خبرگزاری کار ایران

صبح امروز اتفاق افتاد:

کارگران معدن طلای آق دره در اعتراض به اخراج ۳۵۰ نفر از همکارانشان تجمع کردند

asdasd
کد خبر : ۲۳۶۲۱۷

«شرکت پویا زرکان به عنوان پیمانکار اصلی معدن طلای آق دره ۳۵۰ نفر از کارگران این معدن را با سوابق یک تا هفت سال از اول ماه جاری(دی ماه) بعد از اتمام قرار داد کاریشان بیکار کرده است.»

صبح امروز جمعی از کارگران معدن «طلای آق‌دره» دراستان آذربایجان غربی در اعتراض به تصمیم کارفرما در خصوص تعدیل ۳۵۰نفرازهمکارانشان در داخل محوطه این معدن تجمع کردند.

به گزارش ایلنا یکی از کارگران حاضر در تجمع، گفت: تا پیش از این معدن طلای پویا زرکان آق دره ۵۵۰ کارگر داشت و در تجمع صنفی صبح امروز که در مقابل ساختمان نگهبانی معدن برگزار شد گروهی از کارگران تعدیل شده و شاغل شرکت داشتند.

وی بابیان اینکه معدن طلای آق دره در۲۵ کیلومتری شهرستان تکاب قرار دارد در خصوص دلایل تجمع اعتراضی امروز گفت: شرکت پویا زرکان به عنوان پیمانکار اصلی معدن طلای آق‌ دره از ابتدای ماه جاری ۳۵۰ نفر از کارگران این معدن را به بدلیل تمام شدن مدت قرارداد اخراج کرده است.

او با یادآوری اینکه اخراج شدگان از یک تا هفت سال سابقه کار دارند، گفت: هر سال با آغاز فصل سرما و به ویژه در ابتدای زمستان تعداد زیادی از کارگران این معدن به مرور پس از اتمام اعتبار قرار دادهای کاریشان تعدیل می‌شوند.

او با اعلام اینکه هیچ تضمینی برای بازگشت بکار این کارگران از سوی پیمانکار بعد از ایام بیکاری وجود ندارد؛ افزود: استفاده فصلی از کارگران در معدنی که می‌توان مانند سایر معادن مجاور از آن بصورت مستمر بهره برداری کرد باعثبی‌انگیزه شدن نیروی کار شده است.

به گفته وی، معدن طلای آق دره جزء چند معدن مهم استخراج طلا در کشور است به همین علت دولت باید تعهد دهد که هیچ یک از کارگران این معدن اخراج ویا بیکارنخواهند شد.

وی در ادامه افزود: با وجود آنکه معادن دیگری در نزدیکی معدن زرکان تکاب وجود دارند اما کارگرانشان فصلی نیستند و به صورت سالیانه کار می‌کنند.

او اضافه کرد: حدود ۵۵۰ کارگر شاغل در این معدن با شروع فصل سرما هر ماه منتظرند که اسامیشان در لیست «تعدیلی‌ها» باشد بنابراین همواره حس اضطراب دائمی و ترس از بیکاری همیشه با این کارگران همراه بوده و باعثکاهش بهره‌وریشان شده است.

این کارگر قرار داد کاری این کارگران را یک تا سه ماهه ذکر کرد و در ادامه در خصوص حقوق دریافتی همکارانش
گفت: علاوه بر آنکه پیمانکار حقوق کارگران را با تاخیر پرداخت می‌کند این کارگران هیچ گونه مزایای شغلی ندارند.

این کارگر با بیان اینکه او و همکارانش ماهانه ۱۲۰ ساعت اضافه کاری انجام می‌دهند افزود: با این حال کارفرما در محاسبه دستمزدآن‌ها به مزایای اضافه کاری توجه نمی‌کند.

او با بیان اینکه در تجمع امروز کارگران معدن طلای زرکان تکاب خواستار تداوم اشتغالشان شدند در ادامه گفت: اگر ۵۵۰ کارگر این معدن امنیت شغلی داشته باشند، کار توأم با آرامش آنان در می‌ان‌مدت به بالارفتن بهره‌وری می‌انجامد.

به گفته وی، مسئولان اداری شهرستان تکاب در جلسه امروزی که به همراه تجمع امروز کارگران برگزار شد چند پیشنهاد در زمینه رفع مشکلات حقوقی وبیمه‌ای کارگران به پیمانکار داد اما پیمانکار حاضر به قبول پیشنهاد بخشدار نشد.

او گفت: پس از تعدیل‌های صورت گرفته هم اکنون تنها ۱۸۰ کارگر باقی مانده است که ۲۹ نفراز آن‌ها را نگهبان شامل می‌شوند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز