خبرگزاری کار ایران

رییس اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مطرح کرد:

آموزش‌های پیشگیری از اعتیاد به جوانان از طریق شبکه‌های اجتماعی

asdasd
کد خبر : ۲۲۴۳۸۱

امروزه علاوه بر مواد مخدر صنعتی مصرف الکل نیز موضوع بسیار جدی و نگران‌کننده است زیرا علاوه بر آثار مخرب عصبی و جسمی که دارد باعثگسستگی تصمیم‌گیری می‌شود.

رییس اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: برای سالم نگه داشتن نسل جوان در برابر اعتیاد باید آموزش‌ها فراگیر و مستمر باشد و همه سازمان‌ها در کنار ستاد مبارزه با مواد مخدر به تحقق این امر کمک کنند، یکی از راه‌های آموزش به جوانان نیز استفاده از شبکه‌های اجتماعی است.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، دکتر عباس صداقت گفت: متاسفانه الگوی مصرف مواد مخدر در کشورمان مانند سایر کشورها در حال تغییر است، به این دلیل که سوداگران، وقتی با یک برنامه کنترلی و کاهش آسیب راجع به یک نوع ماده مخدر مواجه می‌شوند، اشکال دیگری از ماده مخدر را تهیه کرده و در جامعه عرضه می‌کنند.

وی بیان کرد: برنامه کاهش آسیب در دهه گذشته در ارتباط با موادی مانند تریاک و حشیش اجرا شد، اما سوداگران با ترکیبات شیمیایی به فکر تولید مواد مخدر صنعتی و روانگردان‌های جدیدی افتادند زیرا تهیه این مواد بسیار ساده‌تر و ارزان‌تر بود و به راحتی توانستند آنها را در میان اقشار مختلف جامعه تبلیغ و تروج کنند.

رییس اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت افزود: این سوداگران با تبلیغات کاذب و فریب‌دهنده، مواد مخدر صنعتی و روانگردان‌ها را در میان زنان روشی برای تناسب اندام، در دانشجویان ابزاری برای افزایش تمرکز، در قشر دیگری برای افزایش اعتماد به نفس و قدرت حافظه و در برخی دیگر وسیله‌ای برای افزایش سرخوشی و غیره ترویج می‌دهند در حالیکه مصرف این مواد برخلاف باور غلط در بین افراد که اعتیادآور نیست، سریعا فرد مصرف کننده را با یکبار تجربه مصرف وابسته می‌کند.

صداقت با بیان اینکه مواد مخدر صنعتی و روان‌گردان‌ها عارضه عمومی بر روی جسم روان مصرف کننده می‌گذارد، اظهار داشت: این عوارض، فرد مصرف‌کننده را دچار اختلالات عصبی و بروز رفتارهای جدیدی کرده و منجر به بروز اسکیزوفرنی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مصرف‌کننده در کنار این عوارض گسترده عصبی و روانی دچار بی‌محاباتی می‌شود، ادامه داد: نتایج یک بررسی در تهران نشان می‌دهد که مصرف کنندگان موا مخدر صنعتی اظهار داشتند، تمایل به برقراری رابطه جنسی بعد از مصرف مواد بصورت گروهی به شدت بالا می‌رود، قدرت تصمیم‌گیری فرد مختل شده و وی را مستعد بیماری‌های آمیزشی، هپاتیت، اچ آی وی به خاطر مواجهه با رفتارهای جنسی محافظت نشده می‌کند.

صداقت، مشارکت عمومی برای اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر از سوی وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر را طرحی نو و خوب دانست و گفت: برای اینکه بتوانیم در کشور جمعیت جوان سالمی داشته باشیم باید در زمینه آگاه‌سازی از مخاطرات جامعه، سرمایه گذاری کنیم. جوان دچار بحران‌های عاطفی، تحصیلی و اقتصادی می‌شود، آموزش جامع و فراگیر امری ضروری و واجب است.

وی تصریح کرد: نوجوان در کنار گذراندن دوره‌های تحصیلی، باید با شرایط تهدیدکننده جامعه، روش‌های مقابله با مهارت‌های زندگی، روش‌های الگوگزینی، استقبال از هنجارها نیز آموزش ببیند.

صداقت، نقش رسانه‌ها را نیز در این زمینه مهم دانست و افزود: رسانه‌ها زندگی بهتر را با جنبه‌های خود مراقبتی به نوجوانان و جوانان آموزش دهند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه مصرف الکل در جامعه افزایش یافته است، اظهار داشت: امروزه علاوه بر مواد مخدر صنعتی مصرف الکل نیز موضوع بسیار جدی و نگران‌کننده است زیرا علاوه بر آثار مخرب عصبی و جسمی که دارد باعثگسستگی تصمیم‌گیری می‌شود.

صداقت با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی در هر جامعه‌ای وجود دارد و با یک سیاست نمی‌توان آنها را حذف کرد، ادامه داد: تاکید بر این است که سرمایه‌گذاری برای توانمندکردن جوان در مقابله با این آسیب‌ها صورت گیرد، جامعه آگاه باشد در برنامه‌های کاهش آسیب با برخوردهای قهری و پلیسی، پدیده اعتیاد حل نمی‌شود. باید نگاهمان به این باشد که شرایطی بوجود آید تا مردم دچار آسیب نشوند و کسانی که نیز دچار آسیب شدند به عنوان یک بیمار درمان شوند.

وی تصریح کرد: در اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر حضور همه سازمان‌ها در کنار هم ضروریست، هم‌اکنون نقش جمعیت هلال احمر با توجه به اینکه بیشترین داوطلبان جوان را نیز داراست، در این موضوع بسیار کمرنگ بوده و نقش آموزش و پرورش نیز در این راه جدی‌تر است.

صداقت خاطرنشان کرد: برای سالم نگه داشتن نسل جوان در برابر اعتیاد باید آموزش فراگیر و مستمر باشد و باید همه سازمان‌ها در کنار ستاد مبارزه با مواد مخدر به تحقق این امر کمک کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز