خبرگزاری کار ایران

گامی که سازمان پارک‌ها و فضای سبز در آسمان تبریز برداشت؛

نخستین پشت‌بام سبز ادارات تبریز احداثشد

asdasd
کد خبر : ۲۱۹۹۱۶

بام سبز، بام ساختمانی است که تمام یا قسمتی از آن با گیاهانی که بر روی یک لایه ضد آب کاشته شده باشند، پوشانده شده است، این بام ممکن است شامل لایه‌های دیگر مانند حصار ریشه، زه‌کشی و یا سیستم آبیاری باشد.

سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تبریز برای نخستین بار در بین دیگر ادارات و سازمان‌های تبریز با ایجاد پشت بام سبز(roof garden) گامی دیگر در راستای توسعه و ایجاد فضاهای سبز مدرن شهری برداشت.

به گزارش ایلنا، به علت کمبود زمین و قیمت بالای آن، ایجاد فضاهای سبز بسیار هزینه بر و گران است و اکثر زمین‌ها توسط ساختمان‌ها و خیابان‌ها اشغال شده است که در چنین شرایطی با تبدیل بام ساختمان به باغ، می‌توان طبیعت تسخیر شده توسط شهر را به آن بازگرداند.

بام سبز، بام ساختمانی است که تمام یا قسمتی از آن با گیاهانی که بر روی یک لایه ضد آب کاشته شده باشند، پوشانده شده است، این بام ممکن است شامل لایه‌های دیگر مانند حصار ریشه، زه‌کشی و یا سیستم آبیاری باشد.

معاون اجرایی سازمان پارک‌ها و فضای سبز تبریز در خصوص ایجاد این روف گاردن، گفت: ایده اولیه این طرح توسط کمیته طراحی حوزه اجرایی سازمان پارک‌ها و جهت ترویج فرهنگ عمومی گسترش فضای سبز ارائه شد.

محمدرضا خانلو با بیان اینکه از ابتدا بنا داشتیم با ایجاد بام سبز نمونه این ایده را گسترش دهیم، ادامه داد: قصد داشتیم با ایجاد بام سبزی با کیفیت عالی و مناسب در سازمان پارک‌ها، این طرح را به سایر سازمان‌ها و منازل سطح شهر نیز تسری دهیم.

وی افزود: به دلیل محدودیت‌های موجود در توسعه فضای سبز تبریز، پشت بام‌ها بستری مناسب برای ایجاد فضاهای سبز شهری هستند.

خانلو هدف از ایجاد این بام سبز را زیباسازی، اهمیت و توسعه، ساخت شهری شاداب و سبز عنوان کرد و تصریح کرد: وظیفه سازمان پارک‌ها نظارت بر فضاهای سبز موجود است و در صدد بودیم کاری نمونه به سایر شهروندان و ادارات معرفی شود و به همین منظور بام سبز سازمان پارک‌ها را به عنوان نمونه در سطح تبریز معرفی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه سازمان پارک‌ها در این راستا آماده دادن مشاوره و راهنمایی به سایر ادارات و فضاهای مسکونی شهروندان است، گفت: از لحاظ سازه‌ای، مقاومت، طراحی و کاشت فضای سبز و انتخاب گونه و نظارت و مشاوره‌هایی در زمینه گیاه پزشکی اعلام آمادگی می‌کنیم.

معاون فنی و عمرانی سازمان پارک‌ها و فضای سبز تبریز نیز در این زمینه گفت: با توجه به رشد عمودی شهر‌ها در زندگی امروز و کمبود فضاهای شهری، امکان توسعه فضای سبز محدود می‌شود و در چنین شرایطی پشت بام‌ها فضایی برای این مورد هستند.

کاظم اصولی با اشاره به مراحل تخصصی ایجاد این بام سبز در سازمان پارک‌ها گفت: در مرحله نخست مطالعاتی در خصوص میزان استحکام و عایق بندی پشت بام و لایه‌های مختلف برای ایجاد این رووف گاردن پیش بینی شد تا در هنگام سرما و بارش‌های باران دچار مشکل نشود.

اصولی تاکید کرد: برای ایجاد این فضاهای سبز در بام‌ها باید دقت کرد که شهروندان نمی‌توانند بدون نظرات کار‌شناسی در مورد نوع بام خود، نسبت به کاشت و بام سبز اقدام کنند. استحکام ساختمان باید محاسبه شده و توسط کار‌شناسان تائید شود و همچنین استفاده از مصالح سبک و حداقل مصالح جهت جلوگیری از بار اضافی در پشت بام رعایت شود.

معاون فنی و عمرانی سازمان پارک‌ها و فضای سبز تبریز با اشاره به امکانات مختلف بام سبز سازمان پارک‌ها گفت: تامین روشنایی، آلاچیق، و دیواره‌های چوبی برای نشیمن از جمله این امکانات است که می‌توان حتی جلسات سازمان را نیز در همین فضا برگزار کرد که ظرفیت ۵۰ نفر را دارد.

بام‌های سبز مدرن که از سیستم لایه‌های پیش ساخته تشکیل می‌شوند، نسبتا پدیده‌ای نو می‌باشند. این نوع بام‌ها در دهه ۱۹۶۰ در آلمان توسعه و به بسیاری از کشورهای اروپا گسترش یافتند. گرچه این بام‌ها در شمال اروپا مانند کشورهای اسکاندیناوی، هلند واسکاتلند کاملا رواج داشت اما شکل مدرن و شهری آن در آلمان و آمریکا متولد شد. بر اساس برآوردهای موجود، امروزه حدود ۱۰ درصد از کل بام‌های آلمان، بام سبز هستند. ایالات متحده نیز بام‌های سبز قابل توجهی دارد، اما تعداد آن‌ها به اندازه اروپا نیست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز