خبرگزاری کار ایران

غار آبی ۷۰ میلیون ساله سهولان مکانی برای گردشگری آب در مهاباد

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۳۲۳۰

غار آبی تاریخی سهولان با ۷۰ میلیون سال قدمت دومین غار آبی در غرب کشور و یکی از جاذبه‌های گردشگری منحصر به فرد شهرستان مهاباد است که همه ساله میزبان مسافران زیادی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا،غار آبی- تاریخی سهولان که در ۴۳ کیلومتری شمال شرقی مهاباد قرار گرفته، با سنگ‌هایی آهکی و آب و هوایی متعادل چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند، گردشگران زیادی در فصول مختلف به ویژه تعطیلات نوروزی برای تماشای این زیبایی‌ها مسیر مهاباد-بوکان را در پیش می‌گیرند.

سهولان در زبان کردی به معنای یخبندان است و قندیل‌های آهکی با اشکال متفاوت و خودنمایی کبوترهای چاهی، زیبایی غار را دوچندان کرده. به همین خاطر مردم محلی، غار را کونه کوتر یا لانه کبوتر می‌نامند.

این غار از چند حوضچه بزرگ که به وسیله دالان‌های آبی به هم متصل شده‌اند تشکیل شده است، ارتفاع سقف آن از سطح آب در حوضچه آخر ۵۰ متر و عمق آب در حوضچه وسط به ۳۵ متر می‌رسد، بر اساس نوشته‌های یک هیئت غارنورد از دانشگاه آکسفورد که در سال ۱۳۵۰ ه. ش از آن دیدن کرده بودند، غار سهولان را به عنوان یکی عجیب‌ترین غارهای آبی جهان به شمار آوردند.

در سال ۱۳۷۰ گروهی برای شناسایی و انجام کارهای نخستین از غار دیدن کرده و سرانجام در سال ۱۳۷۶ به بازگشایی مسیرهای ورودی پرداخته‌اند که در سال ۱۳۷۹ توسط شهرداری مهاباد مورد استفاده موقت قرار گرفت.

این غار تا اندازه‌ای شبیه به غار علی صدر همدان است با این تفاوت که قسمت کشف شده آن در حال حاضر چندان طولانی نبوده و قندیل‌های بسیار زیبا و فراوان موجود در غار علی صدر را به صورت موردی می‌توان در این غار مشاهده کرد، غار سهولان دارای دو در اصلی است که به هم راه دارند و می‌توان از هر یک از آن‌ها وارد غار و از در دیگر خارج شد.

بعد از ورود به غار و پس از طی مسیر پیاده با سوار شدن بر قایق می‌توان به دیدن جاذبه‌ها و شگفتی‌های نهفته در دل این غار پرداخت، هم اکنون به لطف نورپردازی محیط درونی غار که با انواع لامپ‌ها و نورافکن‌ها چراغانی شده، مناظر شگفت انگیزی را می‌توان مشاهده کرد. رسوبات داخل غار اشکال گوناگونی دارد: پای فیل، عروس دریایی، خفاش و… که به همراه قندیل‌های زیبای غار آن را بسیار دیدنی کرده است.

کبوتران چاهی و خفاش‌ها تنها ساکنان این غار هستند که در کمال آرامش، روی تخم‌های خود خوابیده و یا در حال استراحت هستند، خفاش‌ها به خاطر اندک نوری که از چراغ‌های داخل غار به اطراف پراکنده می‌شود به قسمت‌های تاریک پناه برده‌اند اما برخی از کبوتران لانه‌های خود را چنان در نزدیکی محل تردد قایق‌ها می‌سازند که گردشگران می‌توانند، تخم‌ها و یا جوجه‌های آنان را لمس کنند.

این غار که به تازگی در میان ایران گردان معروف شده، به سرعت جایگاه ویژه‌ای به عنوان یکی از مهم‌ترین غارهای آبی ایران یافته است و دارای ایوان‌های بلند با نقش و نگارهای سحرآمیز، تندیس‌های طبیعی به اشکال گیاهان و جانوران، استلاگمیت ها و استلاکتیت های ظریف و دالان‌های تنگ و باریک است که عظمت آفرینش را در مقابل دید هر بیننده‌ای به نمایش می‌گذارد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز