خبرگزاری کار ایران

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر:

مرزهای شرقی تا پایان تابستان تحت کنترل کامل قرار می گیرند

asdasd
کد خبر : ۱۷۹۸۰۱

علت ۵۵ درصد طلاق‌ها، ۶۵ درصد همسرآزاری‌ها، ۳۰ درصد کودک‌آزاری‌ها و ۲۵ درصد قتل‌ها، اعتیاد است / حدود یک میلیون و چهار صد هزار فرزند‌ در خانواده‌های پر خطر زندگی می‌کنند.

وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در دیدار با رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: برای مقابله با قاچاق مواد مخدر تا پایان تابستان امسال، مرزهای شرقی کشور تحت کنترل کامل قرار می گیرند.

به گزارش ایلنا؛ عبدالرضا رحمانی‌فضلی در دیدار با رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام که به مناسبت سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر و با حضور مدیران و مسولان این ستاد برگزار شد، گفت: مسئله مبارزه با مواد مخدر در ایران به واسطه همسایگی با کشور افغانستان متفاوت‌تر از سایر کشورهاست، چرا که ۹۰ درصد تریاک دنیا در آن کشور تولید می‌شود.

وی افزود: طبق تحقیقات انجام شده یک میلیون و ۳۵۰ هزار معتاد در کشور وجود دارد که اگر این تعداد معتاد را ضرب در تعداد اعضای خانواده‌ کنیم حدوداً بین ۵ و نیم الی ۶ میلیون نفر به طور ‏مستقیم با مواد مخدر درگیری دارند، که این رقمی قابل توجه و نیازمند بسیج عمومی برای حل این مسئله است.

وزیر کشور ادامه داد: همچنین با توجه به ۶۳ درصد تاهل معتادان، و داشتن دو فرزند در هر کدام از آنان، تقریبا حدود یک میلیون و چهار صد هزار فرزند در خانواده‌های پر خطر زندگی می‌کنند.

دبیرکل ستاد با اشاره به اعتیاد زنان بیان کرد: در طول چهارسال گذشته اعتیاد زنان از ۵.۲ درصد(پنج و دو دهم) به ۹.۳ درصد(نه و سه دهم) افزایش یافته است این موضوع با توجه به نقش زنان در اجتماع، خانواده، تربیت فرزندان نگران‌کننده است.

رحمانی‌فضلی اظهار داشت: طبق آمار قوه قضاییه، ۶۵ درصد از زندانیان کشور مستقیم و غیر مستقیم به دلیل ارتکاب جرایم مرتبط با مواد مخدر در زندان‌ها محبوسند، همچنین علت ۵۵ درصد طلاق‌ها، ۶۵ درصد همسرآزاری‌ها، ۳۰ درصد کودک‌آزاری‌ها و ۲۵ درصد قتل‌ها، اعتیاد است.

وی افزود: در این راستا ستاد توجه به حوزه‌های پیشگیری، درمان، مقابله و صیانت از بهبودیافتگان را با توجه به رویکرد اجتماعی در دستور کار خود قرار داده است، ما معتقدیم اگر مردم و جامعه در سه حوزه درمان، پیشگیری و صیانت حساس نشوند و مشارکت نکنند موفق نخواهیم شد.

دبیرکل ستاد ادامه داد: در حوزه درمان، بخش خصوصی و NGO ها فعال شدند و در سال گذشته سازمان‌های مردم‌نهاد در این خصوص ۵۳ درصد رشد داشتند، به گونه‌ای که اکنون ۸۶ درصد درمان توسط درمانگاه‌های بخش خصوصی انجام می‌شود.

وی گفت: پیشگیری از اعتیاد، از حوزه‌های مهم در مبارزه با مواد مخدر است که تاکنون در این حوزه، جلسات مختلفی را با روحانیون، ائمه جمعه و جماعات، مداحان، ورزشکاران، هنرمندان، اهالی رسانه، خانه خیرین ایران، مددکاران تشکیل داده و موافقتنامه‌هایی را امضا کرده‌ایم و قصد داریم با همراهی رسانه‌ها سطح آگاهی‌های عمومی مردم در حوزه مبارزه با مواد مخدر را افزایش دهیم، چرا که هر کس با کسب آگاهی می‌تواند امر پیشگیری را در درون خانواده خود نهادینه کند و از اعتیاد چندین نفر جلوگیری کند.

وی بیان کرد: در بخش مقابله، برای کنترل مرزها توفیقات خوبی حاصل شده که تا پایان تابستان امسال، مرزهای شرقی تحت کنترل کامل در می‌آید، تا کنون نیز با نصب دوربین و احداثبرجک و کشیدن دیوار بتنی و سیم خاردار در مرزها توانسته‌ایم بخش اعظمی از مرزها را کنترل کنیم به گونه‌ای که ترانزیت مواد مخدر از خشکی به آب‌های آزاد تغییر یافته است.

رحمانی‌فضلی افزود: باید تلاش کرد کشفیات مواد مخدر را به منطقه مرزی برسانیم در سال گذشته نیز بیش از ۷۰ درصد درگیری‌ها با قاچاقچیان در مناطق مرزی صورت گرفت.

وی ادامه داد: در حوزه صیانت تاکنون ۲۲ هزار نفر از معتادان به مراکز ماده ۱۶ قانون مبارزه با مواد مخدر منتقل شده و تحت درمان قرار گرفته‌اند، ‌ همچنین ۷۵۰ هزار نفر در مراکز مجاز درمان اعتیاد(ماده ۱۵ همان قانون) درمان شده‌ و به بهبودی رسیده‌اند، البته در خوشبینانه‌ترین حالت تنها ۲۰ درصد کسانی که ترک کرده‌اند پاک می‌مانند و مابقی به اعتیاد بازمی‌گردند. بنابراین باید کاری کرد که ماندگاری آنان در بهبودی بیشتر شود.

وی جامعه‌پذیر کردن بهبودیافتگان و تامین معیشت و زندگی این افراد را دو عامل دخیل در ماندگاری آنان برشمرد و گفت: در حوزه صیانت، با کمیته امداد، وزارت کار و تعاون و بسیج موافقتنامه‌ امضا کردیم و قصد داریم حرفه‌آموزی را برای آنان ایجاد کنیم.

رحمانی‌فضلی خاطرنشان ساخت: آنچه که کمک می‌کند ما در مبارزه با مواد مخدر موفق شویم، این است که جامعه بسیج شود و مردم با آگاهی خودشان، کنترل ‌کننده اعتیاد باشند.

وی در پایان خواستار بررسی خلاهای احتمالی در قانون و اصلاحات آن توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز