خبرگزاری کار ایران

جلسه هم اندیشی نمایندگان آذربایجان شرقی با مسئولان دانشگاه تبریز

asdasd
کد خبر : ۲۳۸۷۲۷

آموزش عالی در ماه های اخیر تحت تاثیر برخی مسایل غیر علمی قرار گرفت که باعت عدم ثبات در تصمی گیری ها شد و بر همین اساس تخصیص بودجه به دانشگاه ها هم دچار اشکالاتی است و بازنگری در آن قابل بررسی است که امیدواریم با تلاش ما بتوان کارهای مثبتی برای دانشگاه تبریز انجام داد.

جلسه هم اندیشی ۵ تن از نمایندگان استان آذربایجان شرقی با هیات رییسه دانشگاه تبریز امروز در راستای حمایت توسعه ای بیشتر از این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا محمد حسین فرهنگی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در این مراسم، به لزوم تقویت سهم دانشگاه های استان از امکانان و اعتبارات اشاره کرد و گفت: ما باید از تمام پتانسیل های خود در جهت توسعه همه جانبه دانشگاه تبریز به عنوان دانشگاه مادر استان در عرصه های مختلف استفاده کنیم.

محمد حسین فرهنگی افزود: دانشگاه تبریز نیز در این راستا می تواند با استفاده از اولویت ها و توانمندی های خود و مدل اختصاص بودجه و برنامه ریزی بر اساس نیاز دانشگاهها را ارایه نمایند تا خدمات آموزشی و پژوهشی در دانشگاه ها به سهولت انجام گیرد.

رضا رحمانی، رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در این آیین کمبود اعتبارات را از جمله مشکلات دستگاه ها عنوان کرد و گفت: برای جذب اعتبارات کافی باید در کمیسیونها، دولت و سازمان مدیریت رایزنی های لازم انجام شود، تا اقداماتی صورت گیرد؛ هرچند که هنوز هم دیر نشده و ما حمایت همه جانبه خود را برای جذب اعتبار بیشتر برای دانشگاه تبریز اعلام می کنیم.

وی افزود: دانشگاه تبریز در ایران از جایگاه بسیار رفیعی برخوردار است و در کنار اختصاص، ردیف بودجه دولتی، دانشگاه نیز باید به سمت فعالیت های پژوهشی و کسب درآمد اختصاصی حرکت کند که چندین میزان بودجه دولتی از این مسیر قابل حصول است.

محمد اسماعیل سعیدی، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: راه اندازی مرکز مطالعات و پژوهش ها که هم درآمد زا هستند و هم به مدیریت اقتصادی دانشگاه ها کمک شایانی می کنند، یکی از اموری است که باید به آن دقت شود.

به گفته وی، مجلس باید از دانشگاه های قدیمی حمایت های لازم را برای توسعه همه جانبه آنها داشته باشد.

علیرضا منادی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم در این مراسم گفت: آموزش عالی در ماه های اخیر تحت تاثیر برخی مسایل غیر علمی قرار گرفت که باعت عدم ثبات در تصمی گیری ها شد و بر همین اساس تخصیص بودجه به دانشگاه ها هم دچار اشکالاتی است و بازنگری در آن قابل بررسی است که امیدواریم با تلاش ما بتوان کارهای مثبتی برای دانشگاه تبریز انجام داد.

وی افزود: در فضای امروز، استفاده از نخبه های علمی برای تبدیل ایده به ثروت از ملزومات یک دانشگاه پویاست و دانشگاه ها وظیفه دارند تمام امکانات خود را برای بهره مندی از این فرصت به کار گیرند.

غلامرضا نوری، نماینده مردم بستان آباد در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به نقش تولیدات ناخالص ملی در جامعه گفت: شرکت ها و موسسات دانش بنیان یکی از بهترین گزینه ها برای تعامل با دانشگاه ها هستند که می توان با ارتباط دادن تولیدات علمی و پژوهشی با این موسسات، پیشرفت های مهم را شاهد بود.

عضو کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس افزود: دانشگاه های ایران از نظر تولید مقالات علمی در رتبه ۱۶ دنیا قرار دارند اما ارجاعات به این مقالات فقط دو درصد است و این بدان معناست که صرف تولید مقاله نمی تواند مفید باشد و باید با جهت دهی اقتصادی به آن، رویه تولید مقالات نیز بررسی شود.

رییس دانشگاه تبریز نیز در این آیین، دانشگاه تبریز را بزرگ ترین مرکز آموزشی شمالغرب کشور و دومین دانشگاه ایران از نظر قدمت، خواند و گفت: برای حفظ جایگاه خود توسعه در تمامی ابعاد نیازمند حمایت همه جانبه مسئولان استانی و کشوری و تلاش دانشگاهیان است.

محمدرضا پورمحمدی همچنین به اولویت های مدیریت جدید در برنامه های راهبردی دانشگاه اشاره کرد و افزود: برخورداری از مدیریت مشارکتی و عقلانیت جمعی در نحوه انتخاب مدیران به دور از گرایش های سیاسی و برخوردهای جناحی، از اقدامات خوبی بود که صورت گرفت.

وی با اشاره به فعالیت های پژوهشی دانشگاه تبریز افزود: در طی یکسال گذشته، ۳۶ رشته جدید به تصویب رسیده که نوعا ماهیت بین رشته ای داشته و مورد نیاز منطقه هستند. در امر پژوهش نیز دانشگاه تبریز به موفقیت های چشمگیری دست یافته است، افزایش دو برابری مقالات ISI نسبت به سال گذشته، افزایش انجام طرح های تحقیقاتی از جمله عقد قرارداد با ۱۷ سازمان استان و صنایع مختلف و تجهیز کتابخانه دانشگاه به ۸۰۰ هزار جلد کتاب الکترونیکی از جمله این فعالیت هاست.

پور محمدی همچنین به فعالیت های انجام گرفته در حوزه دانشجویی و فرهنگی اشاره کرد و گفت: در این حوزه هم فعالیت های خوبی انجام گرفته است که تامین خوابگاه برای تمام دانشجویان، تجهیز مراکز مشاوره دانشگاه و اجرای بیش از ۴۵۰ برنامه متنوع فرهنگی از جمله فعالیت های انجام گرفته است و امیدواریم با عملکرد خوبمان رتبه اول کشور را کسب کنیم.

وی افزود: در بخش عمران نیز شاهد فعالیت های بسیار خوبی بودیم که از جمله اینها می توان احداثساختمان بزرگ سلف مرکزی دانشجویان، مرکز تحقیقاتی زلزله شناسی، ساخت سالن ورزشی چند منظوره خواهران، تکمیل یادمان شهدا، تکمیل ساختمان حفاظت فیزیکی و مرکز تحصیلات تکمیلی، مقاوم سازی دانشکده ادبیات، ساخت سردرب اصلی دانشگاه، تجهیز دانشکده دامپزشکی، تجهیز دانشکده های کشاورزی اهر، مهندسی میانه، خوابگاه های دانشجویی اشاره کرد.

اضافه می نماید: در این آیین همچنین حمیدرضا قاسم زاده، معاون پشتیبانی و توسعه منابع دانشگاه تبریز، گزارشی مفصلی از حوزه های مختلف دانشگاه و محمد مقدم واحد، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز هم در خصوص نحوه ارتباط با شرکت های دانش بنیان و صنعت و عملکرد این دانشگاه در این حوزه پرداختند.

جلسه هم اندیشی نمایندگان آذربایجان شرقی با مسئولان دانشگاه تبریز

آموزش عالی در ماه های اخیر تحت تاثیر برخی مسایل غیر علمی قرار گرفت که باعت عدم ثبات در تصمی گیری ها شد و بر همین اساس تخصیص بودجه به دانشگاه ها هم دچار اشکالاتی است و بازنگری در آن قابل بررسی است که امیدواریم با تلاش ما بتوان کارهای مثبتی برای دانشگاه تبریز انجام داد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز