خبرگزاری کار ایران

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با موادمخدر خبر داد؛

آغاز به کار مرکز نگهداری معتادان اخوان تا پایان دی

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۰۸۰

در توافق با وزارت بهداشت مرکز شفق تنها مرکز غربالگری می‌شود و مرکز اخوان به عنوان مرکز نگهداری موضوع ماده ۱۶فعالیت می‌کند / معتادانی که در سطح تهران جمع آوری می‌شوند برای غربالگری به مرکز شفق منتقل و پس از بررسی توسط پزشکان به مرکز نگهداری اخوان منتقل می‌شوند

ایلنا: معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر از تشریح و احداثمرکز جدید نگهداری معتادان اخوان تا پایان ماه جاری خبر داد.

به گزارش ایلنا به نقل پایگاه اطلاع رسانی دولت، بابک دین پرست در مورد تعامل سازمان‌های عضو با ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: اکثر دستگاه‌ها و سازمان‌ها براساس ساختار پیش بینی شده و ظرفیت‌ها چه از حیثنیروی انسانی و چه از حیثاعتبارات مالی برای انجام ماموریتشان تلاش می‌کنند اما آنچه که ما اندکی با آن مشکل داریم، سهم آورده دستگاه هاست.

معاون کاهش تقاضا ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه گفت: دستگاه‌ها توان و ظرفیتشان را در چارچوب اعتبارات کمکی ستاد محدود و منوط کرده‌اند و این از عمده مشکلات ستاد مبارزه با مواد مخدر است.

دین پرست با تاکید بر اعتقاد تمام مسئولان بر مبارزه با مواد مخدر گفت: اعتقاد مبارزه با مواد مخدر تقریبا در تمام مسئولان هست اما اهتمام لازم در این زمینه وجود ندارد.

وی تصریح کرد: دستگاه‌ها برای اجرای ماموریتهای مرتبط با حوزه مبارزه با مواد مخدر باید بر اساس فضائل ذاتی و مصوبات ستاد از محل اعتبارات خود هم اقدام کنند. به طور مثال طبق سند جامع پیشگیری اولیه از اعتیاد که هم مصوبه ستاد و هم مصوبه ریاست محترم جمهوری است؛ به صراحت آمده که برای اجرای برنامه‌های مصوب این سند ۲۰ درصد از اعتبارات را باید ستاد مبارزه با مواد مخدر پرداخت کند و ۸۰ درصد آن باید توسط دستگاه‌ها از محل اعتبارات ذاتی خودشان باشد.

دین پرست با بیان وجود مشکل در تخصیص اعتبار دستگاه‌ها به این امر خاطر نشان کرد: تعداد معدودی از دستگاه‌ها هستند که اعتبارات مربوطه را اختصاص می‌دهند.

استاندار تهران موظف به رفع مشکلات مراکز درمان و نگهداری معتادان این استان شده است

وی در ادامه با اشاره به مراکز نگهداری از معتادان تصریح کرد: دو نوع مرکز وجود دارد، دسته اول مراکز موضوع ماده ۱۵ که مراکزی داوطلبانه هستند و معتادان طبق قانون موظفند به این مراکز مراجعه کنند و اگر معتادی به این مراکز مراجعه نکند طبق‌‌ همان ماده قانون مجرم محسوب می‌شود.

دین پرست در ادامه به مراکز موضوع ماده ۱۶ اشاره کرد و گفت: معتادان با دو شرط تجاهر به اعتیاد و نداشتن گواهی درمان، توسط مقامات قضایی به مراکز موضوع ماده ۱۶ یا‌‌ همان مراکز اجباری ارجاع داده می‌شوند.

وی افزود: در کشور ما تنها در ۱۸ استان مرکز ماده ۱۶ داریم که در مقابل آن بیش از ۵۳۰۰ مرکز ماده ۱۵ وجود دارد.

معاون کاهش تقاضا ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به بازدید اخیر از مرکز نگهداری معتادان شفق گفت: این مرکز در ابتدا در غالب موضوع ماده ۱۶ قانون و مرکزی نگهداری معتادان تعریف شده بود و اختلافی بین دانشگاه علوم پزشکی تهران و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان در ارتباط با استاندارد سازی‌های آن وجود داشت.

دین پرست ادامه داد: در جلسه شورای معاونین ستاد مبارزه با مواد مخدر، به دستور صریح و موکد وزیر کشور، استاندار تهران موظف است تا رفع مشکلات مربوط به مراکز درمان استان تهران هر هفته جلسه شورای هماهنگی را برگزار کند تا تمامی مباحثو موارد رفع شود.

آغاز به کار مرکز نگهداری معتادان اخوان تا پایان دی ماه سالجاری

دین پرست با اشاره به دستور وزیر کشور برای بازدید از مرکز نگهداری معتادان شفق گفت: به دستور وزیر کشور هیئتی مرکب از بنده، معاون امنیتی - انتظامی وزارت کشور، نماینده وزارت بهداشت و معاون سیاسی امنیتی استانداری که در آن زمان سرپرستی استانداری تهران را در غیاب استاندار مسئولیت داشت، نماینده بهزیستی و دستگاه قضایی بازدیدی از مرکز شفق داشتیم.

معاون کاهش تقاضا ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: در این مرکز مشاهده شد به دلیل اینکه وزارت بهداشت مستقر نشده بود بعضی از جنبه‌های مربوط به پروتکل درمان رعایت نشده است. تذکرات لازم داده شد و وزیر هم یک مهلت بسیار محدودی را به استاندار داد که دستور صریح و موکد در جلسه شورای معاونان ستاد مبارزه با مواد مخدر به استاندار تهران را مدنظر قرار داده و استاندار موظف است تا رفع مشکلات مربوط به مراکز درمان استان تهران هر هفته جلسه شورای هماهنگی را برگزار کند تا تمامی مباحثو مواردی که به آن‌ها اشاره شده، رفع شود.

دین پرست با اشاره به احداثمرکز جدید در قالب ماده ۱۶ گفت: مرکز اخوان با ظرفیت بیش از ۱۰۰۰ نفر در منطقه ملارد تا پایان دی ماه جاری آغاز به کار خواهد کرد.

وی در ادامه گفت: در توافق با وزارت بهداشت مرکز شفق تنها مرکز غربالگری می‌شود و مرکز اخوان به عنوان مرکز نگهداری موضوع ماده ۱۶فعالیت می‌کند، بر این اساس معتادانی که در سطح تهران جمع آوری می‌شوند طی یک دوره ۷ تا ۱۰ روزه برای غربالگری به مرکز شفق منتقل و در آنجا مستقر می‌شوند سپس توسط پزشکان مورد بررسی قرار می‌گیرند و بعد از آن به مرکز نگهداری اخوان منتقل می‌شوند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز