خبرگزاری کار ایران

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور:

نخود سارال مقاوم به سرمای کمتر از ۱۸ درجه در آذربایجان شرقی تولید شد

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۴۵۳

رقم جدید نخود با نام سارال پس از تلاش و همکاری محققان این موسسه در مدت ۱۲ سال تولید شده و از این پس در اختیار کشاورزان مناطق سردسیر کشور قرار می‌گیرد.

ایلنا: رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور از تولید و رونمایی رقم جدید نخود مقاوم در برابر سرما با تلاش محققان این موسسه خبر داد.
به گزارش خبرنگار ایلنا عبدالعلی غفاری در گفتگو با خبرنگاران گفت: رقم جدید نخود با نام سارال پس از تلاش و همکاری محققان این موسسه در مدت ۱۲ سال تولید شده و از این پس در اختیار کشاورزان مناطق سردسیر کشور قرار می‌گیرد.
رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور افزود: مقاومت در برابر سرما و بیماری برق زدگی، پرمحصولی و میزان ۸/۲۶ درصدی پروتئین موجود در آن از ویژگی‌های این رقم جدید است.
غفاری با بیان اینکه میانگین عملکرد این رقم جدید در هر هکتار یک هزار و ۳۰۰ کیلوگرم است اضافه کرد: این رقم علاوه بر ویژگی‌های مقاوم بودن دارای ۲۵ درصد افزایش تولید در مقایسه با ارقام نخود شاهد است.
وی با بیان اینکه با کشت این رقم درسطح هزاران هکتار اراضی مرتفع دیم کشوردر زمان آیش ارزش افزوده فوق العاده‌ای به دست می‌آید افزود: به طوری که اگر این رقم در سطحی حدود۲۰۰ هزار هکتار از اراضی مرتفع دیم کشور که پائیز هر سال به صورت آیش باقی می‌ماند، کشت شود با فرض ثابت ماندن قیمت فعلی نخود(کیلویی۳۰ هزار ریال) و متوسط عملکرد ۱۳۰۰ کیلوگرم درهر هکتار، سالانه بیش از۶ هزار میلیارد ریال ارزش این محصول تولیدی خواهد بود.
غفاری خاطرنشان کرد: رقم جدید نخود سارال در استانهای سردسیر کشور ازجمله کردستان، زنجان، آذربایجان شرقی وغربی، خراسان شمالی و لرستان قابل کشت است.
رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور، با بیان اینکه رقم جدید نخود مقاوم به سرمای کمتر از ۱۸ درجه سانتی گراد می‌باشد افزود: این رقم صرف نظر از مزایای کشت پائیزه توجیه اقتصادی قابل قبولی برای معرفی دارد.
وی با بیان اینکه این رقم جدید نخود پس از مدت ۱۲ سال توسط پژوهشگران موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور، مراکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی معرفی شد که نحوه انتقال این دستاورد از طریق اجرای پروژه‌های تحقیقی، ترویجی و مزارع نمایشی است افزود: این رقم از جمله لاین‌هایی است که در مرکز بین‌المللی تحقیقات کشاورزی مناطق خشک(ایکاردا) دورگ گیری آن انجام شده و منشاء آن ایکاردا / ایکریسات قید شده است.
غفاری خاطرنشان کرد: این ژنوتیپ پس از گذراندن مراحل خالص سازی، در سال ۱۳۷۸ در قالب آزمایشات بین‌المللی تحمل به سرما به ایران ارسال گردید و از سال ۱۳۷۹ تا سال ۱۳۸۹ در آزمایشات مختلف از جمله آزمایش‌های بین المللی، مقدماتی، پیشرفته و سازگاری و مطالعات مربوط به مقاومت به بیماری‌های برق‌زدگی و پژمردگی فوزاریوم در ایستگاه‌‌های تحقیقاتی و همچنین در مزارع کشاورزان در طرح‌های تحقیقی - تطبیقی در کشت پاییزة مناطق کردستان، مراغه، ارومیه، زنجان، شیروان و کرمانشاه مورد ارزیابی قرار گرفت.
وی ادامه داد: با در نظر گرفتن وسعت مناطق سردسیر دیم در کشور و با ذکر این نکته که تاکنون رقم نخود مناسب و متحمل به سرما جهت کشت پاییزه برای چنین مناطقی معرفی نگردیده است، لذا معرفی رقم سارال که تحمل خوبی نسبت به سرما دارد، موجب توسعه کشت پائیزه نخود در کشور خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز