خبرگزاری کار ایران

ردصلاحیت ۱۶ نفر از داوطلبان انتخابات شورای اسلامی کار سیمان صوفیان

کد خبر : ۱۷۲۰۱۳

حدود ۱۶ نفر از داوطلبان انتخابات شورای اسلامی کار در کارخانه سیمان صوفیان آذربایجان شرقی ردصلاحیت شدند.

نحوه تعیین صلاحیت کاندیداهای انتخابات شورای اسلامی کار در کارخانه سیمان صوفیان آذربایجان شرقی با اعتراض کارگران مواجه شد.

نایب رییس دوره فعلی شورای اسلامی کار کارخانه سیمان صوفیان به خبرنگار ایلنا در تبریز گفت: به دنبال اتمام مهلت فعالیت شورای اسلامی کار کارخانه سیمان صوفیان و ثبت نام کاندیدا‌ها متاسفانه تعدادی از داوطلبان شرکت در دوره جدید شورای این کارخانه که شامل ۱۶ نفراز جمله بنده می‌شوند ردصلاحیت شدند.

سعید سعیدی افزود: استناد مسئولان برای ردصلاحیت کاندیدا‌ها به بخشنامه داخلی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنی بر آنکه کارگران متقاضی عضویت در شورا می‌بایست حداقل ۶ ماه از قراردادکارشان در زمان تشخیص باقی مانده باشد تا بتوانند به عضویت شورا دربیایند، بوده است.

وی خاطرنشان کرد: این درحالی است این بخشنامه در دو دوره گذشته انتخابات شورای اسلامی کار این کارخانه به اجرا درنیامده از طرف دیگر بیش از ۹۰ درصد ساختار پرسنلی کارخانه سیمان صوفیان قراردادی بوده و میانگین سابقه کار بالا‌تر از ۱۰ سال را دارندو تلویحا طبق اظهار نظر مسئولین کارخانه جزو پرسنل رسمی محسوب می‌شوند.

سعیدی افزود: در تأیید این موضوع در سال ۸۵ در راستای افزایش‌های سالانه حقوق که شامل دو نوع دستمزد برای کارکنان رسمی و قراردادی لحاظ شده بود برای پرسنل قراردادی سیمان صوفیان افزایش حقوق پرسنل رسمی محاسبه و پرداخت شده است که در آن زمان با اعتراضی که صورت گرفت مدیریت وقت این جانب را پرسنل رسمی قلمداد کردند.

وی با بیان اینکه اجرای این بخشنامه برای کارخانه‌ای که در طول سال در ۴ مرحله در ماه‌های مختلف قراردادکار مشخص می‌نماید قابل اجرا نیست و بدین ترتیب عده‌ای محدود می‌توانند به عضویت شورای اسلامی دربیایند تصریح کرد: بدین ترتیب مدیریت واحدتولیدی این اجازه را پیدا می‌کند تا هر کس را که نخواهد به عضویت شورای اسلامی کار دربیاید قرارداد کارش را یکساله نبندد و این بند تداخلی آشکار در خواسته‌های کارگران است.

سعیدی با اشاره به بحثردصلاحیت کاندیدا‌ها تأکید کرد: این از حقوق مسلم و قانونی کارگران است تا نماینده قانونی خود را انتخاب کنند و اگر مدیریت در این زمینه نقش اساسی را بازی کند افکار و دیدگاه عمومی در قبال آن خوب نخواهد بود.

وی که از خانواده معظم شهداء می‌باشد به موضوع ردصلاحیت خود اشاره کرد وگفت: بنده دو دوره عضو شورای اسلامی کار کارخانه سیمان صوفیان بوده و به صورت قانونی پیگیر موضوع ردصلاحیت خود هستم و خواستار ارایه دلایل قانونی برای آن می‌باشم.

سعیدی افزود: البته اگر مبنای رد صلاحیت براساس‌‌ همان بخشنامه باشد باید بگویم آن بخشنامه شامل حال بنده نیست ولی باید اشاره کنم که اینجانب در دو دوره گذشته اختلاف نظرهایی با مدیریت آن هم در راستای اجرای دقیق آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌های قانونی در قبال کارگران داشته‌ام که به نظرم مبنا این موضوع می‌تواند باشد.

سعیدی با بیان اینکه تنها با شعار تولید، آرامش و رفاه پرسنلی وارد انتخابات شورای اسلامی کارخانه سیمان صوفیان شده است از مسئولان استان به ویژه مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی خواست تا به این برخوردهای غیرقانونی پایان دهد.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان آذربایجان شرقی نیز در این ارتباط در گفتگو با خبرنگار ایلنا خواستار دقت نظر مسئولان و تلاش برای اعمال خواسته‌های کارگران شد.

کریم صادق‌زاده گفت: مطابق قانون باید بستر برای فعالیت شوراهای اسلامی، انجمن‌های صنفی و نمایندگان کارگران در واحدهای تولیدی به نحو مناسب و با آزادی کامل کارگران برای حضور در این تشکل‌ها صورت بگیرد.

وی با ابراز تأسف از رد صلاحیت گسترده کاندیداهای شرکت در انتخابات شورای اسلامی کار کارخانه سیمان صوفیان افزود: بر اساس اطلاعات واصله کارگران کاندیدای شرکت در انتخابات شورای اسلامی کار این واحد تولیدی به استناد یک بخشنامه داخلی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی رد صلاحیت شده‌اند که با بررسی‌های صورت گرفته این بخشنامه ملغی شده است.

دبیر اجرایی خانه کارگر تبریز با اشاره به جایگاه کارخانه سیمان صوفیان و تعلق آن به مجموعه شستا گفت: این کارخانه متعلق به سازمان تأمین اجتماعی و درواقع به خود بیمه شدگان و کارگران تعلق دارد و انتظار ما این است که حداقل در کارخانه خود کارگران حقوق خود آنان رعایت شود.

کریم صادق‌زاده با اشاره به اینکه در دولت تدبیر و امید، آزادی بیان و تشکل‌ها مورد تأکید قرار گرفته است افزود: بر پایه همین سیاست‌ها، آقای دکتر نوربخش مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی توجه ویژه‌ای به این مسایل داشته و قطعا مدیرکل ارزشمند تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان آگاه به مسایل شورای اسلامی کار سیمان صوفیان بوده و نخواهند گذاشت تا حقی از کارگران ضایع شود.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی و با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته از کارگران انتظار داریم آرامش خود را حفظ کنند گفت: موضوع به رییس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی آقای محجوب نیز انتقال داده شده و به دقت خواسته‌های کارگران مدنظر قرار گرفته است.

وی با تأکید بر اینکه ما در چارچوب قانون از توسعه تشکل‌های کارگری حمایت می‌کنیم افزود: کارخانه سیمان صوفیان به عنوان یکی از واحدهای بزرگ تولیدی استان آذربایجان شرقی باید واجد یک شورای اسلامی کار نمونه برای سطح استان و کشور باشد.

صادق‌زاده در پایان با اشاره به تغییرات صورت گرفته در سطح مدیران ارشد استان آذربایجان شرقی گفت: علی رغم تغییر مدیران ارشد استان که همسو با سیاستهای دولت تدبیر و امید حرکت می‌کنند هنوز در سطح مدیران میانی شاهد برخی ناهماهنگی‌ها هستیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز