خبرگزاری کار ایران

رئیس پژوهشگاه سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری:

نتایج کاوش‌های باستان‌شناسی آذربایجان‌شرقی در کتب تاریخی گنجانده می‌شود

کد خبر : ۱۱۲۷۲۹

با تدوین این کاوش‌ها و پژوهش‌ها در آینده می‌توانیم مشخص کنیم که چه وضعیتی را پشت سر گذاشته وباید چه اقداماتی برای تعالی هرچه بیشتر فرهنگی کشور انجام دهیم.

ایلنا: رئیس پژوهشگاه سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: باید نتایج کاوش‌ها و پژوهش‌های تاریخی و باستان‌شناسی کشور به ویژه آذربایجان شرقی در کتب مختلف گنجانده شود.
به گزارش خبرنگار ایلنا جلیل گلشن در حاشیه بازدید از محوطه تاریخی آذربایجان شرقی افزود: نتایج این بررسی‌ها باید در کتبی تدوین شود تا به راحتی در اختیار دانش آموزان، دانشجویان و محققان جهت پژوهش و مطالعه قرار بگیرد.
گلشن خاطرنشان کرد: با تدوین این کاوش‌ها و پژوهش‌ها در آینده می‌توانیم مشخص کنیم که چه وضعیتی را پشت سر گذاشته وباید چه اقداماتی برای تعالی هرچه بیشتر فرهنگی کشور انجام دهیم.
وی با تاکید بر اینکه جایگاه آذربایجان شرقی با توجه به نقش برجسته‌اش در تداوم حرکت‌های فرهنگی کشورمان باید عیان شود، افزود: محوطه‌های تاریخی آذربایجان شرقی با توجه به تنوع دوره‌های تاریخی و گوناگونی قدمت از شرایط ویژه برخوردار هستند.
رئیس پژوهشگاه سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فعالیت‌های مرمتی انجام گرفته در استان طی این چند سال را قابل تحسین خواند و گفت: آذربایجان شرقی توانسته در حفاظت از تعداد پرشمار محوطه‌ها و تپه‌های تاریخی‌اش عملکرد بسیار خوبی از خود نشان دهد.
گلشن خاطرنشان کرد: این استان علیرغم کاوش‌های متعدد و کیفیت بالای کارهای انجام شده در چند سال اخیر هنوز شهرهایی با بقایایی از تپه‌ها و محوطه‌های تاریخی دوره‌های گوناگون به ویژه دوره اسلامی دارد که نیاز توجه بیشتر برای انجام کاوش‌ها و بررسی‌های باستان‌شناسی هستند.
وی مشخص شدن اولویت‌های حفاظتی را مرحله مهم بعدی پس از بررسی‌ها خواند و گفت: گوشه‌هایی ارزشمند از غنای فرهنگی آذربایجان شرقی و ایران باید از زیر خاک خارج شده و برای بررسی در اختیار کار‌شناسان قرار بگیرد.
گلشن با اشاره به توقف کاوش‌ها به دلیل مشکلاتی همچون توقف اعتبارات، یادآور شد: محوطه‌ها و تپه‌هایی در این استان هستند که به دلیل مشکلات مختلف علیرغم انجام مطالعات، عملیات کاوش در آن‌ها متوقف شده و نیاز به تکمیل دارند.
وی تصریح کرد: در طی این بازدید‌ها و بازدیدهای مستقلی که از آذربایجان شرقی و استان‌های همجوار داشتم در تلاش برای برنامه ریزی جهت شروع به فعالیت مجدد کاوش‌ها و از سرگیری دوباره بررسی‌های کار‌شناسان در تپه‌ها و محوطه‌های تاریخی این منطقه هستیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز