خبرگزاری کار ایران

دبیرخانه دایمی همایش ملی تاثیر پس روی دریاچه ارومیه بر منابع خاک و آب تشکیل می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۶۳۶

این همایش تلنگری بود برای بازبینی و تصحیح و تکمیل برنامه‌های مرتبط با حوزه دریاچه ارومیه است تا همه مدیران و مسئولان اجرایی با دقت و وسواس بیشتری نسبت به اخذ تصمیمات در خصوص دریاچه ارومیه اقدام کنند.

ایلنا: اولین همایش ملی تاثیرات پسروی دریاچه ارومیه بر منابع آب و خاک در تبریز با معرفی مقالات بر‌تر و صدور قطعنامه به کار خود پایان داد.
به گزارش ایلنا، دبیر اولین همایش تاثیرات پسروی دریاچه ارومیه بر منابع آب و خاک در آیین اختتامیه این همایش گفت: این همایش تلنگری برای بازبینی و تصحیح و تکمیل برنامه‌های مرتبط با حوزه دریاچه ارومیه است تا همه مدیران و مسئولان اجرایی با دقت و وسواس بیشتری نسبت به اخذ تصمیمات در خصوص دریاچه ارومیه اقدام کنند.
حسن منیری فر با بیان اینکه ۱۴۵مقاله از ۳۱ استان و دانشگاه‌های کشور به دبیرخانه ارسال شد بود افزود: از این تعداد ۲۸ مقاله به صورت شفاهی در هفت پانل تخصصی در دو روز برگزاری همایش ارایه شد و ۱۱۷ مقاله نیز به صورت پوس‌تر ارائه شده بود که با هماهنگی با مجلات معتبر مقالات بر‌تر چاپ خواهند شد.
وی با بیان اینکه طوفان نمکی، خشکی قنوات، رسوب لایه‌های نمکی، اختلال در فتوسنتز، بهم خوردن تعادل آب‌های شیرین شور و شیرین، کاهش آب چاه‌ها، سرمای بهاری آثاری هستند که در نتیجه پس روی دریاچه ارومیه ایجاد می‌شوند افزود: تلاش می‌شود دبیر خانه دایمی همایش ملی تاثیر پس روی دریاچه ارومیه بر منابع خاک و آب در تبریز تشکیل شود.
دبیر همایش ملی تاثیرات پس روی دریاچه ارومیه بر خاک و آب تدوین آیین نامه‌های اجرایی اصلاح الگوی کشت و تثبیت قوانین و مقررات مرتبط با اصلاح الگوی کشت و همچنین توجه به مدیریت کشاورزی و سازگاری با شرایط موجود با استفاده از گونه‌ها و ارقام متحمل یا مقاوم به شوری را از جمله بندهای هشت گانه قطع نامه پایانی این همایش عنوان کرد و افزود: توجه ویژه به مدیریت منابع آب با هدف افزایش بهره وری آب، تقویت و توجه ویژه به بخش‌های تحقیقاتی مرتبط با مسایل حوضه دریاچه ارومیه در مراکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان‌های حاشیه دریاچه با تغییر منابع مالی لازم از دیگر بندهای قطع نامه بود که در این همایش بر آن تاکید شد.
منیری فر اظهار داشت: اطلاع رسانی عمومی، درست و علمی از وضع دریاچه ارومیه برای جلب مشارکت تمام ذینفعان در احیای دریاچه به ویژه تشکل‌های مردمی و همچنین جلوگیری از توسعه سطح اراضی کشاورزی و باغی در حوزه دریاچه ارومیه با بررسی تصاویر ماهواره‌ای با هدف حفظ پایداری آب و خاک منطقه از جمله مواردی بود که در قطعنامه به آن تاکید شد.
وی گفت: اجرای عملیات آبخیزداری با تاکید بر آبخوانداری برای تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی حوضه با جلب مشارکت تشکل‌های مردمی از دیگر بندهای قطع نامه همایش امروز بود.
منیری فر با بیان اینکه سطح مقالات ارائه شده بالا بوده و مشکلات دریاچه ارومیه را به خوبی تبیین کرده بود نتایج حاصله از همایش را مثبت ارزیابی کرد و افزود: جمع بندی مقاله‌ها به صورت کاربردی در اختیار دیگر مسوولان متولی مقابله با پسروی آب دریاچه ارومیه گذاشته می‌شود.
وی تاکید کرد: تسریع در اجرای طرح‌های جلوگیری از خشکی و پسروی دریاچه ارومیه ضروری بوده و از جنبه‌های مختلف کشاورزی منطقه و کشور را تحت تاثیر مستقیم و غیر مستقیم قرار می‌دهد.
گفتنی است هیات علمی و داوران همایش ملی تاثیر پسروی دریاچه ارومیه، مقاله نیکو حمزه‌پور از دانشگاه مراغه در خصوص بررسی تغییرات مکانی شوری خاک در بخشی از اراضی غربی دریاچه ارومیه با روش انتروپی حداکثر را به عنوان مقاله بر‌تر معرفی کرد همچنین اسماعیل جعفرزاده با موضوع دریاچه ارومیه مسیر بحرانی احیاء و حسن منیری فر با مقاله تولید رقم سنتتیک یونجه متحمل به تنش شوری هردو از تبریز به ترتیب به عنوان نفرات دوم و سوم همایش معرفی شدند.
شایان ذکر است پوس‌تر مالک شفیعی از تسوج با عنوان بررسی روند تغییرات زمانی و مکانی بارش در ایستگاه‌های حوضه دریاچه ارومیه در محیط جی. آی. اس(G. I. S) به عنوان پوس‌تر بر‌تر شناخته شد.
نخستین همایش ملی تاثیر پسروی دریاچه ارومیه بر خاک و آب با حضور ۳۰۰ نفر از متخصصان سراسر کشور پس از دو روز مباحثعلمی در مجتمع فرهنگی شهید کسایی تبریز به کار خود پایان داد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز