خبرگزاری کار ایران

«ایلنا» گزاش می دهد؛

تمایل مردم فارس برای خرید خانه در ترکیه / عدم احساس امنیت ؛ دلیل اصلی متقاضیان سرمایه‌گذاری در کشورهای همسایه

asdasd
کد خبر : ۸۰۰۴۹۷

بررسی ها نشان می دهد ایرانی ها تنها طی ۶ ماه، ۲ هزار و ۲۰۲خانه در ترکیه برابر با ۵۵۰ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار خریده‌اند این در حالی است که در استان فارس نیز برخی افراد شاغل در ادارات دولتی و خصوصی با هدف ایجاد امنیت سرمایه‌های شان، تمایل دارند پول خود را به کشورهای همسایه انتقال دهند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، خانه‌هایی که اگر با میانگین قیمت دلار ۱۲ هزار تومانی محاسبه شود، قیمت هر کدام از آنها حداقل ۳ میلیارد تومان است؛ با این حساب ۶ هزار و ۶۰۶ میلیارد تومان از منابع ارزی کشور، تبدیل به خانه در ترکیه شده است.

در ۶ ماه گذشته، خارجی‌ها ۳ میلیارد دلار ارز از طریق خرید املاک به اقتصاد ترکیه تزریق کرده‌اند؛ در این بین ایرانی‌ها با افزایش ۱۵۰ درصدی مهاجرت به ترکیه و خرید ۲ هزار و ۲۰۲ خانه، از بزرگترین گروه‌های سرمایه گذار در این کشور به حساب می آیند.

 مریم علی پور فعال اقتصادی و عضو هیئت رئیسه انجمن صنایع و اتحادیه صادرکنندگان کالاهای صنعتی و معدنی استان فارسدر این باره به ایلنا گفت: تعداد مهاجرت و سرمایه‌گذاری ایرانی ها در خارج از کشور در شش ماه نخست سال 2019 نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 150 درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه آمارهای مرتبط با خروج سرمایه و مهاجرت از کشور زیاد مشخص و شفاف نیست، افزود: تحریم‌ها باعث شده که این افراد پول و سرمایه‌های خود را از طریق خاصی از کشور خارج کنند به طوری که به هیچ وجه بانک‌ها نمی توانند پول و سرمایه‌ها را به دیگر کشورها انتقال دهند.

علی پور با بیان اینکه برای مطلع شدن از آمار فرار سرمایه و مهاجرت از ایران به ناچار مجبوریم آمار دیگر کشورها را بررسی کنیم، افزود : برای  اطلاع از  این آمارها به تعداد ایرانی‌هایی که در دیگر کشورها مانند ترکیه و عمان سرمایه‌گذاری کرده اند مراجعه می کنیم. طبق قانون سرمایه گذاری دولت ترکیه هر خارجی که بتواند با خرید یک خانه حداقل با ارزش  250 هزار دلار و داشتن 500 هزار دلار وارد کشور ترکیه شود، می‌تواند درخواست اقامت در این کشور کند و بعد از گذشت چند مدت این اقامت منجر به اخذ پاسپورت می شود.

علی پور با بیان اینکه عدم امنیت فکری و سرمایه گذاری باعث شده که مردم ایران به فکر اخذ پاسپورت در دیگر کشورهای دنیا باشند، ادامه داد: افزایش قیمت نرخ دلار هم باعث شد بسیاری از افراد برای سرمایه‌گذاری در بخش ارز اقدام به خرید خانه در دیگر کشورها کنند.

این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه بی شک سرمایه‌گذاری ارزی در کشورهای دیگر توسط ایرانی‌ها سبب می شود  اتفاقات ناگواری برای کشور ما رخ دهد، گفت: در حال حاضر بسیاری از افراد ایرانی که در کشور زندگی می‌کنند، با داشتن پاسپورت شهرهایی مانند ترکیه، شهروند این کشور محسوب می شوند.

وی با بیان اینکه خرید ملک در دیگر کشورها توسط ایرانی‌ها باعث هدر رفت هزینه می شود، گفت: خرید خانه توسط ایرانی‌ها در دیگر کشورها باعث می شود که این افراد در کشور درآمد کسب کنند و پول های خود را با تبدیل به دلار در کشور ترکیه هزینه کنند.

عضو هیئت رئیسه انجمن صنایع و اتحادیه صادرکنندگان کالاهای صنعتی و معدنی همچنین گفت : در گذشته افراد معدودی سرمایه های خود را در دیگر کشورها هزینه می کردند اما در حال حاضر بعضی افراد به محض اینکه سرمایه هایشان به 500 میلیون تومان می رسد، برای سرمایه گذاری، این مبلغ را به دیگر کشورها می برند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از مردم استان فارس  تنها با 400 الی 500 میلیون تومان و با هدف سرمایه گذاری به عمان می روند، گفت : بیشتر این افراد به دلایل متعدد با شکست مواجه می شوند.

تمایل مردم فارس برای خرید خانه در ترکیه / عدم احساس امنیت ؛ دلیل اصلی متقاضیان سرمایه‌گذاری در کشورهای همسایه

رئیس کمیسیون بازرگانی اتاق ایران هم به ایلنای فارس گفت:حدود یک الی دو سال است که خروج سرمایه از کشور ایران به دیگر کشورهای دنیا در حال انجام است.

خسرو فروغان در گفت و گو با «ایلنا» افزود : مشکلات اقتصادی سبب شده که بعضی از افراد به بهانه هایی مانند نبود امنیت سرمایه گذاری و نبود ارزش افزوده برای سرمایه گذاران، پول های خود را در دیگر کشورهای دنیا هزینه کنند. بسیاری از آنها  که در بخش های دولتی و خصوصی ایران شاغلند ترجیح می‌دهند سرمایه‌های خود را تبدیل به ارز کرده و در کشورهایی مانند ترکیه، گرجستان، قبرس، دبی و .... سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

عضو اتاق بازرگانی فارس بیان می کند: افراد ایرانی هنوز نتوانسته اند پول های خود را در دیگر کشورها در بخش راه اندازی کارخانه و صنایع هزینه کنند.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز