خبرگزاری کار ایران

زنگنه در گفت‌وگو با ایلنا

ایران مبتکر مذاکرات برای توقف جنگ در یمن است/ اروپا با فشار افکار عمومی فروش تسلیحات به متجاوزان را کاهش داد

asdasd
کد خبر : ۷۹۹۴۹۳

یک کارشناس مسائل خاومیانه گفت: ایران مبتکر مذاکرات برای توقف جنگ در یمن است و بارها نیز اعلام آمادگی کرده تا هرنوع کمکی که لازم باشد را برای تحقق صلح انجام دهد. تهران همچنین از کشورهای علاقمند به این موضوع نیز دعوت کرده است.

صباح زنگنه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا در تحلیل نشست سه جانبه برگزار شده میان ایران، هیات انصارالله یمن و سفرای چهارکشور انگلیس، فرانسه، آلمان و ایتالیا در تهران گفت: در موضع یمن ما با دو چبهه مواجه هستیم. یک جبهه طرفدار پایان دادن به تجاوز، جنگ و خشونت و جبهه دیگر متصدی اعمال تجازکارانه و خشونت و جنگ است. 

وی ادامه داد: در جبهه اول جمهوری اسلامی ایران قرار دارد که مبتکر مذاکرات برای توقف جنگ است و بارها نیز اعلام آمادگی کرده تا هرنوع کمکی که لازم باشد را برای تحقق صلح انجام دهد. تهران همچنین از کشورهای علاقمند به این موضوع نیز دعوت کرده که کشورهای اروپایی معروفی که در این اجلاس هم شرکت کردند عضو همین گروه هستند. 

وی افزود: در گروه دیگر نیز کشورهایی مانند عربستان، امارات،‌ بحرین و ایالات متحده قرار دارند و باید دید در نهایت کدام گروه خواهند توانست حرف خود را به کرسی بنشانند. البته نتیجه تلاش‌های کشورهایی که  متجاوز بوده و خواهان اعمال زور در منطقه هستند برای همه جهان روشن است. 

این کارشناس مسائل منطقه گفت: در این ملاقات البته کشورهای چندگانه اروپایی حضور داشتند که پیش‌تر نیز جلسات متعددی را در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل و در بروکسل در این رابطه تشکیل داده‌ و پیگیر موضوع بوده و هستند. در همین راستا وزارت امور خارجه نیز از فرصت حضور هیات انصارالله یمن و سخنگوی این جریان در تهران استفاده کرده و جلسه‌ای سه جانبه را با این هیات و سفرای چهار کشور اروپایی برگزار کرد. 

وی افزود: طبیعی است که اینچنین ملاقات‌ها به توضیح و تشریح روش‌ها و سیاست‌ها کمک کرده و به یافتن راه‌حل‌های سیاسی و دیپلماتیک منجر خواهد شد. 

زنگنه همچنین با اشاره به استقبال سفیر انگلیس از برگزاری این نشست، در خصوص نقش کشورهای اروپایی برای پایان دادن به جنگ و خونریزی در یمن گفت: این کشورها به هر صورت از نتیجه ناامنی و کشتاری که در یمن اتفاق می‌افتد متاثر شده و از آثار و پیامدهای آن، کشورهای آنها بی‌نصیب نیستند. 

وی ادامه داد: اگرچه برخی از همین کشورها تسلیحاتی نیز به متجاوزان یمن می‌فروختند اما با فشار پارلمان‌ها و افکار عمومی تا حدی ناچار به تغییر سیاست شدند. سه کشور از چهارکشور شرکت کننده در نشست تهران عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل هستند و می‌توانند در سطح این شورا و سازمان ملل اعمال فشار کرده و در جهت توقف جنگ و حذف روش‌های خشونت‌بار گام بردارند. 

وی افزود: این کشورها وقتی می‌بینند یک طرف دعوا که نسبتا قوی است، پیروزی‌های زیادی به دست آورده، در اکثر مناطق مسلط است و در پایتخت حضور دارد برای پایان درگیری اعلام آمادگی می‌کند؛ هیچ سخن قابل قبولی از جناح مقابل باقی نخواهد ماند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز