خبرگزاری کار ایران

همزمان با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی؛

جشنواره شعر میهنی به یاد ۱۷ شهرقفقاز و حماسه تاریخی چالدران برگزار می‌شود

کد خبر : ۱۲۹۱۵۳

مهلت ارسال اشعار و آثار به این جشنواره تا ۱۵ دی ماه ۱۳۹۲ تمدید شده است.

ایلنا: همزمان با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، حماسه قیام ۲۹ بهمن و دویستمین سالگرد انعقاد عهدنامه ننگین ترکمانچای، همایش شاعران و نویسندگان در تبریز برگزار می‌شود.
به گزارش ایلنا در این همایش که تحت عنوان «جشنواره شعر میهنی» از مهر ماه سال جاری در حال برگزاری‌ست و با استقبال گسترده شاعران روبرو شده است، ده‌ها شاعر از نقاط مختلف میهن اسلامیمان گرد هم آمده، و جدید‌ترین سروده‌های خود را در حسرت و هجران ۱۷ شهر قفقازی ایران و اتحاد و پیوند معنوی و تاریخی مسلمانان قفقاز با ایران، حماسه تاریخی چالدران و موضوعات متنوع دیگر از جمله «ترسیم سیمای قهرمانان ملی، علمی، ادبی وتاریخ سازان – توصیف حماسه‌های مردم آذربایجان دردفاع از تشیع و تمامیت ارضی ایران و مقاطع تاریخی مانند دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، ۲۹بهمن و بخصوص حوادثتاریخی مانندجنگهای قفقاز، جنگ چالدران و پایداری مردم آذربایجان درمقابل تجاوزگریهای روس وعثمانی؛ قراردادهای ننگین گلستان و ترکمانچای وتجزیه ۱۷ ایالت قفقاز از خاک ایران؛ جریان بیداری اسلامی و توصیف حماسه‌های مقاومت درلبنان، فلسطین، سوریه؛ ترسیم و توصیف ایران وشکوه آذربایجان؛ پیام بیداری شاعران امروزایران بخصوص شاعران آذربایجان به امت ا سلام وشیعیان آذری قفقاز؛ لزوم اتحاداقوام وطوایف وجریانهای مختلف امت اسلام وملت ایران برای مقابله با استعمارودشمن مشترک همه مسلمین وپرهیزازتفرقه و مرزبندی‌ها و خط کشی‌های طایفه‌ای وقبیله‌ای سایر موضوعات قرائت خواهند کرد.
بر پایه همین گزارش دبیرخانه جشنواره شعر میهنی اعلام کرد: به دنبال پیشنهاد چهره‌های دانشگاهی، بخش ویژه شعر دانشجویی نیز در جشنواره شعر میهنی راه اندازی شد تا آثار و اشعار شاعران دانشجو در این بخش به صورت ویژه مورد بررسی و گزینش قرار گیرد.
گفتنی است مهلت ارسال اشعار و آثار به جشنواره تا تاریخ ۱۵ دی ماه ۱۳۹۲ تمدید شده است.
شاعران و نویسندگان می‌توانند آثار خود را به زبان ملی(زبان فارسی) و سایر زبانهای ایرانی اعم ازعربی، آذربایجانی، کردی، لری، تالشی، گیلکی، بلوچی و… به نشانی دبیرخانه جشنواره:» تبریز - اول خ دانشسرا - سازمان تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی - انجمن شاعران اهل بیت علیهم السلام(دبیرخانه جشنواره شعر میهنی) یا به پست الکترونیکی(mihan. shear @ gmail. com) «ارسال نمایند. اشعار و آثار رسیده به جشنواره توسط هیات علمی ارزیابی شده و به نفرات برگزیده، به رسم یادبود و سپاس هدایای خاصی تعلق خواهد گرفت.
لازم به ذکر است دنبال جنگهای طولانی مدت روس – ایران که قریب سی سال به طول انجامید، دو عهدنامه ننگین و سیاه» گلستان و ترکمانچای «بر دولت وقت ایران تحمیل شد که جدایی ۱۷ شهرقفقازی را در پی داشت اما مردم این سامان همواره به دنبال پیوستن به میهن اصلی خود بوده و در این راه شورش‌ها و اقدامات موثری انجام دادند. همچنین در جنگ چالدران که با لشکرکشی و تهاجم و تجاوز ترک‌های عثمانی به ایران آغاز شد، شاه اسماعیل صفوی با سپاه ۱۸ هزار نفری در مقابل سپاه ۲۰۰ هزارنفری سلطان سلیم شاه ترکهای عثمانی، مقاومت کرد و در این جنگ مردم ایران بخصوص اهالی آذربایجان حماسه تاریخی را رقم زدند که در ‌‌نهایت اشغالگران ترک مجبور به تخلیه تبریز و عقب نشینی از ایران شدند، اما متاسفانه در این جنگ نیز منطقه» دیار بکر «به اشغال بیگانگان در آمد.
حسرت و هجران قفقاز و حماسه چالدران در شعر شاعران ایران همواره بازتاب گسترده‌ای داشته است، و دامنه این بازتاب‌ها به شعر معاصر ایران نیز کشیده شده است، چنانکه استادشهریار نیز درباره در این باره شعرهای ماندگاری سروده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز