خبرگزاری کار ایران

صفائی فرد خبرداد؛

فوت ۴۰ نفر در سال جاری براثر گازگرفتگی در آذربایجان شرقی

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۰۲۴۳

مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان‌شرقی گفت: در سال جاری ۴۰ نفر در این استان بر اثر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن فوت کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از تبریز، علی صفایی‌فرد،  در گفت‌ و گو با خبرنگاران با بیان اینکه این تعداد فوتی در ۱۰ ماه امسال ثبت شده است، افزود: تعداد فوت شدگان سال جاری ناشی از مسمومیت با گاز مونوکسید کربن در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۸ نفر کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه از کل فوت شدگان ۱۲ نفر زن و بقیه مرد بودند، اظهار داشت: فقط در دی‌ ماه سال جاری ۱۸ نفر بر اثر استنشاق گاز مونواکسید کربن جان خود را از دست داده اند که این آمار در دی ماه سال گذشته ۲۰ نفر بود.

مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان‌شرقی، گفت: استفاده از آبگرمکن، بخاری‌های مستعمل یا دارای نقص فنی و فاقد دودکش یا دارای دودکش بدون عملکرد مناسب در منزل بیشترین موارد ابتلا به مسمومیت را تشکیل می‌دهد.

صفایی فرد، ادامه داد: گاز مونوکسید کربن گازی بدون رنگ و بو بوده و عمده‌ترین منبع تولید این گاز سوختن ناقص نفت و گاز است ولی اصولا در اثر احتراق هر نوع ماده سوختنی خصوصا در محیط‌های در بسته و فاقد اکسیژن ممکن است، تولید شود.

وی یادآوری کرد: با توجه به اینکه تمایل این گاز برای ترکیب با هموگلوبین خون  ۲۵۰ برابر بیش از اکسیژن است بنابراین با بالا رفتن درصد آن در هوای اتاق به سرعت باعث ایجاد مسمومیت می شود و اکسیژن‌رسانی به بافت‌های مختلف بدن از جمله مغز و قلب را دچار اختلال می‌کند که به علت بی‌رنگ و بی‌بو بودن این گاز، ممکن است وجود آن در محیط تا زمان ایجاد علایم مسمومیت شدید مورد توجه واقع نشود.

مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان‌شرقی، گفت: علایم مسمومیت حاد با این گاز شامل سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ و احتمالا درد شکمی و سپس حالت بیهوشی، تشنج و اغما است و در بیماران مبتلا به ناراحتی‌های قلبی ممکن است تشدید بیماری یک علامت هشدار دهنده باشد.

صفایی فرد، افزود: سفتی عضلات، افزایش تعداد تنفس، کاهش فشار خون و گاه تنگی مردمک‌ها از دیگر علایم مسمومیت با این گاز است و اگر فردی در اثر ابتلا به مسمومیت با گاز مونوکسید کربن جان خود را از دست ندهد، ممکن است دچار نواقص عصبی و روانی پیشرفته نظیر فلج عضوی یا اختلال قوای مغز شود.

وی تاکید کرد، مسمومیت شدید با این گاز می‌تواند کشنده باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز