خبرگزاری کار ایران

معاون پرستاری وزارت بهداشت خبر داد:

تدوین پیش‌نویس اولیه آیین‌نامه جذب پرستاران جویای کار اتباع بیگانه

asdasd
کد خبر : ۸۰۱۵۶۱

معاون پرستاری وزارت بهداشت از تدوین پیش‌نویس اولیه آیین‌نامه جذب پرستاران جویای کار اتباع بیگانه خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا،‌ مریم حضرتی (معاون پرستاری وزارت بهداشت) ضمن گرامی داشت زادروز بو علی سینا گزارش عملکرد معاونت مراقبت پرستاری در دولت دوازدهم را به شرح ذیل اعلام کرد:

1. ابلاغ تعرفه های مراکز مشاوره و مراقبت در منزل سال1396

2. ابلاغ تعرفه های مراکز مشاوره و مراقبت در منزل سال1398

 3. ابلاغ و تدوین فرم های نظارت مراکز مشاوره و مراقبت در منزل در سال 1396

4.اعتباربخشی مراکز مشاوره و مراقبت در منزل

5. تشکیل اتحادیه مراکز مشاوره و مراقبت در منزل در سال 1397

6. تصویب پوشش بیمه ای مراکز مشاوره و خدمات پرستاری در منزل در شورای عالی بیمه در سال1397

7. راه اندازی 816 مرکز مشاوره و مراقبت در منزل

8. اجرای پایلوت غربالگری فشارخون و تناسب بدنی ایرانیان بالای 30 سال در دی ماه 1397 و اجرای طرح بسیج ملی فشارخون با مشارکت و تعامل با کلیه دانشگاه‌ها، دانشکده‌های علوم پزشکی کشور، سازمان نظام پرستاری و دانشکده های پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی

9. مشارکت فعال در برگزاری بسیج ملی کنترل فشار خون در تیرماه 1398

 10. تدوین آیین نامه مراکز ارایه مراقبت های طولانی مدت و هاسپیس

11. مشارکت فعال و همکاری با سایر معاونت های ستاد وزارت بهداشت در حوزه آموزش، پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر

12. تدوین برنامه عملیاتی کارگروه آموزش پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر

13.تدوین 18دوره کوتاه مدت حرفه ای مهارتی جهت توانمندسازی ارایه دهندگان مراقبت در خصوص برنامه های آموزشی مرتبط با بیماری های غیرواگیر

14. تدوین شیوه نامه تشکیل ساختار آموزش سلامت به بیمار، مددجو و خانواده

15. کمک به برگزاری اولین کنگره ملی آموزش به بیمار و خانواده در گیلان و برگزاری 10 کنگره منطقه ای آموزش به بیمار و خانواده در سطح دانشگاههای علوم پزشکی کشور

16. توسعه انجمن های علمی پرستاری از 2 انجمن به 6 انجمن علمی (انجمن علمی مدیریت پرستاری، انجمن علمی پرستاری سلامت جامعه و سالمندی، انجمن علمی پرستاری کودکان و نوزادان، انجمن علمی پرستاری بزرگسالان، انجمن علمی پرستاری ایران، انجمن علمی پرستاری قلب ایران)

17. تشکیل شبکه ملی مراکز تحقیقاتی مراقبتهای پرستاری

18. تدوین اولویت های پژوهشی مرتبط با پرستاری شامل چهارحوزه مدیریت، آموزش، خدمات مراقبتی و پژوهش

19. مشارکت فعال معاون  پرستاری در جلسات ستاد کشوری برنامه تحول نظام سلامت (پیگیری جهت حضور مدیر پرستاری در جلسات طرح تحول دانشگاهها و ابلاغ مشارکت فعال مدیران پرستاری در ستادهای دانشگاههای طی نامه شماره 1768/130/د مورخ 96/11/24 دبیر محترم ستاد کشوری برنامه تحول نظام سلامت، عضویت نماینده معاونت در کمیته مدیریت منابع و مصارف و شرکت درجلسات کمیته. تشکیل کارگروه مشورتی پرداخت مبتنی بر عملکرد متعاقب دستور مقام عالی وزارت در خصوص تعیین نحوه پرداخت به گروه پرستاری توسط  متولیان آن،  بررسی پیش نویس  پرداخت مبتنی بر عملکرد معاونت درمان  طی 6 جلسه کارشناسی و 2 جلسه کارگروه با حضور معاون پرستاری، کارشناسان معاونت و اعضای کارگروه جهت  بررسی مدل پرداخت مبتنی بر عملکرد بیمارستان فیروزگر دانشگاه علوم پزشکی ایران و تصمیم بر ترکیب 2 مدل به عنوان مدل پیشنهادی معاونت پرستاری)

20. تقاضای درخواست جداسازی اضافه کار از کارانه طی دو نامه جداگانه به معاونت درمان به شماره  (د /139 / 2774 مورخ 96/12/21)  و معاونت توسعه به شماره د /139/ 679  مورخ 26/4/97 و جدا شدن کار از کارانه با ابلاغ معاون محترم درمان.

21. 3-تدوین فرم های ارزیابی اولیه ( بزرگسال، اطفال، روان بزرگسال و روان اطفال) و ابلاغ طی نامه شماره 409/88 د مورخ 8/1/ 97، شرکت نماینده معاونت پرستاری در کارگاه آموزشی بهداشت دست در دانشگاه علوم پزشکی مشهد(آبان ماه1397)، شرکت نماینده معاونت در کارگاه  (IHR)، International Health Regulations، پیگیری ساماندهی بخش های استریلیزاسیون مراکز درمانی از طریق برگزاری جلسات کارشناسی با صاحبنظران این حوزه و مکاتبه با دفتر مدیریت بیمارستانی در  این خصوص و هماهنگی جهت تشکیل جلسه با حوزه های ذیربط)

22. پیاده سازی ثبت الکترونیکی گزارش های مدیریتی پرستاری در مراکز درمانی منتخب

23. مشارکت در  نهایی سازی پیش نویس دستورالعمل نقل و انتقال بیمار بین مراکز درمانی (پیش نویس تهیه شده جهت نهایی سازی طی نامه شماره 1746/د/139 مورخ 95/10/15 به معاونت محترم درمان ارسال شد.)

24. بازنگری شاخص های ملی کیفیت مراقبت پرستاری و بررسی علمی شاخصهای پرستاری در دیگر کشورها

25.انجام نظرسنجی آنلاین در خصوص ضرورت احصاء و اجرای شاخص های انحصاری پرستاری و مشارکت 385 نفر از اعضای محترم هیات علمی و پرستاران بالینی در این نظرسنجی

26.تشکیل کارگروه های تخصصی مرتبط با هر شاخص و برگزاری بیش از 30 جلسه کارشناسی داخلی و بین بخشی و حدود 900 نفر ساعت کار کارشناسی،مشارکت بیش از 50 صاحبنظر پرستاری در جمع بندی شاخص ملی کیفیت مراقبت در پرستاری،اجرای پایلوت شاخص ایمنی بیمار و اثربخشی آموزش به بیمار و رضایت مندی بیمار از مراقبت های پرستاری به مدت 6 ماه در 12 دانشگاه علوم پزشکی منتخب کشور)

27. تدوین آیین نامه جذب و نگهداشت نیروهای پرستاری در مناطق محروم

28. تدوین پیش نویس اولیه آیین نامه جذب پرستاران جویای کار اتباع بیگانه

29. تدوین پیش نویس آیین نامه رتبه بندی پلکانی گروه پرستاری در بالین

30. ابلاغ بخشنامه شرایط انتخاب مدیران پرستاری صف تا ستاد و کارشناسان حوزه پرستاری ستاد دانشگاه های علوم پزشکی

31. جذب3000 نیروی کمک پرستاری در دانشگاههای علوم پزشکی کشور

32. صدور 30000پروانه صلاحیت حرفه ای پرستاران و گروه های وابسته

33. طراحی، برنامه ریزی و اجرای دوره آموزشی مدیریت پرستاری بحران

34. مشارکت فعال معاونت پرستاری در زلزله کرمانشاه در سال 1397

35. مشارکت پرستاران در سیل در شمال و جنوب کشور در ایام نوروز 1398

36. برگزاری دوره آموزشی جانشین پروری مدیریت پرستاری در 60 دانشگاه علوم پزشکی کشور

37. راه اندازی سامانه ملی ثبت اطلاعات پرستاران و گروه های وابسته

38. تدوین برنامه جامع پاسخ ملی پرستاری به حوادث غیر مترقبه  

معاونت پرستاری وزارت بهداشت

39. تدوین چک لیست نظارت بر دانشگاهها در حوزه پرستاری

40.. برگزاری مراسم روز پرستار در سال 1396-1397

41. حضور پرستاران در برنامه های پرمخاطب رسانه ملی به منظور ارتقای سواد سلامتی جامعه و تبیین جایگاه پرستاران در نظام سلامت

مریم حضرتی در ادامه در ارتباط با کمبود پرستاران گفت: ما مانند خیلی از کشورهای دیگر کمبود جدی پرستار داریم. ولی باید توجه کرد که کمبود پرستار در تمام کشورها یک مشکل جهانی است. این بدلیل سالمند شدن جمعیت جهان است و ما هم مانند بسیاری از کشورها و کشورهایی مانند استرالیا این کمبود را داریم. الان میانگین پرستار به تخت در کشور ما نه دهم است در حالی که ایده ال ما یک و هشت دهم است و انتظار داریم تا سال 1404 به این استاندارد برسیم. اما باید توجه کرد که معیار پرستار به تخت زیاد معیار مناسبی نیست و ما منتظریم با جذب بیشتر پرستار به جمعیتمان را هم افزایش بدهیم.در رابطه با استخدام نیروی پرستاری الان 9 هزار نیرو قطعی شده است و بیش از 70 درصد این نیروها به پرستاری اختصاص داده خواهند شد. و همچنین به نقل از معاونت محترم توسعه، این معاونت به دنبال 9 هزار نیروی دیگر هم هست که اگر در سازمان برنامه و بودجه مصوب شود می توانیم نه هزار نیروی دیگر هم جذب کنیم. تا الان نه هزار نیرو پرستاری قطعی شده است.

 

وی در ارتباط با شیوع خطای پرستاری در کشور گفت: در رابطه با خطاهای پرستاری باید گفت بسیاری از این ها حوادثی هستند که نباید اتفاق بیافتد و در زمره خطاهای پرستاری طبقه بندی نمی شوند. همچنین خطاهای پرستاری کنار خطاهای پزشکی و آزمایشگاهی قرار می گیرند و اینها هم جزو رخدادهایی است که نباید اتفاق بیافتد. مانند افتادن از تخت، زخم بستر، زمین خوردن یا عفونت های زخم که با آمار اجمالی کاهش داشته است. بسیاری از این رخدادها مربوط به نیروی کم پرستار است و شورای عالی پرستاری بین المللی می گوید به ازای هر 10 درصد کاهش نیروی پرستاری 12 درصد احتمال مرگ و میر بالا می رود. بنابراین ما بسیار مصر هستیم تا تعداد پرستاران را افزایش دهیم.

معاون پرستاری وزارت بهداشت در ارتباط با شکایات نظام پرستاری گفت: یکی از مهم ترین کارهایی که امسال انجام گرفت انتخابات پرستاری بود و پرستاران نقش بسزایی در این انتخابات داشتند. اما ممکن است ما اختلاف نظرهایی با نظام پرستاری داشته باشیم. چرا که ما همسو و هم نظر هستیم. ما نهاد دولتی هستیم و آنها نهاد صنفی هستند، طبیعی است که همگون نیاندیشیم اما همه در جهت ارتقای حرفه تلاش می کنیم. همچنین با روی کار آمدن هیئت جدید نظام پرستاری ما شاهد شکوفائی بیشتر خواهیم بود.

حضرتی در ارتباط با خشونت علیه پرستاران در بیمارستانها گفت: در تمام دنیا این خشونت وجود دارد ولی شدت آن متغیر است. البته قوانین و مقررات وجود دارد تا بتواند این رفتار را کنترل کند. لازم است ما یک بستر آرامش بخش برای بیماران فراهم کنیم تا کمتر شاهد خشونت از طرف آنان باشیم.

معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: نیاز به پرستار براساس تخت نیست بلکه براساس نیاز بیماران، نیاز بیمارستان، نیاز مراجعه کننده و ضریب اشغال تخت است. همچنین معیارها تخصیص نیروی پرستار بر اساس جدید یا قدیم بودن پرستار نیست.

مریم حضرتی در ارتباط با حقوق پرستاران و کارانه های آنان گفت: نظام پرداختی که الان هست نظام بیمه و سرویس است. این نظام باید تغییر کند و ما به دنبال تغییر این نظام پرداختی به نظام عادلانه تری هستیم. امروز آنچه برای کارانه پرستاران پرداخت می شود، اسما پرداخت به ازای عملکرد است اما عملا پرداخت مبتنی بر عملکرد نیست، بلکه مبتنی بر درآمد است. یعنی بیمارستانهایی که درآمد بیشتری دارند کارانه بالاتری می دهند. اما بیمارستانهایی مانند بیمارستان های روانی که کار مشکل تری هم دارند کارانه های کمتری را به پرسنل خود می دهند. این بیمارستان ها چون جراحی ندارند درآمد و متعاقبا پرداخت کمتری دارند و ما معتقدیم این نظام پرداخت باید تغییر کند. نظر معاونت درمان، معاونت پرستاری و مقام عالی وزارت این است که این نظام هر چه زودتر تغییر کند.

حضرتی در پایان گفت: ثبت الکترونیکی شرح درمان برای پرستاران خیلی مهم است. چرا که عمده زمان پرستاران به ثبت صرف می شود. این باعث می شود پرستار و بیمارش تماس کمتری با هم داشته باشند. اگر این ثبت الکترونیکی صورت بگیرد هم کاغذ بازی و کارهای بروکراسی کمتر می شوند و هم ارتقای کیفیت خدمات بیشتر خواهند شد. یعنی پرستار فرصت بیشتری برای خدمت به بیمار دارد. بنابراین بدنبال این هستیم که با همکاری معاونت های دیگر این کار هرچه زودتر انجام بگیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز