خبرگزاری کار ایران

مشاور مقام معظم رهبری:

ارتباط موسسات حفاظتی با کلانتری‌ها باید سیستماتیک باشد

asdasd
کد خبر : ۸۱۹۶۱۶

مشاور مقام معظم رهبری گفت: محیط امنیتی ما در حال تغییر است و بنابراین باید یک کار پژوهشی در خصوص امنیت انجام شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سردار سرلشکر یحیی رحیم صفوی، مشاور مقام معظم رهبری در هشتمین گردهمایی موسسات حفاظتی  گفت: وکالت دارم از مقام معظم رهبری سلام ایشان را به تک تک شما برسانم.

وی ادامه داد: در هفته نیروی انتظامی هستیم طی چند سال گذشته نیروی انتظامی تبدیل به یک نیروی مقتدر هوشمند، توانمند و کارآمد در مقیاس منطقه غرب آسیا شده و توانایی آموزش به سایر پلیس‌های کشورهای دیگر را دارد و می تواند تجربیات خود را منتقل کند.

وی ادامه داد: جوانان ما نیروی انتظامی را یک نیروی محبوب کارآمد و مقتدر می دانند که در برخورد با کارشکنان و مجرمان با صلابت عمل می کند. 

رحیم صفوی با اشاره به مراسم اربعین حسینی گفت: قبل از ظهور حضرت مهدی (عج) مردم باید امام حسین (ع) را بشناسند که یکی از این راههای شناسایی، همین راهپیمایی اربعین است‌ چندین میلیون نفر از تمام جهان در این مراسم حضور دارند. 

وی با اشاره به درگیری های چند روز قبل در عراق گفت: آنهایی که این ناامنی را چند روز قبل ایجاد کردند می خواهند مردم بترسند و در این مراسم حضور نداشته باشند در حالی که عاشقان امام حسین (ع) نمی ترسند و شجاعند و از این موضوعات نمی هراسند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به بحث پیشگیری گفت: من از مجموعه نیروی انتظامی و قوای سه گانه به ویژه دولت از این توسعه مردم پایه حمایت و تشکر می کنم. صحبت من بخش امنیت داخلی است این بخش در دولتها و ملت‌ها طی ۵۰ ساله گذشته تغییر پیدا کرده است به طوری که امنیت برخی کشورها تبدیل به یک معمای امنیتی شده است.

رحیم صفوی با اشاره به اغتشاشات در فرانسه گفت: پلیس فرانسه هنوز نتوانسته این ماجرا را کنترل کند بنابراین جریانات اجتماعی ایجاد می شود که دولتها در مقابل آن ناتوان هستند.

وی ادامه داد: معمای امنیتی دارای سه شاخه حوزه تهدید، موضوع تهدید و عامل تهدید است. عامل تهدید یعنی سن تهدید متفاوت شده همچنین انگیزه تهدید متفاوت و توانایی تهدید بالا رفته است. بنابراین شما متناسب با جایی که مراقبت از آن را برعهده دارید باید عامل تهدید را بشناسید که باید در این زمینه روانشناسی قوی داشته باشید. 

رحیم‌صفوی خاطرنشان کرد: حوزه تهدید منظور جغرافیای محیط است تهدید جغرافیای شهری بیش از روستاهاست چرا که بیش از ۷۰ درصد جمعیت ما شهری هستند البته این موضوع مربوط به ایران نیست، بلکه گریبانگیر همه دنیا شده است. 

وی با اشاره به جمعیت شهر نشین در قرن بیست و یکم گفت: این جمعیت شهرنشین خود یک عامل تهدید است چراکه رشد جمعیت در آینده امنیت شهرها در گروی جمعیت شهرنشین است و اگر این جمعیت قانون‌مدار نباشند کار پلیس بیشتر شده و با مشکل روبرو می شوند امنیت کلان‌شهری مانند تهران سخت است امنیت تهران یعنی امنیت ایران.

وی با اشاره به موضوع تهدید گفت: کشورهایی که بیش از ۴ همسایه دارند و یا مرزهای طولانی دارند با بیشترین تهدیدات روبرو هستند. اگر این کشورهای همسایه ثبات نداشته باشند مهاجران به کشور باثبات بیشتر می آیند و در حقیقت یک ارتباطی بین تعداد همسایگان و طولانی بودن مرزهای کشورها وجود دارد و همچنین کنترل مرزها توسط کشورهای دو طرف مرز است.

به گفته مشاور مقام معظم رهبری امنیت تهران را باید در مرزها ببینید تهران وقتی امنیت دارد که در مرزها امنیت باشد.

رحیم‌صفوی تصریح کرد: موضوع تهدید می تواند متفاوت باشد از کیف قاپی تا دزدی از خانه و اقدامات تروریستی، قتل و ... است باید رابطه عامل تهدید حوزه و موضوع تهدید را باهم تشخیص دهید اگر این سه باهم تشخیص داده شوند به قدرت پیشگیری می رسید. 

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: رسیدن به امنیت پایدار تنها کار نیروی انتظامی نیست بلکه بودجه دولت و دیگر دستگاه‌ها نیز باید به میدان بیایند.

وی خاطرنشان کرد: اساس رویکرد پیشگیرانه نسبت به رویکرد کشف جرم هم ارزانتر است هم ارزش بالایی دارد و هم زمان کمتری نیاز دارد مانند بهداشت است که پیشگیری بر درمان اولویت دارد. رویکرد پیشگیرانه با رویکرد آموزشی می تواند موثر باشد دانش آموزان در مدرسه مباحث امنیتی و اقتصاد را نمی آموزند.

او ادامه داد: همچنین باید با مدیران رابطه بهتری داشته باشید و اگر مدیران بپذیرند مشکلات کمتری خواهید داشت. اگر مدیران عقلانی عمل کرده و سالم باشند و کمی هم دین داشته باشند مشکلات ما کاهش پیدا می کند. همچنین در محلات باید امنیت محله محور و مسجد محور باشد. 

سردار صفوی تصریح کرد: ارتباط موسسات حفاظتی با کلانتری ها باید سیستماتیک باشد رفتار پلیس پیشگیری در گفتار و برخورد با مردم و جلب اعتماد مردم در همکاری با شما بسیار موثر است.

وی همچنین با بیان اینکه تامین امنیت در فضای مجازی یک اقدام مهم است که برعهده پلیس فتا است گفت: فضای مجازی یک مصیبت است البته شمشیر دو لبه است و هم کاربرد مثبت دارد و هم کاربرد منفی اما کاربرد منفی آن بیشتر است و تلفن همراه بلای جان مردم شده است. 

وی با اشاره به اقدامات پژوهشی درباره موسسات حفاظتی گفت: محیط امنیتی ما در حال تغییر است و بنابراین باید یک کار پژوهشی در خصوص امنیت انجام شود. دزدان و‌ سارقان شجاع هستند و آدم های بزدل ریسک نمی کنند و دزدی نمی کنند از همین رو باید در این زمینه کارهای پژوهشی و تحقیقاتی انجام شود شناخت محیط امنیتی بسیار مهم است و باید اطلاعات شما به روز شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز