خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد کشور در گفت‌وگو با ایلنا:

افزایش صادرات سنگ آهن، واحدهای فولادی را با مشکل مواجه کرده است

asdasd
کد خبر : ۸۰۸۰۸۰

رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد کشور گفت: فولادسازهای بزرگ کشور به دلیل حجم بالای تولید به طور معمول یک تا دو میلیون تن سنگ آهن و یا گندله برای یک یا دو ماه آینده خود ذخیره می‌کنند؛ زیرا ممکن است مشکلاتی در حمل‌ونقل و... باعث کاهش این محصول شود. این در حالی است که این میزان ذخیره به حداقل رسیده است که امیدواریم با تصمیمات دولت این مشکل حل شود.

بهرام سبحانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا اظهار داشت: در یک مقطعی از زمان به دلیل افزایش قیمت در بازار جهانی و همزمان با آن، افزایش نرخ ارز در داخل، صادرات سنگ آهن دارای مزیت شد. از سویی، این ماده معدنی به عنوان خوراک فولادسازی بوده و از سوی دیگر سنگ آهن در واحدهای فولاد سازی علاوه بر ایجاد اشتغال باعث ایجاد ارزش افزوه می‎شود (قیمت هر تن سنگ آهن 70 دلار و قیمت هر تن فولاد 400 تا 500 دلار است) بنابراین اولویت باید با تامین نیازداخل باشد و معدنکارانی که مازاد بر نیاز داخل تولید داشته باشند، می‌توانند در حد تعیین شده برای تامین منابع ارزی و سودآوری صادرات داشته باشند که این امر نیازمند مدیریت درست است.

وی ادامه داد: در هر مقطع از زمان که ارزش ریال در کشور کاهش پیدا می‌کند، صادرات مقرون به صرفه می‌شود. در حال حاضر محصولی که دنیا شدیدا به آن نیاز دارد و سریعا خریداری می‌شود، سنگ آهن است. این در حالی است که واحدهای فولادی ما به دلیل نبود سنگ آهن، ممکن است تولیدشان کاهش یابد.

رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد کشور با اشاره به سخنان وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر اینکه چاره کمبود سنگ آهن، توازن در زنجیره تولید است، گفت: طبق سند چشم انداز 1404 باید به تولید 55 میلیون تن فولاد دست پیدا کنیم، این در حالی است که با گذشت 15 سال از اجرای این سند، تولید فولاد ما به 25 میلیون تن رسیده است، این امر نباید به عنوان عدم توازن در تولید فولاد محسوب شود.

وی ادامه داد: اگر تولید فولاد به بیش از 55 تن می‌رسید، آنگاه می‌توانستیم بگویم برای تامین مواد اولیه طبق برنامه‌‎ریزی به مشکل بر خورده‌ایم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز