خبرگزاری کار ایران

مطالبات فعالان حوزه فرهنگی از دولت جدید چیست؟/۸/

امیدوارم در دوره جدید عدالت محقق شود

asdasd
کد خبر : ۸۲۰۷۶

بسیاری از هنرمندان نه به دلیل مشکلات اقتصادی که برای آن‌ها وجود دارد؛ بلکه به دلایل دیگر امکان فعالیت هنری را از دست می‌دهند و ناچار به حرفه دیگری روی می‌آورند. امیدوارم در دوره جدید دیگر شاهد چنین رویکردهایی نباشیم.

ایلنا: مریم کاظمی(بازیگر و عضو هیئت مدیره انجمن بازیگران خانه تئاتر) تحقق عدالت و ایستادگی دربرابر رانت‌خواری در حوزه فرهنگ را یکی از مطالبات هنرمندان و اهالی عرصه فرهنگ کشور دانست.
به گزارش خبرنگار ایلنا، کاظمی ابتدا با تاکید بر این نکته که مطالبه کلی؛ تحقق عدالت در عرصه فرهنگ است، گفت: همین‌طور که پس از رئیس‌جمهور برای اداره کشور وزرا، معاونان و مدیران پایین دستی درنظر گرفته می‌شود که امور به صورت تخصصی و کیفیت بهتر پیگری شود، انتظار دارم تمام مدیران به خصوص مدیریت بخش فرهنگی کشور با درایت انتخاب شوند و اداره امور فرهنگی کشور به شکلی اتفاق بیفتد که دیگر نیاز نباشد مانند چند سال گذشته برای احقاق حق به مدیران رده بالا متوسل شویم.
این هنرمند در توضیح عدالت موردنظر خود عنوان کرد: عدالت موردنظرم بطور ویژه وضع قوانینی را شامل می‌شود که انتظار دارم پس از گفتگو میان هنرمندان و مدیران نهایی شود که در این صورت همه با جدیت به اجرای آن تن می‌دهند.
وی با بیان اینکه وضع قانون در حوزه فرهنگ بدون مشورت با هنرمندان زیاد مورد توجه قرار نمی‌گیرد و بخش‌نامه برای من ارزشی ندارد، ادامه داد: اگر من به یک قانون رای داده باشم؛ به آن احترام می‌گذارم. بسیاری از هنرمندان حسن‌نیت نشان می‌دهند و به بخش‌نامه‌ها عمل می‌کنند اما شاهد هستیم صادرکنندگان بخش‌نامه‌ها خودشان یک سال قانون جدیدی وضع می‌کنند که نفی کننده قبلی است و هیچ ضمانت اجرایی هم ندارد.
عضو کانون بازیگران خانه تئاتر همچنین به انتخاب مدیران فرهنگی در دولت جدید اشاره کرد و گفت: طبیعی است اگر فردی متخصص و آشنا به حوزه فرهنگ داشته باشیم این آشنایی تاثیر زیادی در تصمیم‌گیری‌ها خواهد داشت اما نباید این نکته را از یاد ببریم که آشنایی تخصصی فرد با هنر به معنی کاربلد بودن در حوزه مدیریت نیست. هنرمند اولویت‌ها و دغدغه‌های تخصصی هنرمندان را درک می‌کند اما این به تنهایی کافی نیست بلکه باید بداند با مدیران و قوانین بالادستی کشور چگونه وارد مذاکرده و گفتگو شود تا بتواند امکانات را به بهترین شکل توزیع کند.
وی تصریح کرد: جلوگیری از رانت‌خواری و دور زدن‌ها یکی از دغدغه‌های مهم هنرمندان است و نباید اینطور باشد که زیرساخت‌ها مانند سابق باشد اما افراد جدید بیایند و فقط شعارها تازه شود. نباید به گونه‌ای عمل شود که اهمیتی برای قوانین جاری کشور قائل نباشیم و قوانین نانوشته بر مناسبات تاثیر بگذارد. البته بر این نکته هم تاکید دارم که عوض شدن مدیر الزام تغییر به وجود نمی‌آورد بلکه این خود هنرمندان هستند که نباید هر اتفاقی در حوزه فرهنگ را تاب بیاورند و حل شدن امور را به قضا و قدر واگذار کنند، تا زمانی‌که خود ما نخواهیم مسائل تغییر نخواهد کرد.
کاظمی با اشاره به اینکه در گذشته بعضا شاهد بودیم مدیران همواره در جلسه بودند و وظیفه پاسخگویی به مطالبات ارباب رجوع به تلفنچی‌ها واگذار می‌شد، اظهار داشت: مدیر باید پاسخگو و مسئول باشد و مانند سال‌های گذشته نگوید از دست من کاری برنمی‌آید شما برو شکایت کن! ما باید امکان گفتگوی رودررو با مدیر را داشته باشیم چون درنظر گرفته شدن دفتر برای یک مدیر به همین دلیل است. پس اگر مدام گفته شود مدیر جلسه دارد و امکان ملاقات برای من هنرمند مهیا نشود دفتر او پشیزی ارزش نخواهد داشت.
بازیگر نمایش «مرغ دریایی » در پایان همچنین به هنرمندانی اشاره کرد که طی سال‌های اخیر به هردلیل امکان حضور در صحنه‌های اجرای نمایش را از دست دادند و گفت: وقتی می‌بینم بسیاری از هنرمندان همکار من اتفاقا نه به دلیل مشکلات اقتصادی که برای آن‌ها وجود دارد بلکه به دلایل دیگر امکان فعالیت هنری را از دست می‌دهند و ناچار به حرفه دیگری روی می‌آورند بسیار ناراحت می‌شوم. امیدوارم در دوره جدید دیگر شاهد چنین رویکردهایی نباشیم و بسیاری از افرادی که به هردلیل امکان خلق هنری در زمینه تئاتر را نداشتند بار دیگر به عرصه بازگردند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز