خبرگزاری کار ایران

یک استاد دانشگاه بیان کرد:

لزوم تشکیل سازمان‌های مردم نهاد برای دفاع از حقوق مهاجرین

asdasd
کد خبر : ۱۸۰۳۰۹

«بیش از ۳۵ درصد کودکان افغانستان شاهد صحنه قتل و یا قطع عضو بوده‌اند که زمینه افزایش خشونت و گسترش گروه‌های تروریستی در منطقه را ایجاد می‌کند.»

صادق زیباکلام با اشاره به مشکلاتی که مهاجرین افغانستانی در ایران با آن روبرو هستند، گفت: سازمان‌های مردم نهاد در ایران برای دفاع از این افراد وجود ندارند تا بتوانند بهبودی در وضعیت انان ایجاد کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا در نشستی که به مناسبت روز پناهنده به همت انجمن حامی برگزار شد صادق زیبا کلام استاد دانشگاه و کارشناس علوم سیاسی، اظهار کرد: پناهندگی در اصل امری است که خارج از قوانین رخ می دهد و هیچکس هنگام گرفتن روادید اعلام نمی کند که قصد پناهندگی دارد. بنابراین این مسئله که ما مهاجرین افغانستانی را به دو دسته قانونی و غیر قانونی تقسیم می کنیم که کار درستی نیست.

وی ادامه داد: در تمامی کشورها پس از مدتی پناهندگان می توانند از حقوقی مانند تمامی شهروندان این کشور استفاده کنند و حتی اگر عملی غیر قانونی نیز انجام دهند از کشور اخراج نمی شوند اما در ایران حتی اگر ۲۰ سال باشد که پناهنده شده باشی ممکن است در سال بیست ویکم فرد پناهنده دستگیر وبه کشور خود بازگردانده شود.

زیبا کلام افزود: در جوامع غربی NGO هایی وجود دارند که از حقوق پناهندگان دفاع می‌کنند اما متاسفانه در ایران این نهادها وجود ندارد.

تصویر درستی از جامعه مهاجر ترسیم کنیم

در ادامه این جلسه هادی خانیکی استاد دانشگاه و مشاور فرهنگی رئیس جمهور افزود: حضور افغانستانی‌ها در کشور یک فرصت است که اگر شتابزده با آن برخورد شود تبدیل به تهدید می‌شود.

وی ادامه داد: برخی از سیاست‌هایی که در مورد این افراد اعمال شده، آسیب زا بوده، برای نمونه فرزندان مهاجران افغانستانی از تسهیل در مدارس محروم شدند اما این مساله سبب نشد که مهاجران به کشور خود بازگردند بلکه تنها سبب آن شد که فرزندان آنها بدون سواد و تحصیل در ایران رشد کنند.

خانیکی گفت: در دوره اصلاحات و در زمانی که تغییرات زیادی در افغانستان رخ داد وزارت علوم ستادی را برای بازسازی علمی افغانستان تشکیل داد، متاسفانه از دانشگاه کابل که دو، سه سال پیش از دانشگاه تهران تاسیس شده تقریبا چیزی باقی نمانده بود به طوری که، برای تامین گرما پرونده‌های علمی دانشگاه را در آتش سوزانده شده بود.

مشاور فرهنگی رئیس جمهور افزود: البته پس از مدتی یکی از اساتید مهاجری که در دانشگاه فردوسی مشهد مشغول به تدریس بود، به کشور خود بازگشت و ریاست این دانشگاه را بر عهده گرفت.

این استاد دانشگاه گفت: بنابراین به این شکل می‌توان زمینه انتقال علم و فرهنگ ایرانی به کشور همسایه را مهیا کرد. همچنین در بسیاری از کشورهای غربی متخصصین مهاجر را شناسایی می کنند و از علم یا هنر آنها در کشورشان بهره مند می شوند برای نمونه خالد حسینی نویسنده افغانستانی مهاجری است که تا کنون موفقیت های زیادی به دست آورده است.

خانیکی ظهار کرد: بنابر این باید به دنبال تصویر واقعی از افغانستانی‌های داخل ایران باشیم زیرا بسیاری از آنها دارای تخصص و توانایی‌هایی هستند که می‌توانیم در کشور از آنها استفاده کنیم همچنین می‌توانیم با ارائه رفتاریصحیح نسبت به آنها درست تصویر مثبتی از ایران برای مهاجرانی که به کشورشان بازمی‌گردند ترسیم کنیم.

وی با بیان اینکه کارگران افغانستانی تهدیدی برای بازار کار ایران نیست، گفت: بسیاری از مشاغلی که مهاجران به آن مشغولند در میان ایرانیان متقاضی ندارد زیرا مشاغلی سخت با دستمزد و مزایای پایین هستند.

خانیکی در ادامه با تاکید بر حمایت های فرهنگی از کشور همسایه افزود: بیش از ۳۵ درصد کودکان افغانستان شاهد صحنه قتل و یا قطع عضو بوده‌اند که زمینه افزایش خشونت و گسترش گروه های تروریستی در منطقه را ایجاد می کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز