامه با تاکید بر سرعت بالای خصوصی سازی در مدارس ایران در مقایسه با سایر کشورها از لزوم توجه به وضعیت فیزیکی و وسعت مدارس در جهت رشد و پرورش جسمانی کودکان گفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز