خبرگزاری کار ایران

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی:

تغییرات فرهنگی در جامعه رخ داده است

asdasd
کد خبر : ۲۰۲۳۳۵

نقش زنان در حفاظت میراثفرهنگی و معنوی بیشتر از مردان است. / نخستین جشنواره و نمایشگاه نقش زنان در پاسداشت میراثفرهنگی معنوی برگزار شد.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی گفت: تغییرات فرهنگی در جامعه رخ داده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سعید شبستری که در نخستین جشنواره و نمایشگاه نقش زنان در پاسداشت میراثفرهنگی معنوی سخن می گفت، اظهار داشت: امسال به نام فرهنگ آغاز شده و باید بررسی شود که در طول سالیان چه تغییراتی ایجاد شده که امروز فرهنگ به عنوان مهم ترین دغدغه قلمداد می شود.

وی ادامه داد: دشمنان اسلام در طی سالیان تمام تلاش سیاسی، اقتصادی و نظامی خود را جهت براندازی انقلاب اسلامی نموده اند و وقتی به نتیجه مورد نظر نرسیدند، جنگ نرم و استحاله فرهنگی را پایه ریزی و آغاز کردند.

شبستری، ادغام آداب و سنن در فرهنگ غربی و کمرنگ شدن برخی از آداب و رسوم با پیشرفت تکنولوژی را از جمله آسیبهای فرهنگی ذکر کرد و افزود: زبان، یکی از جنبه های میراثفرهنگی هر ملتی است که متاسفانه در جهان امروز بسیاری از زبان‌های بومی به فراموشی سپرده شده و یا دچار تغییرات فراوان شده‌اند.

وی با بیان این که زن، عنصر اصلی خانواده است، افزود: زنان در طول تاریخ نقش غیر قابل انکاری داشته اند و امروز نیز برای نگه داشتن میراثفرهنگی و معنوی نقش زنان به مراتب بیشتر از مردان است.

شبستری با اشاره به این که این تغیرات مختص جامعه ایران نیست، خاطرنشان کرد: یونسکو متوجه این تغییرات در جهان شده و بر همین اساس در حال احیا و ثبت برخی آداب و سنن در کشورها است.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی تبریز را شهری بدون گدا خواند و گفت: این به معنی خساست مردم تبریز نیست، بلکه نشان دهنده این است که مردم این شهر با فرهنگ تلاش و کار عجین شده اند و همین امر موجب شده تا تکدی گری را امری ناپسند دانسته و هرگز آن را در جامعه خود قبول نکنند.

وی با اظهار تأسف از گرایش جوانان به سمت موسیقی های بی محتوا ادامه داد: در عرصه موسیقی نیز به علت عدم توانایی در ارائه موسیقی اصیل آذری، جوانان ما به سمت موسیقی های بی محتوا همچون متال و رپ گرایش پیدا کنند.

معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان شرقی گفت: اشعار شهریار شیرین سخن هرگز در تاریخ تکرار نمی شود و لذتی که در شعر ترکی حیدربابا وجود دارد، به هیچ زبان دیگری ملموس نیست.

- مادران شهدا میراثدار فرهنگ معنوی و اسلامی ایران هستند

سرپرست اداره کل امور بانوان استانداری آذربایجان شرقی هم در این مراسم گفت: مادران شهدا میراثدار فرهنگ معنوی و اسلامی ایران هستند که با پشتیبانی از انقلاب و هدیه کردن فرزندان خود نقشی بزرگ در تاریخ معاصر ایران ایفا نمودند.

امیری با اشاره به ضرورت برگزاری نخستین جشنواره نقش زنان در پاسداشت میراثفرهنگی، بیان کرد: زنان نقش انکار ناپذیر در اشاعه و احیای سنت های اصیل ایرانی دارند و مادران امروز باید برای انتقال این ارزش ها به آیندگان تلاش کنند.

وی تاکید کرد: جشنواره بین المللی میراثفرهنگی در اصفهان میزبان ۵۴ کشور جهان است که برگزیدگان آن جشنواره نام و فرهنگشان در یونسکو ثبت جهانی می شود.

امیری افزود: جشنواره بین المللی میراثفرهنگی از ۱۶ الی ۲۰ مهر ماه در اصفهان برگزار می گردد که برگزیدگان جشنواره استانی به آن راه خواهند یافت.

نخستین جشنواره و نمایشگاه نقش زنان در پاسداشت میراثفرهنگی معنوی با حضور فعال بانوان هنرمند در مجتمع فرهنگی هنری ۲۹ بهمن تبریز برگزار شد..

در این جشنواره زنانی از ایلات عشایر ورزقان و هریس و بانوان تبریزی به معرفی آداب و رسوم و ارائه غذاهای سنتی خود پرداختند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز