خبرگزاری کار ایران

سفیر کاراکاس در سازمان ملل متحد:

واشنگتن و متحدانش حق استفاده از «پیمان کمک متقابل بین آمریکایی» علیه ونزوئلا را ندارد

asdasd
کد خبر : ۸۱۸۰۷۷

ونزوئلا از شورای امنیت سازمان ملل خواست اطمینان دهد که آمریکا و ۱۰ کشور دیگر، حق استفاده از «پیمان کمک متقابل بین آمریکایی» علیه ونزوئلا را ندارند.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتد پرس، ونزوئلا از شورای امنیت سازمان ملل خواست اطمینان دهد که آمریکا و ۱۰ کشور عضو دیگر، اجازه توسل به «پیمان کمک متقابل بین آمریکایی» و استفاده از زور علیه کاراکاس را ندارند. این در حالی است که ونزوئلا در سال ۲۰۱۳ از این پیمان خارج شد.

«ساموئل مونکادا»، سفیر ونزوئلا در سازمان ملل، روز گذشته -‌چهارشنبه- در نامه‌ای به این شورا عنوان کرد که از این پیمان «به‌عنوان ابزاری» برای اعمال محاصره دریایی استفاده می‌شود که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا در تاریخ اول آگوست از آن سخن به میان آورده بود.

وی در این رابطه به تصمیمی اشاره کرد که در تاریخ ۱۱ سپتامبر ۱۱ کشور در قاره آمریکا به آن رسیدند. بر این اساس، آرژانتین، برزیل، شیلی، کلمبیا، ال سالوادور، ایالات متحده، گواتمالا، هائیتی، هندوراس، پاراگوئه و جمهوری دومنیکن طی توافقی اعلام کردند که با توجه به وضعیت فعلی، ونزوئلا «اثری بی‌ثبات‌کننده» دارد و «تهدیدی برای صلح و امنیت این منطقه به حساب می‌آید».

مونکادا گفت که ونزوئلا هیچ تهدیدی برای منطقه به حساب نمی‌آید. وی افزود که هدف اصلی آمریکا و دیگر کشورها تهدید به استفاده از زور برای به زیر کشیدن دولت قانونی «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهوری ونزوئلا است. این دیپلمات اعلام کرد که براساس توافق ریو، منشور سازمان ملل از ارجحیت برخوردار است و استفاده از قوه قهریه باید از سوی شورای امنیت تایید شود.

وی افزود: «جمهوری ونزوئلا همواره خود را کشوری حامی و طرفدار صلح نشان داده است. بنابراین درباره تعارض‌های برنامه‌ریزی‌شده که در تضاد با منشور سازمان ملل قرار دارد و آسیبی که قدرت‌های جهان به مسئولیت‌های شورای امنیت وارد می‌کنند، هشدار می‌دهیم.»

او در ادامه گفت: «به این خاطر، از شورای امنیت می‌خواهیم تا از مرجعیت خود در راستای جلوگیری از سوءاستفاده از توافق ریو بهره ببرد.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز