خبرگزاری کار ایران

استاندار آذربایجان شرقی:

احیای دریاچه ارومیه، مهم‌ترین و بزرگ‌ترین دغدغه مردم آذربایجان است

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۷۴۹

پروژه انتقال آب ارس ممکن است سودی به حال دریاچه ارومیه نداشته باشد، اما مطمئنا برای حوزه این دریاچه کمک‌کننده خواهد بود و اجرای آن متوقف نخواهد شد. / با توجه به تشکیل دبیرخانه علمی این ستاد در دانشگاه صنعتی شریف، پیشنهاد می‌شود دبیرخانه‌های استانی نیز در دانشگاه‌های دو استان همسایه دریاچه ارومیه تشکیل و از ظرفیت تشکل‌های غیردولتی و دانشگاهی در این زمینه استفاده شود.

ایلنا: راهکارهای اجرای طرح ملی احیای دریاچه ارومیه در نشستی با حضور مجری این طرح، استانداران آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی و مسوولان دو استان در تبریز بررسی شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا استاندار آذربایجان شرقی در این نشست، احیای دریاچه ارومیه را مهم‌ترین و بزرگ‌ترین دغدغه مردم آذربایجان خواند و گفت: با تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه در دولت، اجرای این طرح مهم کلید خورده است و ما برای اجرای دستورالعمل‌ها و مصوبات این ستاد آمادگی کامل داریم.
اسماعیل جبارزاده با اشاره به تشکیل دبیرخانه علمی این ستاد در دانشگاه صنعتی شریف، پیشنهاد کرد دبیرخانه‌های استانی نیز در دانشگاه‌های دو استان همسایه دریاچه ارومیه تشکیل و از ظرفیت تشکل‌های غیردولتی و دانشگاهی در این زمینه استفاده شود.
وی گفت: با کوچک‌تر شدن ساختار اجرایی و واگذاری امور اجرایی به استانداران دو استان آذربایجان شرقی و غربی و همچنین مشخص شدن ترکیب تیم‌های استانی از سوی استانداران، طرح احیای این دریاچه سرعت می‌گیرد.
جبارزاده در خصوص پروژه انتقال آب ارس نیز گفت: ممکن است این طرح سودی به حال دریاچه ارومیه نداشته باشد، اما مطمئنا برای حوزه این دریاچه کمک‌کننده خواهد بود و اجرای آن متوقف نخواهد شد.
دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه هم در این نشست گفت: بود و نبود دریاچه ارومیه در شمال غرب کشور در حقیقت بود و نبود منطقه آذربایجان است و موضوع این دریاچه یک موضوع ملی و فراملی است.
عیسی کلانتری افزود: به‌رغم مسایلی مانند تغییر اقلیم و آب و هوا، باید قبول کنیم که دریاچه ارومیه را انسان‌ها خشکانده‌اند و هرچند این دریاچه از نظر زمین‌شناسی مرده تلقی می‌شود، اما به هر حال باید احیا شود.
وی با اشاره به تاکید رییس جمهور بر احیای دریاچه ارومیه و با بیان اینکه اولین مصوبه دولت، احیای این دریاچه بود، افزود: طبق دستور دکتر روحانی این کار باید به هر قیمتی و در کمترین زمان ممکن انجام شود.
کلانتری با اشاره به هزینه بالای احیای دریاچه ارومیه، خاطرنشان کرد: به رییس جمهور گفتم که ممکن است هزینه این کار فرا‌تر از تصور باشد، اما ایشان گفتند هر چه قدر هزینه باشد مجبوریم تامین کنیم و این هزینه‌ها در مقابل جایگاه آذربایجان، هیچ ارزشی ندارد.
مجری طرح احیای دریاچه ارومیه با تاکید بر اینکه باید بدانیم که چه می‌کنیم، افزود: زمان آزمون و خطا در خصوص این دریاچه به پایان رسیده و نباید به خاطر برخی شایعات، تصمیم غیرعلمی در این خصوص اتخاذ کنیم؛ لذا تا زمانی که بالای ۹۹ درصد مطمئن نشویم طرحی را اجرایی نخواهیم کرد.
کلانتری با اشاره به اقدامات ستاد احیای دریاچه ارومیه، گفت: کارمان را از دو ماه پیش آغاز کرده‌ایم و دبیرخانه علمی این طرح به دانشگاه صنعتی شریف تهران واگذار شده تا گزارشی از وضعیت دریاچه و نسخه درمان آن را تا اردیبهشت ماه ۹۳ به رییس جمهور ارایه کنیم.
وی افزود: البته در کنار طرح‌های علمی برای احیای دریاچه ارومیه، باید مردم را نیز مشارکت داده و از ظرفیت‌های مردم غافل نشویم.
استاندار آذربایجان غربی هم با بیان اینکه بحران دریاچه ارومیه یک موضوع ملی و حتی فراملی است، حل این بحران را نیازمند نگاه متفاوت و ویژه مسوولان دانست.
قربانعلی سعادت همچنین تاکید کرد: ساختار تشکیلاتی ستاد احیای دریاچه ارومیه باید به نحوی باشد که هماهنگی‌های لازم در کمترین زمان صورت گرفته و از ظرفیت‌های استانی نیز استفاده شود.
سایر مسوولان استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی نیز در این نشست دیدگاه‌های خود را در خصوص راهکارهای احیای دریاچه ارومیه بیان کردند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز