خبرگزاری کار ایران

فتوژورنالیست ایرانی برگزیده بنیاد جهانی ورلد پرس فتو:

عکاسی مستند، انجام وظیفه در قبال مسئولیت‌های اجتماعی است

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۷۴۸

جشنواره عکس فیروزه تبریز از سوی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز با موضوع «اولین‌های تبریز» برگزار می‌شود.

ایلنا: فتوژورنالیست ایرانی برگزیده بنیاد جهانی ورلد پرس فتو، عکاسی مستند را نوعی انجام وظیفه از سوی عکاس در قبال مسئولیت‌های اجتماعی دانست و بر نقش جشنواره‌های موضوعی در پیشبرد این هدف تاکید کرد.
به گزارش خبرنگار ایلنا علی اکبر شیرژیان در حاشیه برگزاری چهارمین جشنواره عکس فیروزه، شکل و شیوه برگزاری این جشنواره و دو مرحله ارزیابی، اعلام موضوع و عکاسی شرکت کنندگان در فضای شهر را اقدامی منحصر به فرد و ارزشمند توصیف نمود.
به گفته وی، جشنواره فیروزه می‌تواند به تهیه و تدوین آرشیو کاملی از تمام مسائل شهری تبریز کمک کند و این مجموعه را برای توسعه شهر در دسترس افراد مسئول قرار دهد.
وی تبریز را شهری تاریخی و اثرگذار در مراحل مختلف تاریخ کشور به خصوص در تاریخ معاصر معرفی نمود و افزود: هرچند به عقیده من برگزاری چنین اقداماتی به شکل فستیوال و مسابقه به دلیل تعیین نفرات برنده و بازنده می‌تواند ویژگیهای معنایی عکس‌ها را تحت تاثیر دهد، اما در فضای عکاسی کشور و نیازمندی این فضا به فعالیت گسترده، متنوع و جدی به همراه آموزش‌های روز جهان، این اقدام توانسته به نتایج چشمگیری در حوزه عکاسی مستند اجتماعی نایل شود.
نفر اول بخش تک عکس بینال بین المللی عکاسی جهان اسلام در سال ۸۷، چاپ و توزیع کتاب آثار و همچنین کتاب مقالات تخصصی عکاسی در حاشیه برگزاری دوره‌های قبل جشنواره عکس فیروزه را اقدامی بسیار مهم و ماندگار دانست و تصریح کرد: بسیاری از جشنواره‌های کشور همزمان با برگزاری فراخوان مقاله نیز منتشر می‌کنند، اما در بیشتر موارد هیچ دستاورد قابل مشاهده‌ای از این اقدام منتشر نمی‌شود؛ به همین جهت چاپ کتاب آثار برگزیده و به خصوص کتاب مقالات جشنواره فیروزه اقدامی شایسته قدردانی است و چنین اقدامی اثرگذاری بلند مدت خود را به جهت دارا بودن ویژگی آموزشی در طول زمان به اثبات خواهد رساند.
شیرژیان با اشاره به وجود سه شاخه مختلف عکاسی مستند در جهان گفت: امروز شاهد عکاسی مستند ژورنالیستی، هنری و تاریخی در سطح جهان می‌باشیم و به عقیده من، نوعی که آنرا با نام عکاسی مستند تاریخی می‌شناسم، از تلفیق عکاسی مستند ژورنالیستی و هنری تشکیل شده و تلاش می‌کند تاریخ امروز را برای مردم فردا به یادگار بگذارد، در نتیجه ضمن پیشرفت این شیوه عکاسی، به گسترش فعالیت عکاسان مستند نیز می‌انجامد.
به گفته وی، آموزش می‌تواند به خلق محتوا و نهادینه شدن آن در نگاه عکاس منجر شود و این اتفاق به وسیله تلفیق تئوری با کار عملی، بهترین نتیجه را در بر خواهد داشت؛ به همین جهت نقش جشنواره‌های تخصصی و کارگاههای آموزشی در حاشیه آن‌ها می‌تواند بسیار مهم باشد.
نگارنده کتاب «عکاسی مستند: آموزش، تحلیل و نقد عکاسی مستند ایران و جهان» افزود: این آموزش‌ها، عکاسان مستند و حرفه‌ای را تربیت می‌کند و در ‌‌نهایت شاهد خواهیم بود عکاسان حرفه‌ای حتی زشتی را به شکلی هنرمندانه، به دور از حاشیه سازی و زیبا انتقال می‌دهند و به رشد بصری جامعه یاری می‌رسانند.
شیرژیان همچنین با اشاره به افزایش توجه به مجموعه عکس گفت: هرچند مجموعه عکس با تک عکس متولد می‌شود، اما آنرا به لحاظ مفهومی گسترش می‌دهد و نشان دهنده روایت مفاهیم ذهنی عکاس است، به همین جهت از اثرگذاری ویژه‌ای برخوردار است.
فتوژورنالیست جوان کشورمان در خاتمه با بیان این جمله که «عکاسی، کاری است که ما با عکاسی انجام می‌دهیم» ابراز امیدواری نمود در فضای مساعد و فرهنگی شهر تبریز بتوانیم شاهد گسترش فضای عکاسی به ویژه عکاسی مستند باشیم.
گفتنی است علی اکبر شیرژیان در سال ۱۳۶۰ در تهران متولد شد. وی به علت علاقه به هنر عکاسی، پس از گذارندن دوره ابتدایی و پیشرفته این هنر در خانه عکاسان ایران به شکل حرفه‌ای شروع به فعالیت در این عرصه نموده و از جمله فعالیت‌های او می‌توان به عکاسی تئا‌تر، عکاسی مستند و عکاسی خبری اشاره کرد.
این فتوژورنالیست ایرانی یکی از دوازده عکاس زیر سی سال جهان در سال ۲۰۰۹ به انتخاب بنیاد جهانی ورلد پرس فوتو است که برای شرکت در ورک شاپ آمستردام به این بنیاد دعوت شد. او دومین ایرانی است که به این افتخار نائل شده است.
شرکت در نمایشگاههای گروهی «بهار ایرانی» شامل بهترین عکس‌های تئا‌تر ایران در پاریس، نمایشگاه «ایران» توسط موسسه فرهنگی کاندیانی ونیز و نمایشگاه بین المللی بام شکسته بم در تهران از جمله سوابق شیرژیان در برگزاری نمایشگاههای گروهی عکاسی بوده است.
وی همچنین نمایشگاه عکس از تئا‌تر در محوطه داخلی مجموعه تئا‌تر شهر تهران در سال ۸۴، نمایشگاه عکس مستند «پایان باز یک داستان بلند» در فستیوال عکس چوبی ملا در داکا بنگلادش در سال ۸۹ و نمایشگاه عکس مستند «مدیترانه و دموکراسی» از اولین اعتراض و تحصن مردم اسپانیا در بارسلون را در سال ۹۰ در تهران به شکل انفرادی برگزار نمود.
شیرژیان که دارنده جایزه اول عکاسی در اولین جشنواره عکس مقاومت موزه هنرهای معاصر تهران و جایزه اول بخش تک عکس بینال بین المللی عکاسی جهان اسلام موزه هنر صبا در تهران می‌باشد، در نمایشگاه عکس «ده سال عکاسی تئا‌تر ایران» در مجموعه تئا‌تر شهر تهران و فرهنگستان هنر ایران در دوسالانه عکس برای عکس خبری از زلزله زرند مورد تقدیر قرار گرفته است.
نگارش مقالات در روزنامه‌های همشهری، ایران، اعتماد و حیات نو، انتشار دو مقاله بهمراه عکس در مجله آنلاین «دیجیتال ژورنالیست» درباره مُحرم در ایران و عواقب جنگ تحمیلی در ایران، انتشار مجموعه عکس مستند در مجله عکس «پیل دی فتو» با حمایت موزه هنر بارسلون و همچنین نگارش دو مقاله در سالنامه جشن تصویر سال درباره عکاسی مستند و عکاسی مطبوعاتی و نگارش کتاب «عکاسی مستند: آموزش، تحلیل و نقد عکاسی مستند ایران و جهان» در سال ۹۲ به عنوان اولین کتاب تالیفی و نظریه‌پردازی برای عکاسی مستند در ایران از دیگر اقدامات علی اکبر شیرژیان، عکاس و مدرس عکاسی جوان کشورمان به شمار می‌رود.
جشنواره عکس فیروزه تبریز از سوی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز با موضوع «اولین‌های تبریز» برگزار می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز