خبرگزاری کار ایران

ایلنا از آذربایجان غربی گزارش می دهد؛

خطر آتش سوزی چادر ها و خفگی در کمین زلزله زدگان خوی

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۷۶۵۱

پس از زلزله اخیر خوی در آذربایجان غربی ، آتش‌سوزی چادرها و خفگی با گاز منوکسید کربن دغدغه جدید زلزله‌زدگان خوی شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ۸ روز از آن حادثه تلخ می‌گذرد، ساکنان مناطق زلزله زده خوی  در این ۸ روز شاهد آتش‌سوزی در ۲ چادر محل اسکان و مرگ دو عضو یک خانواده در چادر بر اثر خفگی با گاز منوکسید کربن بودند.

همچنین در این مدت شماری از زلزله‌زدگان به خاطر استفاده از وسایل گرمایشی نامناسب در داخل چادر ها دچار مسمومیت شده اند . مشکلی که حالا برای مردم زلزله‌زده خوی تبدیل به یک معضل شده و بیم دارند.

زلزله زدگان،هم از زلزله می‌ترسند و هم  از آتش‌سوزی‌ و مسمومیت و خفگی با گاز منوکسید کربن هراسناک هستند.

تنها سیستم گرمایشی چادرهای زلزله زدگان بخاری برقی و  هیتر برقی است که استفاده از این سیستم گرمایشی  بار بسیار زیاد و خارج از ظرفیتی به شبکه‌های برق وارد می‌کند. این اضافه مصرف برق خطر جدی آتش‌سوزی را در سیم‌های برقی که بین چادرها قرار دارد به وجود می‌آورد که با یک جرقه امکان آتش گرفتن چادر ها وجود دارد.

همچنین اکثر زلزله زدگان برای پخت و پز در داخل چادر از گازپیک نیک استفاده می کنند که این موضوع نیز باعث آتش سوزی در برخی چادر زلزله زدگان  از جمله کمپ ولی عصر شد که با حضور به موقع عوامل هلال احمر حریق کنترل شد و به زلزله زدگان آسیب جانی وارد نشد ولی در این حادثه ۴ نفر از امدادگران دچار سوختگی سطحی شدند.

همچنین برخی از زلزله زدگان که دسترسی به برق در چادر محل اسکان ندارند به ناچار برای گرم کردن چادر از زغال یا والور نفتی استفاده می کنند که همین امر نیز باعث مسمومیت تعدادی از زلزله زدگان و مرگ دو عضو یک خانواده بر اثر استنشاق گاز منوکسید کربن شد.

آتش سوزی در یک چادر و سرایت به چادرهای مجاور

حمید محبوبی مدیر عامل جمعیت هلال احمر آذربایجان‌غربی، با اشاره به آتش‌سوزی در کمپ شهرک ولیصر خوی اظهار داشت: در این کمپ یکی از چادرهای به دلیل برگشتن و افتادن گاز پیک نیک دچار آتش‌سوزی شد و این آتش به چادر مجاور سرایت کرد.

وی افزود: در این حادثه ۲ چادر آتش گرفت و نیروهای امدادی مستقر در کمپ چادر را تخلیه و از سرایت آتش به چادر سوم ممانعت کردند.

رئیس جمعیت هلال احمر آذربایجان‌غربی تصریح کرد: این حادثه خسارت جانی نداشته اما متاسفانه چهار نفر از امدادگران هلال احمر به دلیل امدادرسانی خاموش کردن آتش از ناحیه دست دچار سوختگی شدند.

مسمومیت ۱۱۶ نفر با گاز منواکسید کربن در شهرستان خوی

احسان ریخته کر،معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی با بیان اینکه تاکنون ۱۱۶ نفر در شهرستان خوی با گاز منو اکسید کربن مسموم شدند گفت: ۱۱ نفر از این افراد طی ۴۸ ساعت گذشته دچار علائم مسمومیت شده اند .

ریخته گر اضافه کرد: متاسفانه تاکنون دو نفر بعلت این مسمومیت جان خود را از دست داده اند .

وی ضمن تاکید بر رعایت نکات ایمنی در داخل چادرهایی که  گرمایش آنها با بخاری های نفتی یا گازی است گفت: این گاز بدون بو بوده  و باعث مرگ می شود .

با توجه به ایجاد کمپ های اسکان در مناطق زلزله زده خوی و احتمال وقوع اتفاق ناگوار آتش سوزی در این کمپ ها  حضور نیروهای آتش نشانی برای جلوگیری از حوادث احتمالی در این کمپ ها  به شدت احساس می شود.

 

انتهای پیام/
فرزاد صدقی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز