خبرگزاری کار ایران

مدیرکل نوسازی مدارس خوزستان:

خوزستان، پیشرو در ساخت و ساز مدارس سیل زده/ بدون کمک خیرین ساخت و ساز مدارس کار ساده ای نیست

asdasd
کد خبر : ۸۱۷۷۶۶

مدیرکل نوسازی مدارس استان خوزستان گفت: خوزستان در امر ساخت و ساز مدارس سیل زده در کشور پیشرو است که کمک خیرین در این امر بسیار مؤثر بوده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اهواز، علی قربانی پیش از ظهر امروز چهارشنبه ۱۰ مهرماه، در نشست خبری با اصحاب رسانه از حضور حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش و رخشنده، ریاست سازمان نوسازی کشور طی امروز به خوزستان خبر داد و اظهار کرد: این سفر به منظور افتتاح مدارس مهرماه در مناطق سیل زده و زلزله زده خوزستان است.

وی با بیان اینکه خوزستان پیشرو در ساخت و ساز مدارس است، افزود: اولین مدارس سیل زده در کشور به دست وزیر آموزش و پرورش افتتاح خواهند شد.

قربانی با اشاره به مشکلاتی که در مسیر ساخت و ساز مدارس سیل زده و زلزله زده وجود داشت، تصریح کرد: با تلاش همکاران توانستیم ۲۵۴ مدرسه در قالب ۸۶۰ کلاس درس با اعتباری بالغ بر ۱۳۰ میلیارد تومان را احداث و آماده استفاده در مهرماه کنیم.

وی ادامه داد: گرمای شدید، از بین رفتن زیرساخت های آب و برق و جاده های روستایی تخریب شده بر اثر سیل و عدم تعیین تکلیف خیلی از روستاها تا یک ماه و نیم پس از وقوع سیل موجب شد کار اجرایی ما عملا از اول تیرماه آغاز شد.

قربانی با اشاره به زلزله مسجد سلیمان در ۱۷ تیرماه سال جاری، گفت: زلزله مسجد سلیمان به اندازه وقوع سیل در کشور اطلاع رسانی نشد در حالی که خسارات وارد شده به مدارس این شهرستان بیش از ۶۰ میلیارد تومان بوده است.

وی ادامه داد: پس از وقوع زلزله اعلام شد که بیش از ۴۰ مدرسه در مسجد سلیمان تعمیری، ۱۵ مدرسه تخریبی و ۵ مدرسه به مقاوم سازی نیاز دارد که ۳۵ مدرسه از مدارس تعمیری با کمک بسیج سازندگی قبل از مهرماه آماده استفاده شد و از ۵ مدرسه که نیاز به مقاوم سازی دارد، ۴ مدرسه طی دو روز آینده تکمیل شده و مدرسه دیگر تا نیمه آذر آماده خواهد شد.

مدیرکل نوسازی مدارس خوزستان مشارکت خیرین در ساخت و ساز مدارس را بسیار مؤثر دانست و گفت: تلاش اصحاب رسانه در انتشار اخبار سیل و جلب نظر مسئولین کشوری در تخصیص اعتبارات بسیار مؤثر بود تا بتوانیم سهم خوزستان از کمک خیرین را افزایش دهیم.

وی افزود: از مجموع ۲۰۰ میلیارد تومان کمک خیرین که برای ۳ استان گلستان، لرستان و خوزستان، ۷۰ میلیارد تومان برای نوسازی مدارس خوزستان تخصیص یافت که از این میزان ۳۰ میلیارد تومان برای بازسازی و احداث مدارس و ۴۰ میلیارد مابقی صرف ساخت ۴۰ مدرسه با ۱۶۰ کلاس درس جدید در مناطق سیل زده شد.

قربانی ادامه داد: همچنین یک مجتمع آموزشی ۲۴ کلاسه در اهواز با اعتباری بالغ بر ۲۵ میلیارد تومان کلنگ زنی کردیم که کارهای اجرایی آن در حال انجام است.

مدیرکل نوسازی مدارس خوزستان تاکید کرد: همزمان با تحویل پروژه های مدارس آسیب دیده از سیل، ۱۰۰۰ کلاس درس با وجود محدودیت زمانی و کار سخت، در خوزستان تعمیر شد.

قربانی اشاره کرد: ما ۶ هزار مدرسه در خوزستان داریم که ۲ هزار مدرسه از آنها تخریبی و فرسوده است و برای تعمیر و احداث آنها به ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

وی افزود: تراکم دانش آموزی در خوزستان ۴/۴ متر مربع است و این مساحت در سطح کشور  ۵/۲ متر مربع است در حالیکه استاندارد جهانی، ۸/۵ متر مربع برای هر دانش آنوز است، اما به هجوم دانش آموزان به مدارس برخوردارتر، تراکم دانش آموزان افزایش پیدا می کند باید اعتبارات مدارس مناطق محروم را برای جلوگیری از تراکم دانش آموزان در مناطق برخوردار، افزایش دهیم.

مدیرکل نوسازی مدارس ‌میزان برآورد اولیه از خسارات سیل به مدارس استان خوزستان را ۹۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: با پیگیری های استاندار خوزستان، وزارت نفت برای تعمیر و تجهیز مدارس، ۵۰ میلیارد تومان تخصیص و ابلاغ کرد‌.

وی ادامه داد: ۳۰ میلیارد تومان هم از کمک های خیرین و از طریق مجمع خیرین مدرسه ساز تامین شد و ۱۵ میلیارد تومان هم از کمک های سازمان نوسازی و تجهیز مدارس برای احداث و تعمیر مدارس سیل زده تخصیص پیدا کرد.

قربانی در خصوص مدارس قدیمی بیان کرد: علاوه بر ۳۲۰ کلاس درس که در ایام سیل تعمیر شد، تعمیرات ۷۰۰ کلاس درس دیگر را نیز انجام دادیم، اما اعتبارات ما برای تعمیر همه کلاس های درس استان کافی نیست و هر تابستان براساس اولویت هایی که آموزش و پرورش اعلام می کند، تعمیرات را انجام میدهیم.

وی در خصوص مدارس سنگی شهرستان مسجد سلیمان نیز عنوان کرد: از ۱۳ مدرسه شناسایی شده توانستیم ۲ مهرماه، ۴ مدرسه را با اعتباری بالغ بر ۸ میلیارد تومان کلنگ زنی کنیم؛ همچنین برای ساخت ۵ مدرسه ۶ کلاسه طی سفر فرمانده سپاه توسط این ارگان، توافق کردیم.

قربانی تعداد مدارس سنگی در شمال و شمال شرق خوزستان را ۳۵۰ مدرسه عنوان کرد و گفت: این مدارس به تدریج برچیده می شوند، همچنین ۵۰ درصد از مدارس استیجاری خوزستان نیز برچیده شده اند.

وی افزود: ۳۲۰ میلیارد تومان برای جمع آوری مدارس کانکسی در خوزستان هزینه شده است؛ همچنین ۱۰۰ مدرسه کانکسی در مناطق شهری وجود دارد که حداکثر تا پایان آبان ماه و به تدریج برچیده می شود.

مدیرکل نوسازی مدارس از توزیع ۳۰ هزار میز و نیمکت جدید و ۲۰ هزار رویه میز و نیمکت برای اولین بار در خوزستان و کشور خبر داد و گفت: توانستیم ۲۰ هزار رویه جدید میز و نیمکت را با کمک هنرستان های مناطق مختلف آموزش و پرورش تعمیر کرده و در بین مدارس توزیع کنیم که برای اولین بار در کشور انجام شده است که این کار موجب صرفه جویی بیش از ۳۰ درصد در هزینه ها شد.

خوزستان، پیشرو در ساخت و ساز مدارس سیل زده/ بدون کمک خیرین ساخت و ساز مدارس کار ساده ای نیست

خوزستان، پیشرو در ساخت و ساز مدارس سیل زده/ بدون کمک خیرین ساخت و ساز مدارس کار ساده ای نیست

انتهای پیام/
مریم جم
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز