خبرگزاری کار ایران

ایلنا از آذربایجان غربی گزارش می دهد؛

8 هزار مصدوم قربانی شیمیایی سردشت در انتظار جانبازی/ مسئولان فقط سالی یکبار به فکر ما می‌افتند

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۸۴۱۹

پس از گذشت ۳۵ سال از فاجعه بمباران شیمیایی سردشت، مردم این شهر با عواقب وخیم گازهای مورد استفاده شده در این فاجعه انسانی زندگی کرده و شمار زیادی از این مصدومان درانتطار تکمیل پرونده مصدومیت خود هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، فاجعه بمباران شیمیایی سردشت توسط رژیم بعث عراق در سال ۶۶، موجب به شهادت رسیدن ۱۱۸  نفر از مردم بی گناه و مظلوم این شهر شد اما هنوز با گذشت ۳۵ سال هزاران نفر نیز به دلیل آثار زیانبار گاز خردل تاوان این جنایت انسانی را پس می دهند.

هنوز بعد از گذشت ۳۵ سال از این فاجعه انسانی مردم سردشت با عواقب وخیم گازهای مورد استفاده شده در این فاجعه انسانی از جمله خردل که بر اساس اعلام کارشناسان تا ۱۵۰ سال ماندگاری دارد دست و پنجه نرم می کنند.

سردشت اولین شهری بود که بعد از جنگ جهانی اول و تصویب کنوانسیون های منع سلاح های شیمیایی مورد حمله شیمیایی قرار گرفت و به مراتب بدتر و فاجعه آمیزتر از حلبچه بود زیرا عمق فاجعه درسردشت بود که از میزان گازهای استفاده شده در آن بیشتر است.

۳۵ سال است بمب های شیمیایی و گاز خردل صدای تنفس سردشت را کند و کندتر می کند با این همه زندگی در این دیار ادامه دارد در کوچه ها و خیابان ها در قلب های پرخروش مردمانی که سالهاست حق زیستن را در لابه لای سرفه ها و دردها می جویند، مردمانی که اشک و سرفه تنها واژه های قاموس سراسر درد زندگی شان است.

۳۵ سال است بمب های شیمیایی و گاز خردل صدای تنفس سردشت را کند و کندتر می کند با این همه زندگی در این دیار ادامه دارد.

8 هزار مصدوم قربانی شیمیایی سردشت در انتظار جانبازی/ مسئولان فقط سالی یکبار به فکر ما می‌افتند

مسئولان سالی یکبار به فکر مصدوماین شیمیایی  می‌افتند

حسن زاده یکی از جانبازان بمباران شیمیایی سردشت در خصوص مسایل و مشکلات مردم این شهرستان مرزی به ایلنا گفت: بمب شیمیایی درست درمقابل منزل مسکونی ما فرود آمد و مادر بزرگم شهید و خودم و خانواده ام شدیدا شیمیایی شدیم و به تهران اعزام شدیم، مدت ۴۵ روز مرتب تحت مداوا قرار گرفتیم و وقتی از بیمارستان مرخص شدیم در وضع بسیار بدی قرار داشتیم و مرتب سرگیجه و تنگی نفس و خارش بدن داشتیم.

وی ادامه داد: هنوز با گذشت سال‌های زیادی از آن روزها با مشکلات بهداشتی و درمانی زیادی از جمله تنگی نفس و خارش و نیز حضور برای ادامه مداوا در شهرستانهای ارومیه و حتی تهران با توجه به هزینه های هنگفت مواجه هستیم.

حسن زاده، با بیان اینکه از زمان بمباران شیمیایی سردشت تاکنون هر چند سالهای زیادی گذشته و اقدامات زیادی در این شهر صورت گرفته اما انگار گرد مظلومیت و درد و رنج به چهره شهر ماندگار شده است مردم با محرومیت و مشکلات زیادی درد و رنج ناشی از این فاجعه انسانی را تحمل می کنند.

8 هزار مصدوم قربانی شیمیایی سردشت در انتظار جانبازی/ مسئولان فقط سالی یکبار به فکر ما می‌افتند

محمدی از دیگر جانبازان شیمیایی سردشت که کپسول اکسیژن به همراه داشت در گفت و گو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه مصدومان شیمیایی سردشت فراموش شدگان تاریخ هستند چرا که مسئولین فقط سالی یکبار آن هم در آستانه سالروز بمباران شیمیایی سردشت به فکر مصدومان می‌افتند گفت: در کنار عوارض شدید مصدومان و جانبازان شیمیایی سردشت هزینه های تامین دارو به دلیل گرانقیمت بودن برای بخش زیادی از مردم امکانپذیر نیست و در کنار این مشکلات به دلیل کمبود امکانات و تجهیزات پزشکی تعدادی از مصدومان برای مداوا مجبور به حضور در شهرستان های تهران، تبریز و ارومیه می شوند.

وی ادامه داد: مشکلات تامین دارو و رفت و آمد به تهران و ارومیه برای مداوا بس نبود در سالهای اخیر هم آلودگی هوا به این مشکلات اضافه شده است.

 ۸۰۰۰ مصدوم شیمیایی سردشت در انتظار جانبازی

لقمان خسروپور فرماندار سردشت با بیان اینکه در ۷ تیرماه سال ۶۶ برابر گزارش‌ها، بیش از ۴۰۰ شرکت تولیدکننده مواد شیمیایی از عراق برای تجهیز شیمیایی حمایت کردند که بیشترین آنها از آلمان و انگلیس بودند، افزود: این در شرایطی است که آلمان به عنوان تنها کشوری شناخته می‌شود که هم کنوانسیون ژنو را امضا کرده و هم اتحادیه اروپا اجازه دارد با بازرسی از صنایع شیمیایی آن کشور مانع از تولید سلاح‌های شیمیایی به وسیله آلمان شود.

خسرو پور با بیان اینکه در آخرین وضعیت ساماندهی مردم ۱۳ هزار نفر از مردم سردشت برای کمیسیون‌های پزشکی ثبت نام کرده‌اند، افزود: در حال حاضر یک هزار و ۵۱ نفر از جانبازان شیمیایی سردشت تحت پوشش خدمات بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار دارد و خدمات مناسبی به آنها ارائه می‌شود.

فرماندار سردشت  با بیان اینکه  هشت هزار مدعی جانبازی شیمیایی در این شهر وجود دارد ،  افزود: مردمی که مدعی مصدومیت شیمیایی هستند به کمیسیون معرفی شده و معاینه می‌شوند اگر از نظر پزشکی احراز شوند به بنیاد شهید و امور ایثارگران معرفی می‌شوند تاکنون توانسته‌ایم دو هزار جمعیت از مصدومان را شناسایی کنیم.

فرماندار سردشت با بیان اینکه کمبود دارو و داروخانه در شهر نداریم گفت: تا کنون تجهیزات مناسبی از جمله دستگاه‌های سی تی اسکن، ماموگرافی و رادیولوژی در بیمارستان سردشت نصب شده و تلاش‌ها برای رفع نیازهای درمانی مردم ادامه دارد.

شناسایی ۱۵۰۰ جانباز شیمیایی در سردشت

مهدی فعال مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان غربی گفت: ۱۴ کمیسیون پزشکی برای مدعیان مصدومیت شیمیایی سردشت طی سال گذشته برگزار شده است.

فعال افزود:در حال حاضر یک هزار و ۵۴۰ جانباز شیمیایی در سردشت شناسایی شده و با برگزاری این کمیسیون‌های پزشکی ۲۰ مدعی مصدومیت شیمیایی سردشت نیز با تأیید و تکمیل پرونده به این تعداد طی سال جاری اضافه شد.

وی با بیان اینکه سردشت نخستین شهر شیمیایی شده در دنیا است، افزود: هنوز با گذشت بیش از ۳۴ سال از بمباران شیمیایی سردشت مدعیان مصدومیت شیمیایی زیادی در این شهرستان است که با برگزاری کمیسیون‌های پزشکی تلاش برای شناسایی جانبازان شیمیایی همچنان ادامه دارد.

فعال با بیان اینکه کمیسیون‌های پزشکی هر دو ماه تشکیل می‌شود، افزود: تنها کلینیک مصدومان شیمیایی در سردشت  فعال‌تر از سال‌های گذشته در بخش‌های مختلف از جمله اعصاب و روان، عفونی، چشم، داخلی، عمومی، تزریقات، نوار قلب و اکو، پوست و غیره به مردم این شهر خدمات ارائه می‌دهد.

گزارش: فرزاد صدقی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز