خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی تبریز:

زلزله۵ / ۷ ریشتری در تبریز در ثانیه نخست ۴۴۰ هزار کشته خواهد داشت

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۴۷۹

اگر نمی‌توانیم خود را آماده مواجهه با خطرات حوادثطبیعی از جمله زمین لرزه کنیم حداقل می‌توانیم جلوی ساخت و سازهای غیراصولی را بگیریم و شهروندان را با دست خودمان با خطر مواجه نکنیم. / رغبت شهروندان به نماهای سنگی و همچنین نماهای شیشه‌ای غیراستاندارد در مواقع بروز بحران‌هایی مثل زلزله مخاطره آمیز است.

ایلنا: رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی کلانشهر تبریز گفت: مطابق نتایج مطالعات پهنه‌بندی تبریز، در صورت وقوع زمین‌لرزه شبانه‌ای با قدرت ۵/۷ درجه در مقیاس امواج درونی زمین(ریشتر) در این کلانشهر، ۴۴۰ هزار نفر در ثانیه نخست کشته می‌شوند.
به گزارش خبرنگار ایلنا ایرج شهین‌ باهر پیش از ظهر امروز در نخستین کنگره تخصصی و بین‌المللی زمین‌شناسی زمین لرزه که در تالار اندیشه تبریز برگزار می‌شود، اظهار داشت: در سال‌های اخیر توسعه شهر به جای اینکه به سمت جنوب شهر می‌بود، به صورت مدیریت شده به طرف حریم گسل تبریز بوده است.
وی با بیان اینکه شورا و شهرداری مسئول آسایش و آرامش شهروندان و حفظ آبادانی و کالبدی شهر است، گفت: ما وظیفه داریم در این زمینه تدابیر لازم را اتخاذ و اجرایی کنیم.
رئیس سابق سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی ممانعت از توسعه شهر در حرایم گسل و شمال تبریز را مورد تاکید قرار داد و گفت: اگر نمی‌توانیم خود را آماده مواجهه با خطرات حوادثطبیعی از جمله زمین لرزه کنیم حداقل می‌توانیم جلوی ساخت و سازهای غیراصولی را بگیریم و شهروندان را با دست خودمان با خطر مواجه نکنیم.
- نماهای شیشه‌ای و سنگی در مواقع بروز زلزله مخاطره آمیز است
شهین‌باهر همچنین با ابراز تاسف از اینکه ساخت نماهای سنگی در تبریز به یک فرهنگ تبدیل شده است، گفت: رغبت شهروندان به نماهای سنگی و همچنین نماهای شیشه‌ای غیراستاندارد در مواقع بروز بحران‌هایی مثل زلزله مخاطره آمیز است.
وی اضافه کرد: به اعتقاد من زمین لرزه با قدرت ۷.۵ درجه ریش‌تر در این کلانشهر، در ساعات میانی روز هم می‌تواند تلفاتی به میزان ۴۴۰ هزار نفر در ثانیه نخست را داشته باشد چرا که نماهای سنگین سنگی و نماهای غیراستاندارد شیشه‌ای به طور گسترده در شهر وجود دارد.
رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی کلانشهر تبریز همچنین با تشریح ابعاد آمادگی پدافند غیرعامل در مناطق شهری، به تجربه بازدید خود از شهر زلزله‌زده وان ترکیه اشاره کرد و افزود: در بازدیدی که به اتفاق هیئتی از سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان‌شرقی از شهر زلزله‌زده وان داشتیم، شاهد بودیم که از روز سوم زلزله، زندگی در این شهر واقع در شرق ترکیه که منطقه‌ای توسعه نیافته قلمداد می‌شود، در جریان بود و این در حالی است که در زلزله ۶۴.۲ ریشتری تبریز، این کلانشهر یک هفته تعطیل بود و حتی برخی از افراد به خاطر واهمه‌ای که داشتند سر کار حاضر نمی‌شدند.
شهین‌باهر تاکید کرد: چنانکه مدیریت بحران در مناطق شهری بتواند شاخص‌های مختلف را در قالب نظام‌های تعریف شده بررسی و زمینه پایداری آن‌ها را تحقق ببخشند، ساز و کاری ایجاد می‌شود تا حد آستانه این شاخص‌ها تنزل نیابد و به این ترتیب شاهد تاب آوری کالبد شهر‌ها و آمادگی بیشتر مردم در مقابله با سوانح غیرمترقبه خواهیم بود.
سی و دومین گردهمایی علوم زمین و نخستین کنگره تخصصی زمین‌شناسی زمین لرزه همزمان با تهران و ۱۱ منطقه شهری دیگر کشورمان در تبریز برگزار می‌شود.
در این کنگره تخصصی که ده‌ها نفر از اندیشمندان سر‌شناس دنیا در علوم زمین و زمین‌شناسان داخلی حضور دارند، علاوه بر ارائه مقالات به صورت شفاهی و پوس‌تر، کارگاه‌های آموزشی نیز برگزار می‌شود. شرکت کنندگان در این کنگره سه روزه، همچنین این فرصت را پیدا می‌کنند که در روز پایانی از گسل‌های تبریز، اهر و ورزقان بازدید کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز