خبرگزاری کار ایران

معاون گردشگری میراث فرهنگی خبرداد؛

برگزاری جشنواره قرابیه، شیرینی و شکلات تبریز

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۳۲۴۲

معاون گردشگری مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌شرقی گفت: جشنواره قرابیه، شیرینی و شکلات تبریز در خرداد امسال در این شهر برگزار می‌شود.

به‌گزارش خبرنگار ایلنا از تبریز، علیرضا بایرام زاده در نخستین جلسه رسمی برگزاری این جشنواره با اشاره به اهمیت و جایگاه قرابیه تبریز در صنعت شیرینی کشور، افزود: شیرینی قرابیه از شیرینی های اصیل و ماندگار تبریز است که بیش از یک قرن قدمت دارد و به واسطه شهرت ملی و بین المللی آن، در دی ماه سال گذشته روش پخت این شیرینی سنتی در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت رسید.

وی اظهار داشت: در راستای صیانت از این میراث ارزشمند، جشنواره جامع شیرینی و شکلات با محوریت قرابیه تبریز به همت اتحادیه قنادان استان و همکاری جامع دستگاه های دولتی و انجمن های ذیربط برگزار می شود.

بایرام زاده، ادامه داد: در این جشنواره فعالان قدرتمند صنایع شیرینی و شکلات استان که نقش مهمی در صنایع شیرینی و شکلات کشور دارند، شرکت می کنند.

 شیرینی قرابیه از مهم‌ترین، مشهورترین و لذیذترین نمادهای خوراکی شهر تبریز از گذشته تا امروز بوده است؛ یک شیرینی خشک اصیل با قدمتی دیرینه و زیرمجموعه کوکی‌های‌ اصیل آذربایجانی که طعم بی‌نظیری دارد و در فرهنگ لغت نیز واژه kurabiye را معادل نوعی شیرینی کوکی مانند که در ترکیه، یونان و خاورمیانه تهیه می‌شود تعریف کرده‌اند.

کوکی‌ها، نوعی شیرینی خشک بیسکوییت مانند هستند و یکی از پرمصرف‌ترین شیرینی‌ها در جهان به شمار می‌روند که البته خاستگاه آن به کشور ما برمی‌گردد؛ کشور ایران بیشترین تنوع و قدمت را در کوکی‌های جهان دارد، کوکی‌ها از قرن هفتم در ایران هم‌زمان با کشف و شروع مصرف شکر رایج شده‌اند.

در هر گوشه از کشور ایران انواع مختلفی از این کوکی‌های خوشمزه تهیه می‌شود و یکی از ویژه‌ترین انواع این کوکی‌ها شیرینی «قرابیه تبریز» است که اصلیت آن به شهر تبریز برمی‌گردد.

شهر تبریز یکی از اصیل‌ترین شهرهای ایران است که شیرینی‌های مخصوص خود را دارد و از جمله آن می‌توان به قرابیه، اریس و نوقا اشاره کرد.

شیرینی قرابیه به کلوچه شباهت داشته و در انواع بادامی، پسته ای و نارگیلی تهیه می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز