خبرگزاری کار ایران

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز:

کشورمان در مقوله GIS هنوز درابتدای راه است

asdasd
کد خبر : ۲۲۵۵۴۵

نخستین همایش بزرگداشت روزجهانی GIS در دانشگاه تبریز برگزار شد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز گفت: کشورمان در مقوله GIS هنوز درابتدای راه است.

به گزارش خبرنگار ایلنا محمد مقدم‌ واحد که در نخستین همایش بزرگداشت روز جهانی GIS در دانشکده جغرافیا و برنامه ریزی دانشگاه تبریز سخن می گفت اظهار داشت: خوشبختانه با تجهیز و پیشرفت‌های روز افزون این رشته، در آینده نزدیک شاهد حضور آن در تمامی صنایع و فعالیت‌ها خواهیم شد.

وی با بیان اینکه GIS یک سیستم اطلاعاتی است که به تولید، پردازش، تحلیل و مدیریت اطلاعات جغرافیایی می‌پردازد، اظهار داشت: امروزه در کشور، شهرداری‌ها، استانداری‌ها، وزارت مسکن و شهرسازی، وزارت جهاد کشاورزی، مؤسسه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله و سازمان جنگل‌ها و مراتع و به طور کلی هر سازمانی که به اطلاعات جغرافیایی و تجزیه و تحلیل آنها نیاز دارند، از این سیستم استفاده می‌کنند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین مسائل کاربردی سیستم اطلاعات جغرافیایی در علوم زمین، انجام همپوشانی در خصوص تعیین پهنه‌بندی‌ها است، ادامه داد: با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی در مطالعات زیست محیطی، برنامه‌ریزی شهری و شهرداری، خدمات ایمنی شهری، مدیریت حمل و نقل و ترافیک شهری می‌توان با تهیه نقشه‌های پایه و مدیریت تأسیسات شهری خطر رانش زمین و زلزله‌ها را پیش‌بینی و سنجش کرد.

وی، با بیان اینکه دانشگاه تبریز با دارا بودن نیروهای علمی، دومین دانشگاه کشور از لحاظ کیفی‌سازی مقالات و تحقیقات علمی است، اعلام کرد: این دانشگاه در سه گرایش مدیریت مخاطرات محیطی، مطالعات شهری و روستایی و مطالعات آب و خاک در این رشته نیز اقدام به تربیت نیروهای متخصص کرده است.

لازم به ذکر است نخستین همایش بزرگداشت روز جهانی GIS با هدف ایجاد توسعه ارتباط بین سازمان های اجرایی و جامعه دانشگاهی برگزار شد.

در این همایش۷۰ مقاله در قالب پوستر ارایه شد و همچنین آخرین دستاوردها و پیشرفت‌های عرصه فناوری GIS در سطح دنیا، توسط دکتر علی اکبر رسولی و دکتر بختیار فیضی‌زاده از اساتید این دانشکده مورد بحثو بررسی قرار گرفت.

همچنین در این همایش، امیر شاهرخ حسنعلیزاده، رییس سازمان هواشناسی استانآ، محمد عزتی، معاون شهرسازی شهرداری تبریز، مهندس سید رضا رهنمای توحیدی، مدیر مهندسی و اجرای طرح های شرکت گاز استان، مهندس غفاری از اداره ثبت اسناد و املاک و مهندس الماس پور از سازمان آب به سخنرانی پرداختند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز