خبرگزاری کار ایران

سرپرست اداره کل انتقال خون آذربایجان شرقی:

ذخایر خونی در آذربایجان شرقی به مرحله هشدار رسید

کد خبر : ۱۱۸۸۶۵

مردم آذربایجان شرقی اهداء خون را به روز عاشورا موکول نکنند.

ایلنا: سرپرست اداره کل انتقال خون استان آذربایجان شرقی گفت: مردم آذربایجان شرقی اهداء خون را به روز عاشورا موکول نکنند.
به گزارش ایلنا، کریم شمس اسنجان با دعوت از مردم برای اهدای خون گفت: ذخایر خونی در بانک خون استان در تمام گروه‌های خونی به مرحله هشدار رسیده است.
وی با بیان اینکه با توجه به کاهش دمای هوا، تمایل فیزیولوژیک بدن برای اهدای خون اندک می‌شود که این امر موجب شده تعداد اهدا کنندگان خون کاهش یابد افزود: کمترین ذخایر خونی سال جاری را در هفته‌های اخیر شاهد بودیم.
شمس با بیان اینکه لازم است تا مردم نیکوکار آذربایجان شرقی برای اهدای خون به مراکز انتقال خون استان مراجعه کنند تا ذخایر خونی برای بیماران خاص و سرطانی و بیمارانی که نیاز به عمل جراحی دارند، تامین شود ادامه داد: شهروندان علاقمند به اهدای خون در تبریز می‌توانند به پایگاه‌های خون گیری آخونی و مسجد کبود مراجعه کنند و همچنین در پایگاه مسجد کبود در روزهای تعطیل در زمان‌های صبح و عصر نیز خونگیری انجام می‌شود و در شهرهای مراغه و میانه نیز پایگاه‌های خون گیری این شهرستان‌ها خونگیری در زمان‌های صبح و عصر را انجام می‌دهند.
وی با اشاره به آغاز ما محرم و استقبال بیش از پیش مردم در این ایام برای اهداء خون، از مردم تقاضا نمود تا این امر خداپسندانه را در تمام طول این ایام گرانقدر انجام دهند تا سازمان انتقال خون نیز بتواند به خوبی خدمت کرده و به بهترین نحو از عهده تکریم اهدا کنندگان براید.
شمس افزود: هر سال در ایام عاشورای حسینی(ع) شاهد استقبال بی‌نظیر مردم برای اهداء خون هستیم و این حجم عظیم اهداء کنندگان ممکن است با توجه به امکانات این سازمان، موجب صف‌های طویل و ناراحتی مراجعان گرامی گردد لذا از عزیزان درخواست می‌نماییم از روز اول ماه محرم جهت اهداء خون به پایگاه‌های این سازمان مراجعه نمایند.
وی با بیان اینکه کاهش ذخایر خون در آذربایجان شرقی به دلیل مصرف بیشتر است ادامه داد: در این استان علاوه بر وجود عمل‌های جراحی بیشتر، دارا بودن بیماران خاص مانند تالاسمی موجب مصرف بیشتر خون می‌گردد و به همین سبب کاهش ذخایر خون اتفاق می‌افتد.
شمس بر ضرورت فرهنگ سازی برای اهداء خون تاکید نمود و گفت: مردم فهیم استان آذربایجان شرقی شایسته است اهداء خون را به عنوان یک فرهنگ انسانی اسلامی و امری بشردوستانه بپذیرند.
وی با بیان اینکه تمامی خدمات در امر خونگیری و اهدای خون به بیماران نیازمند به صورت رایگان صورت می‌پذیرد افزود: خرید و فروش خون غیر قانونی بوده و تاکنون در سازمان انتقال خون چنین موضوعی به وجود نیامده است و در صورت مشاهده با آن به شدت برخورد می‌شود.
شمس با بیان اینکه ظرفیت نگهداری خون در یخچال بیمارستان‌ها ۲۰ روز است و بیمارستان‌ها بیش از آن نمی‌توانند از آن‌ها استفاده نمایند افزود: متاسفانه در دو ماه گذشته شاهد کاهش گروه‌های خونی در آذربایجان شرقی بودیم لذا از نهادهای بشر دوستانه از جمله کمیسیون حقوق بشر اسلامی می‌خواهیم در مسیر فرهنگ سازی اهدای خون این سازمان را یاری کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز