خبرگزاری کار ایران

مدیر جهادکشاورزی آذرشهر:

۲۰۰ هکتار اراضی کشاورزی آذرشهر از آبیاری تحت فشار برخوردار هستند

asdasd
کد خبر : ۲۵۴۶۴۲

۸۵ درصدهزینه طرح های جمعی آبیاری نوین کشاورزی در پایاب چاه‌ها پرداخت می‌شود.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان آذرشهر گفت: تاکنون در اراضی کشاورزی آذرشهر۲۰۰ هکتار آبیاری تحت فشار اجرا شده است

به گزارش خبرنگار ایلنا منوچهر رحمانی در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: کوچک بودن قطعات زمین‌های زراعی و باغات یکی از موانع توسعه روش‌های نوین آبیاری است.

وی با اشاره به اینکه ۸۵ درصد هزینه طرح‌های جمعی آبیاری نوین کشاورزی در پایاب چاه‌ها به صورت بلاعوض از سوی دولت به کشاورزان پرداخت می شود افزود: برای حمایت از کشاورزان و استفاده بهینه از آب‌های موجود برای اجرای هر هکتار طرح آبیاری بارانی ۵۰میلیون ریال و بذای آبیاری قطره‌ای ۶۵ میلیون ریال و برای سیستم های کم فشار ۳۲ میلیون ریال و تحت فشار ۵۵ میلیون ریال تسهیلات بلاعوض پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به کمبود آب کشاورزی در حوزه شهرستان آذرشهر خاطر نشان کرد: استفاده از این روش‌ها و هم چنین تغییر الگوی کشت محصولات زراعی از راه کارهای مهم جبران کمی آبی است.

رحمانی با اشاره به اینکه در شهرستان آذرشهر ۳۰۰ رشته قنات وجود دارد افزود: بیشتر آب‌های زراعی و باغات از این قنوات تامین می شود که آب خروجی آنها در اثر خشکسالی و کاهش نزولات آسمانی به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

وی با تاکید برلایروبی قنوات و احداثکانال و نهرهای بتونی برای آب‌های کشاورزی واستفاده از تسهیلات بلاعوض برای آبیاری سیستم جدید تأکیدکرد: اصلاح بستر قنوات و کانال‌های آبرو از هدر رفت حدود ۵۰ درصد آب‌های موجود زراعی و باغی جلوگیری می‌کند.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان آذرشهر محصولات کم آب کشاورزی و جایگزین کردن کاشت درختان پسته و توسعه کشت زعفران را برای وضعیت کمبود آب کشاورزی پیشنهاد کرد و گفت: پایلوت کشت درختان پسته و زعفران نتیجه خوبی داده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز