خبرگزاری کار ایران

شرایط جوی نامناسب موجب خسارت ۳۵ تا ۴۰ درصدی به زنبورداران آذربایجان شرقی شد

asdasd
کد خبر : ۱۶۳۱۰۸

بر اساس آخرین سرشماری انجام گرفته، استان آذربایجان شرقی با داشتن ۸۲۵ هزارو ۹۰۶ کندوی مدرن و ۲۰۵ هزارو ۷۰۴ کندوی بومی و نیز تولید ۱۳ هزار و ۴۰۳ تن عسل اولین استان از نظر تعداد کندو و دومین استان از نظر تولید عسل در کشور محسوب می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی شرایط جوی نامناسب را از علل وارد شدن خسارت به زنبورداران استان خواند.
به گزارش خبرنگار ایلنا غفور عبدالهی در حاشیه جلسه مشترک کارگروه تخصصی خشکسالی، سرمازدگی و مخاطرات کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: وابستگی شدید زنبورعسل به شرایط محیطی(ماکروکلیمائی) موجب آن می‌شود که کوچک‌ترین تغییرات آب و هوائی بر زندگی این موجود تاثیر بسیار بزرگی داشته باشد.
وی ادامه داد: سرمای شدید زمستان، نوسانات شدید دمائی در سال قبل و بهار سال جاری، فقر منابع پروتئینی(گرده گل) در داخل کندوهای زنبورعسل که موجب تشدید بروز بیماری‌ها از جمله مایت واروا وبیماری نوزما در کندو‌ها می‌شوند، از علل تلفات وارده به زنبورستان‌های استان در سال جاری بوده است.
عبدالهی در خصوص میزان خسارت وارده به زنبورستان‌های استان افزود: با بررسی‌های انجام گرفته توسط اکیب کار‌شناسی متشکل از نمایندگان اتحادیه زنبورداران، اداره کل دامپزشکی، صندوق بیمه محصولات کشاورزی و معاونت بهبود تولیدات دامی که در اواخر سال قبل و اوایل سال و با شروع فعالیت زنبوران عسل در مناطق مختلف استان انجام گرفت و همچنین براساس گزارشات واصله از مدیریتهای جهادکشاورزی، میزان خسارت وارده ۳۵ الی ۴۰ درصد برآورد شده است.
وی در خصوص اقدامات انجام یافته برای جبران خسارت به زنبورداران خاطرنشان کرد: افزایش آگاهی‌های فنی و علمی زنبورداران و آماده سازی آنان برای مقابله با شرایط بحرانی احتمالی از طریق حضورکار‌شناسان در زنبورستان‌ها، برگزاری دوره‌های آموزشی، انتشار نشریه‌های آموزشی، اطلاع رسانی از طریق رسانه‌های جمعی و همچنین پیگیری‌های لازم برای مساعدت‌های مالی به زنبورداران خسارت دیده از طریق دستگاه‌های استانی و کشوری از اقدام در دست اجرای معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان است.
گفتنی است براساس آخرین سرشماری انجام گرفته، استان آذربایجان شرقی با داشتن ۸۲۵ هزارو ۹۰۶ کندوی مدرن و ۲۰۵ هزارو ۷۰۴ کندوی بومی و نیز تولید ۱۳ هزارو ۴۰۳ تن عسل اولین استان از نظر تعداد کندو و دومین استان از نظر تولید عسل در کشور محسوب می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز