خبرگزاری کار ایران

گیاهی که قدرت بالایی در مبارزه با نفخ دارد

asdasd
کد خبر : ۹۰۱۶۴۹

همانطور که می‌دانیم طب امروز به سوی درمان بوسیله گیاهان دارویی رفته است و سعی در درمان بیماریها از طریق گیاهان دارد. در این مقاله سعی داریم با یکی از این گیاهان آشنا شویم.

به گزارش ایلنا، زیره، قوی‌ترین ضد نفخ گیاهی است، زیره به هضم غذا کمک می‌کند و تشنج و لرزش‌ها را از بین می‌برد. خاصیت ضد عفونی کننده زیره سبز می‌تواند در افزایش ایمنی بدن موثر باشد، به همین دلیل یک ماده غذایی مفید برای درمان آنفلوانزا به حساب می‌آید.

زیره گیاهی علفی و چند ساله است، برگهای بالایی نخی شکل و بدون دم برگ، گلها سفید وکرم با آرایش چتری، بذرهای آن شبیه زیره سبز بوده ولی عطری قوی‌تر دارد.زمان برداشت مرحله اول از بدو تشکیل میوه شروع می‌شود ( از اوایل مرداد میوه‌ها می‌رسند) در این مرحله ساقه‌های گلدار جدا می‌شوند، در مرحله دوم صبح زود یا بعد از ظهر برداشت نهایی انجام می‌گیرد.

زیره در دو نوع سبز و سیاه موجود است که اگرچه ویژگی‌های تغذیه‌ای نسبتا مشابهی دارند، اما تفاوت‌هایی دارد.دو نوع زیره با نام‌های زیره سیاه و زیره سبز می‌شناسیم که نوع سیاه آن با نام‌های زیره “کرمانی” و زیره “کوهی” و نوع سبز آن به نام “کراویه” معروف است.

زیره سیاه، باریک‌تر و عطر بیشتری دارد اما زیره سبز حجیم‌تر و عطر کمتری دارد.زیره دارای کالری است، ۱۰۰ گرم از آن ۳۷۰ کیلوکالری انرژی دارد.زیره سبز از ادویه‌های بسیار قدیمی و پرمصرف در صنایع غذایی بوده و به علت داشتن اسانس ملایم، گرم و خوش‌بو، به طور مستقیم در بسیاری از غذاها مصرف می‌شود.

زیره سبز قدرت مقابله با انواع آلودگی‌های باکتریایی و قارچی را نیز دارد و برای همین در صنایع غذایی مورد استفاده فراوان قرار می‌گیرد.

خواص

قویترین ضد نفخ گیاهی می‌باشد.

از اسپاسم عضلات صاف روده می‌کاهد.

اثرات ضد میکربی متوسط دارد.

افزایش دهنده میزان متابولیسم بدن

موارد مصرف

نفخ: از بروز نفخ جلوگیری می‌کند.

اسپاسم: بطور مستقیم وغیر مستقیم (با کاهش باد روده) از اسپاسم روده جلوگیری می‌کند.

چاقی: با افزایش سوخت وساز بدن منجر به کم شدن بروز چاقی می‌شود.

 درمان

در بیماران روده تحریک پذیر IBS بسیار موثر است.

اگر همراه با اتساع روده‌ها باشد در درمان اسپاسم روده موثرتر است.

تداخلات دارویی

زیره سبز باعث کاهش قند خون شده لذا در مصرف توام با داروهای کاهنده قند‌خون باید احتیاط شود.

موارد منع مصرف و احتیاط

مصرف بیش از اندازه آن در رژیم‌های لاغری برای سلامتی مضر می‌باشد.

جهت تعدیل عوارض و افزایش اثر در رژیم‌های لاغری بهتر است همراه لیموترش مصرف گردد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز