خبرگزاری کار ایران

۱۴ ربات فوق پیشرفته و شگفت‌انگیز / از مسیریابی به شیوه خفاش تا یک مار تعمیرکار

asdasd
کد خبر : ۸۱۹۲۵۵

در مطلب زیر به سراغ پیشرفته‌ترین ربات‌هایی رفته‌ایم که در چند سال اخیر از آن‌ها رونمایی شده است و مایه تعجب همگان شده‌اند.

به گزارش ایلنا، ساخت یک ربات که توسط مغز انسان کنترل می‌شود و چند روز پیش رونمایی شد، مهر تاییدی بر پیشرفت شگفت‌انگیز این فناوری در سال‌های اخیر است. با استفاده از این ربات، یک مرد فلج توانست با لباسی که با پیام‌های مغزش کنترل می‌شد و مثل اسکلتی خارجی عمل می‌کرد، چهار دست و پایش را حرکت دهد. این برای اولین بار است که بشر به چنین فناوری دست می‌یابد.

هرچند حرکت اندام‌های این فرد به خصوص نحوه راه رفتن اش هنوز خیلی جای کار دارد و این ربات را فقط در محیط آزمایشگاه می‌توان به کار گرفت، اما پژوهشگران امیدوارند راهی تازه برای درمانی متفاوت باز شده باشد و از این دانش برای ساخت ربات‌هایی با کارکرد‌های دیگر هم بهره برد. با وجود این امروزه ربات‌ها می‌توانند به دوردست‌ترین نقاط کره زمین بروند، مانند انسان‌ها با خودشان و حتی ما انسان‌ها ارتباط برقرار کنند و عجیب‌تر این‌که آموزش ببینند و آموزش بدهند. ایجاد چنین شرایطی به همان اندازه که هیجان‌انگیز است، می‌تواند ترسناک هم باشد! ما هم اکنون ربات‌هایی داریم که می‌توانند در زمینه‌های مختلف از ما پیشی بگیرند، زرنگ‌تر از ما باشند، جای ما را در محل‌های کارمان بگیرند و البته کمک دست‌مان باشند یا خدمت‌های بزرگی در حق‌مان بکنند. درضمن با پیشرفت سالانه هوش‌مصنوعی، فاصله زیادی تا شرایطی که ربات‌ها خودشان بتوانند فکر کنند، نداریم! 

بیونیک فلایینگ فاکس| مسیریابی به شیوه خفاش!
در ساخت این ربات همان‌طور که از ظاهرش پیداست از خفاش الهام گرفته شده است. بال‌های این ربات خفاش نما، دارای یک غشای سه‌لایه و ساختاری مشبک مانند خانه زنبورعسل است که در آن ۴۵ هزار نقطه اتصال وجود دارد. این ربات خودکار که حدود ۶۰ سانتی‌متر طول دارد و بال‌های آن نزدیک به ۲.۵ متر است امواج صوتی با فرکانس‌های مشابه خفاش تولید می‌کند و با استفاده از یک شبکه عصبی هوشمند درونی، محیط اطراف را با جزئیات بسیار دقیق، مدل‌سازی می‌کند و می‌تواند بهترین مسیر را برای رسیدن به مقصد بیابد.
 

ریم | یک انسان‌نمای درجه یک!
ربات ریم یک ربات انسان‌نمای خدمات‌دهنده که قادر است به عنوان راهنما، مسئول پذیرش، سخنران و حتی بازیگری که به زبان‌های مختلف صحبت می‌کند، نقش آفرینی کند! تولیدکنندگان این ربات می‌گویند هدف‌شان از تولید ریم ساخت یک ربات بسیار پیشرفته، تعاملی و دوستانه است که بتواند در مراکز فروش، فرودگاه‌ها، بیمارستان‌ها و دیگر مکان‌های عمومی مورد استفاده قرار بگیرد و بعضی از سوالات یکسان را پاسخ دهد. اگر هنگام نزدیک شدن به این ربات از آن بترسید، جای تعجب نیست! صورت خالی و بدون دهان و دستان سه انگشتی این ربات برای ترساندن هر انسانی کافی است، اما خدماتش و ارتباط گرفتن سریع‌اش با شما حتما شگفت زده‌تان خواهد کرد.

سی‌بی ۲ | آموزش دهنده زبان به ربات‌ها!
مهندسان دانشگاه ازاکای ژاپن این ربات انسان‌نمای کودک را با هدف آزمایش قابلیت‌های یادگیری هوش مصنوعی طراحی کرده‌اند. سی‌بی ۲ با توانایی تشخیص حالت چهره و زبان بدن تقریبا مانند نوزاد انسان عمل می‌کند. دانشمندان دست اندرکار ساخت این ربات مدعی هستند یکی از اهداف‌شان از ساخت سی‌بی ۲ آموزش زبان انسان به این ربات‌هاست. آن‌ها بر این باور هستند که نسل کاملا جدیدی از انسان-ربات‌ها در آینده در کنار انسان‌ها زندگی خواهند کرد که نیاز به مربی‌هایی برای آموزش زبان انسان‌ها به خودشان دارند!

اطلس/ یک پشتک‌زن فانتزی‌باز!
نسل اول ربات اطلس می‌توانست بدون هیچ اتصال سیمی در جنگل قدم بزند و سپس با پیشرفت‌های بیشتر، تعادل روی یک پا و حتی پشتک زدن را نیز یاد گرفت، اما نسل جدید ربات اطلس، پیشرفته‌تر است. اطلس جدید نه تنها قادر به پرش و عبور از روی موانع است، بلکه از سکو‌های مختلف بدون هیچ مشکل بالا می‌رود و می‌تواند به طور خودکار شما را در یک جنگل دنبال کند. این ربات از قدرت پردازشی کافی برای استفاده جداگانه از دست‌ها و پا‌ها بهره‌مند می‌شود تا تعادل خود را حفظ کند.

مارس /شبحی برای غافل گیری دشمن!
ربات مارس در واقع یکی از تسلیحات خطرناک است که توسط ارتش چند کشور آمریکایی و اروپایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ربات توانایی‌های مختلفی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به قابلیت خنثی کردن بمب اشاره کرد. سوار شدن انواع اسلحه‌های خودکار و نارنجک‌انداز روی این ربات از دیگر قابلیت‌های آن است. ویژگی قابل توجه دیگر مارس امکان کنترل از راه دور این ربات است که می‌تواند از آسیب به نیروی انسانی خودی در میدان‌های جنگ جلوگیری کند. ربات مارس در زمان حرکت کاملا بی‌صداست و این موضوع آن را به یک شبح تبدیل کرده است که دشمنان را غافل‌گیر می‌کند.

بیوتیک آنتز| مورچه‌های رباتیک برای انجام کار گروهی!
این ربات‌ها که با الهام از مورچه‌ها طراحی شده‌اند به صورت آنی و خودکار به محرک‌های اطراف‌شان پاسخ می‌دهند و خصوصیات بارزشان این است که درست مانند مورچه‌های واقعی، روی کار گروهی متمرکز هستند و همین امکان تعامل با دیگر ربات‌ها، برگه برنده آن‌هاست. این ربات‌ها می‌توانند برای حل مشکلات پیچیده با دیگر مورچه‌های رباتیک اطراف‌شان ارتباط و هماهنگی برقرار کنند. انتظار می‌رود این ربات‌ها در آینده نزدیک برای خودکارسازی کارخانه‌ها مورد استفاده قرار بگیرند که تهدید جدی برای کارگر‌ها به شما می‌روند!

آسیمو /یک آتش‌نشان خستگی ناپذیر!
«آسیمو» یک ربات انسان‌نمای خدمات‌رسان است که توسط شرکت «هوندا رباتیک» تولید شده است. این ربات انسان‌نما که ۱۳۰ سانتی‌متر قد و ۵۴ کیلوگرم وزن دارد، یکی از پیشرفته‌ترین ربات‌های انسان‌نما در جهان با قابلیت تشخیص چهره‌ها، صدا‌ها و زبان بدن است که می‌تواند در زمان حوادث غیرمترقبه به کمک امدادرسان‌ها بیاید. این ربات می‌تواند با یک بار شارژ چندین روز کار کند و دارای ۵۷ درجه آزادی در جهات مختلف است. آسیمو قادر است از پله‌ها بالا و پایین برود و اشیا را با دست بردارد و اولین رباتی که توانسته است دویدن را با سرعت ۶ کیلومتر بر ساعت شبیه‌سازی کند. آسیمو، قابلیت همکاری با انسان برای خاموش کردن آتش یا پاک سازی سموم را داراست.

روباگتیکس تی ۸ ایکس عنکبوتی برای استتار طبیعی!
همین که یک ربات یک عنکبوت غول‌پیکر باشد، به اندازه کافی ترسناک هست، اما این ربات طوری برنامه‌ریزی شده است که بتواند دقیقا مثل یک عنکبوت واقعی عمل کند و این، ترسناک بودن آن را چند برابر می‌کند! هم اکنون از این مدل فقط یک اسباب‌بازی با قابلیت کنترل از راه دور است، اما شرکت سازنده آن تعدادی ربات عنکبوتی جدید که بزرگ‌تر، خودکارتر و حتی ترسناک‌تر هستند در دست ساخت دارد تا با کمک آن‌ها، تار‌هایی برای استتار هر چیزی که به ذهن‌تان می‌رسد بافته شود و هیچ فردی به این‌که چیزی پشت آن تار‌ها باشد، شک نکند!

اسپات‌مینی| دایناسوری برای انجام کار‌های داخلی!
اسپات‌مینی رباتی چهارپا برای کمک به انسان‌ها در انجام فعالیت‌های داخلی در منزل و تا حدودی محیط کار طراحی شده است. این ربات تقریبا ۳۰ کیلوگرم وزن و حدود ۶۱ سانتی‌متر ارتفاع دارد و دارای یک بازوی چنگک مانند قابل اتصال است که به آن ظاهری شبیه دایناسور می‌دهد. بوستون داینامیکس پیش از اسپات‌مینی، ربات اسپات را که برادر بزرگ‌تر اسپات‌مینی است در سال ۲۰۱۵ معرفی کرد. اسپات‌مینی هم مانند برادر بزرگ‌تر خود با کمک بازوهایش می‌تواند کار‌های مختلفی انجام دهد و حتی اشیا را بلند کند. سیستم بینایی سه‌بعدی و حسگر‌های ویژه‌ای که در این ربات مورد استفاده قرار گرفته است، کمک می‌کند تا اسپات‌مینی بتواند درک بهتری از پیرامون خود داشته باشد. براساس اعلام بوستون داینامیکس، اسپات‌مینی توانایی حمل بار ۱۳.۶۰ کیلوگرمی را به مدت ۹ دقیقه داراست.

ال اس ۳| یک اسب / بله قربان گو!
ربات غول‌پیکر ال اس ۳ یک ربات هوشمند چهارپاست که مانند یک اسب یا قاطر عمل می‌کند و قابلیت حرکت با سرعت ۳۲ کیلومتر در ساعت در زمین‌های ناهموار و سخت و مناطق کوهستانی و حمل ۵۰۰ کیلوگرم بار را داراست. ال اس ۳ با هدایت از طریق جی‌پی‌اس می‌تواند به انجام ماموریت بپردازد. این ربات که توسط شرکت بوستون داینامیکس طراحی و تولید شده است می‌تواند به طور خودکار، فرمانده خود را دنبال کند. ویژگی بارز این ربات این است که دستورات صوتی ساده را درک و اجرا می‌کند، به عبارتی یک بله قربان گو است که در کارش، نه نمی‌آورد!

گوست سویمر| زیردریایی با لباس ماهی!
«گوست سویمر» یک وسیله نقلیه زیردریایی بدون سرنشین است که بدنه و پوشش آن از روی کوسه و ماهی‌های بزرگ الگوبرداری شده است. داشتن لباس مبدل به این ربات اجازه می‌دهد، عملیات شناسایی و نظارت را در اعماق ۹۰ متری سطح دریا به شکل مخفیانه‌ای که زیردریایی‌ها قادر به انجام آن نیستند، به سرانجام برساند. نیرو‌های دریایی به دنبال استفاده از این ربات برای بررسی زوایای پنهان اقیانوس‌ها بدون به خطر انداختن جان موجوادت زنده در چنین مکان‌هایی هستند.

ایلوم| یک مار تعمیرکار!
گروهی از محققان دانشگاه علم و صنعت نروژ ربات خودکار مکانیکی ایلوم را با هدف بازرسی و تعمیر تجهیزات و زیرساخت‌های زیردریایی‌ها ساختند و معرفی کردند. سازندگان ایلوم ادعا می‌کنند این ربات انعطافی مانند مارماهی دارد و می‌تواند به سرعت به محیط واکنش نشان بدهد. این محققان معتقدند استفاده از ایلوم به جای انسان برای انجام فعالیت در کف اقیانوس بسیار مناسب است. یکی از نمونه‌های اولیه این ربات به شکل یک جت سیاه ترسناک با چشمان قرمز درخشان طراحی شده، اما خوشبختانه، رنگ جدیدترین مدل‌ها کمی روشن‌تر است. با وجود این صِرف دانستن این‌که مار‌های مکانیکی با چنین ظاهری ممکن است به زودی در اقیانوس‌های جهان درحال چرخش باشند، کافی است تا شما را از رفتن به ساحل بازدارد! در ضمن، این محققان در حال بررسی ساخت چنین رباتی برای تعمیر خودرو‌ها هستند که به زودی از آن رونمایی خواهد شد.

اکتروید اف| پرستاری روحیه دهنده!
ربات اکتروید اف، از ربات‌هایی است که می‌توان در آینده شاهد حضور آن در بیمارستان‌ها یا مراکز نگهداری از بیماران بود. این ربات، شبیه‌ساز چهره انسان است و می‌تواند حالت‌های مختلف چهره نظیر چشم و دهان را تقلید کند. شاید بتوان اصلی‌ترین عملکرد اکتروید اف را، تسهیل ارتباط بین بیمار و پزشکی دانست که در محل حضور ندارد. به این ترتیب پزشک (یا پرستار) از فاصله دور کنترل این دستگاه را به دست می‌گیرد و این دستگاه با شبیه‌سازی حرکات چهره او در هنگام حرف زدن، احساس بهتری برای فرد بیمار ایجاد می‌کند و روحیه بیمار را برای مبارزه با هر بیماری، افزایش خواهد داد.

هندل| ترکیبی از پا و چرخ برای باربری!
ربات هندل به گفته رئیس شرکت سازنده‌اش، یک ربات کابوس‌آور است! ربات هندل روی دو پا حرکت می‌کند، ولی در انتهای پای خود چرخ هم دارد. ترکیب پا و چرخ، به این ربات قابلیت حرکت سریع، پریدن و حرکت از مسیر‌های ناهموار را می‌دهد. چرخ‌ها روی سطوح صاف سرعت و کارایی زیادی دارند، اما پا‌ها تقریبا می‌توانند هر نوع زمینی را طی کنند. به جای نیاز به اتصالات پیچیده‌ای که ربات‌های چهارپا و انسان‌نما به آن نیاز دارند، این ربات با وجود کاربری زیاد فقط با ۱۰ اتصال پیچیده کار خود را به خوبی انجام می‌دهد و انعطاف پذیری بالایی دارد. این ربات که ۹۸/۱ متر قد دارد، با مکانیزم فوق العاده‌اش قادر به حمل وزنه‌هایی حدود ۵۰ کیلوگرم و دارای سرعت حرکتی معادل با ۵/۱۴ کیلومتر در ساعت است. افزون بر این‌ها این ربات می‌تواند ۱۲۱ سانتی‌متر به بالا بپرد. در ضمن این ربات با یک بار شارژ باتری، می‌تواند ۲۴ کیلومتر را طی کند و به نظر می‌رسد که به درد باربری خواهد خورد.

منبع: خراسان

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز