خبرگزاری کار ایران

در دیدار شهردار تبریز با معاون اول مجلس عالی تاجیکستان تاکید شد؛

جایگاه ‌فرهنگی و ‌اقتصادی «تبریز و خجند»، متضمن توسعه روابط " ایران و تاجیکستان "

asdasd
کد خبر : ۲۲۴۷۲۵

حضور پررنگ شرکت‌های ایرانی سرمایه‌گذاری در تاجیکستان و همچنین دانشجویان ایرانی در این کشور، نشان‌دهنده تداوم موفق مراودات اقتصادی و فرهنگی دو کشور در دوره معاصر است.

شهردار تبریز در دیدار با معاون اول مجلس عالی تاجیکستان، گفت: ارتباطات فرهنگی بین دو شهر تبریز و خجند، باید زمینه‌ساز افزایش روابط اقتصادی و مباحثسرمایه‌گذاری باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا صادق نجفی در دیدار با عبدالرحمان قادری، خاطرنشان کرد: دو ملت جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان، همواره در طول تاریخ، یکدل و صمیمی بوده اند.

وی «کمال خجندی» شاعر بزرگ خجندی را نماد اصیل و فاخر پیوند تاریخی دو کشور خواند و افزود: این شاعر شیرین سخن، مقارن با نقش آفرینی تاریخی شهر تبریز در قرن هشتم هجری، یعنی معاصر با دوره حافظ شیرازی، تبریز را برای سکونت انتخاب کرده و با توصیف های کم نظیر خود از فضای شهر تبریز، یگانگی فرهنگی و تاریخی دو ملت را مطرح داده است.

شهردار تبریز تصریح کرد: زمینه‌های مشترک فرهنگی و اجتماعی تبریز و خجند، ایجاب می‌کند که روابط بین دو شهر، درسطحی بسیار فراتر از وضعیت فعلی استمرار یابد.

نجفی با اشاره به ظرفیت های اقتصادی شهر تبریز گفت: شهر تبریز، با برخورداری از اولین اتاق بازرگانی و بزرگترین بازار مسقف جهان و همچنین با قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم، همواره نقشی پیشرو در پویایی اقتصادی کشور داشته است.

وی اضافه کرد: این شهر، امروزه، به عنوان مرکز، قطب و هولدینگ شمال غرب ایران، با استمرار نقش خود در حوزه های اقتصادی، با برخورداری از ۱۰۰ هزار واحد صنفی و بالغ بر ۵ هزار واحد صنعتی، حدود ۱۰ درصد از صادرات غیرنفتی کشور را بر عهده دارد.

شهردار تبریز با ابراز اطمینان از این که شان فرهنگی و جایگاه اقتصادی روابط دو شهر تبریز و خجند، متضمن توسعه بیش از پیش رابطه دو کشور خواهد بود، گفت: با حمایت های شورای اسلامی شهر، مصمم هستیم تا این مزیت تاریخی و اقتصادی را با تقویت دیپلماسی شهری بین دو شهر، به دستاوردهای ارزشمند تبدیل کنیم.

وی افزود: تبریز، تحقق این هدف فرهنگی را در گرو بهره‌گیری از اشتراکات فرهنگی و تقویت دیپلماسی شهری می‌داند.

نجفی تصریح کرد: برگزاری هفته های فرهنگی، فعال‌سازی تورهای گردشگری و اجرای مناسبات ورزشی، از جمله اقداماتی است که می تواند عملیاتی شدن این روند را سرعت ببخشد.

تداوم موفق مراودات اقتصادی و فرهنگی دو کشور در دوره معاصر

عبدالرحمان قادری، معاون اول مجلس عالی تاجیکستان، نیز در این دیدار با قدرادانی از مهمان‌نوازی شهردار تبریز گفت: کمال خجندی، شاعر دیار ما مدت مدید، عاشقانه در شهر تبریز زیسته و به این ترتیب، پل دوستی بین دو ملت را قرن‌ها پیش، مستحکم کرده‌است.

وی با بیان این که روابط اقتصادی و فرهنگی دو کشور روز به روز در حال پیشرفت است، اظهار داشت: حضور پررنگ شرکت‌های ایرانی سرمایه‌گذاری در تاجیکستان و همچنین دانشجویان ایرانی در این کشور، نشان‌دهنده تداوم موفق مراودات اقتصادی و فرهنگی دو کشور در دوره معاصر است.

عبدالرحمان قادری ادامه داد: خوشبختانه اراده سران دو کشور پیگیری این روند را مورد تاکید قرار می‌دهد.

وی با تاکید بر افزایش سطح همکاری تاجیکستان و ایران با محوریت خجند و تبریز گفت: ایجاد خطوط هوایی خجند و تبریز، خواسته مهم شهروندان دو شهر بوده و در کنار، تاثیرات فرهنگی، در توسعه معیارهای صنعت گردشگری نیز سهم قابل‌توجهی خواهد داشت.

معاون اول مجلس عالی تاجیکستان همچنین بر لزوم نقش‌آفرینی هنرمندان و معماران ایرانی در طراحی و اجرای المان کمال‌خجندی در شهر خجند تاکید کرد.

گفتنی است شهردار تبریز در حاشیه این دیدار، لباس محلی این کشور را به تن کرد.

شایان ذکر است مسئولان ملی و محلی تاجیکستان، به منظور دیدار و گفتگو با شهردار تبریز و استاندار آذربایجان شرقی و همچنین افتتاح رسمی دفتر انجمن دوستی ایران و تاجیکستان در محل خانه تاریخی ختایی شهرداری تبریز، به شهرمان سفر کرده‌اند.

حضور هیأت تاجیکی در مقبره دو کمال و برداشت نمادین تربت پاک محله بیلانکوه تبریز - آرامگاه ابدی کمال خجندی - برای انتقال به شهر خجند جهت حفاظت و تبرک در المان کمال خجندی در تاجیکستان، از دیگر نقاط عطف این سفر است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز