خبرگزاری کار ایران

با حضور رئیس دانشگاه علمی کاربردی کشور؛

۵ مرکز جدید علمی کاربردی در استان خراسان رضوی راه اندازی شد

asdasd
کد خبر : ۷۹۸۵۰۵

رئیس دانشگاه علمی کاربردی گفت: ساماندهی و بازگرداندن دانشگاه به رسالت و مسیر اصلی خود یکی از امور سخت بود اما با تلاش متولیان محقق شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، با حضور دکتر محمدحسین امید رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور، دکتر مرتضی تشکری رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان خراسان رضوی، معاونین و مدیران ستادی و استانی، ۵ مرکز جدید علمی کاربردی در استان خراسان رضوی راه اندازی شد.

دکتر محمدحسین امید رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور در نشست با خبرنگاران  گفت: در حال حاضر ۹۰ درصد مراکز علمی کاربردی غیردولتی در کشور دارای اساسنامه هستند. 

وی اظهار داشت: مرحله دوم اقدامات دانشگاه علمی کاربردی در جوار حرم امام رضا (ع) آغاز شده است، در چندین سال گذشته این دانشگاه توسعه کمی را در اولویت خود قرار داده و از این نظر در دوره کوتاهی پیشرفت بسیاری داشتیم. 

 امید خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها دارای حدود 5 میلیون دانشجو شدند که البته این آمار به سرعت کاهش یافت و تعداد دانشجویان فعال در کشور به 3 میلیون و 500 هزار نفر رسید، از این امر نتیجه می‌گیریم که هر توسعه کمی بدون در نظر گرفتن زیرساخت و شرایط سبب کاهش کیفیت می‌شود. 

وی تصریح کرد: تعداد دانشجویان در دوران کوتاهی افزایش یافت و مجموعه آموزش عالی کشور توان مدیریت تمامی آنها را نداشت، مبنای نظام علمی کاربردی، آموزش مهارتی است و فقدان زیرساخت مناسب سبب عدم موفقیت در این زمینه می‌شود، بسیاری از دوره‌های علمی کاربردی مانند نظری بدون فعالیت هنری برگزار شد. 

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: پس از برخورد با چنین مشکلی توسعه کیفی در نظر گرفته شد، دانشگاه‌های مهارتی باید خلاق، کارآفرین و شغل‌محور باشند، دانشگاه باید برای توسعه کیفی به ساختار خود توجه کند، بنابراین در حوزه نظارت و ارزیابی دانشگاه، کنترل کیفی، تکمیل واحدهای دانشگاه، ساماندهی مراکز علمی کاربردی، گسترش مدیران دانشگاه‌ها و نظایر این موارد برای افزایش کیفیت اقدام شد. 

وی اظهار داشت: در سه سال گذشته دانشگاه جامع علمی کاربردی پس از تطبیق شرایط چندین اقدام انجام داد که از جمله آنها می‌توان به راه‌اندازی مرکز علمی کاربردی دارای اساسنامه اشاره کرد، برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری نیاز به ثبات دارد که امروزه این مورد تأمین شده و بالغ بر 90 درصد مراکز علمی کاربردی غیردولتی موجود در کشور دارای اساسنامه هستند. 

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی بیان کرد: در گذشته روسای مراکز نیز مرتباً در حال تغییر بودند که از ادامه داشتن این روند نیز جلوگیری شد که در حال حاضر بالغ بر 95 درصد از روسای مراکز برای چهار سال انتخاب شدند، مؤسسات قوانین مختلفی را اجرا می‌کنند، مدرسان دانشگاه علمی کاربردی باید از فرایند جذب به کار گرفته می‌شدند. 

وی عنوان کرد: بالغ بر 50 هزار مدرس فاقد شرایط در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کردند و نظام‌نامه‌ای در این زمینه وجود نداشت اما از سال 95 ورودی مدرسان دانشگاه نظام‌مند شد، از مدت تعیین شده تاکنون دانشگاه‌ها به صورت سالیانه فراخوان می‌دهند و به طور میانگین از هر چهار نفر یک مدرس انتخاب شدند. 

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی ادامه داد: یکی از استان‌های فعال در این زمینه خراسان رضوی است، جلوگیری از فعالیت مراکز غیرمرتبط با یکدیگر نیز از دیگر اقدامات این نهاد بود، در حال حاضر در این زمینه اقدام به خوشه‌بندی شده است.

وی خاطرنشان کرد: در اقدامی دیگر برنامه‌های درسی بازنگری و نظرات دانشجویان و سایر متولیان دانشگاه‌ها ثبت و اجرا شد، ساماندهی و بازگرداندن دانشگاه به رسالت و مسیر اصلی خود یکی از امور سخت بود اما با تلاش متولیان محقق شده است. 

دکتر محمدحسین امید تصریح کرد: ساماندهی در بخش‌های مختلف دانشگاه‌ها صورت پذیرفت و در حال حاضر افراد در جایگاه واقعی خود قرار دارند، از سه سال گذشته تاکنون 10 هزار مدرس جدید فعالیت کردند و تنها 70 درصد از مدرسان گذشته توانستند فعالیت خود را ادامه دهند، پس از آن طرح آمایش اجرا شده و براساس آن باید دانشگاه به صورت فعال به رشته‌های تحصیلی نیاز به جذب مراجعه کند. 

وی افزود: پس از پیرایش انجام شده، دوره جدید دانشگاه علمی کاربردی در حال انجام است، در خراسان رضوی پنج مرکز علمی کاربردی فعالیت خود را آغاز می‌کنند، دانشگاه علمی کاربردی در نظام جدید علمی و کاربردی فعالیت خود را آغاز کرده که از مراکز جدید می‌توان به سحرخیز اشاره کرد، همچنین مجموعه هتل قصر طلایی نیز در حوزه گردشگری فعالیت می‌کند. 

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: مجموعه تربیت بدنی آستان قدس نیز از دیگر مجموعه‌های نیاز به راه اندازی بود که امور این بخش نیز انجام شد، دو مرکز بهزیستی نیز از بخش خصوصی اخذ و واگذار شده است، در حال حاضر پنج مرکز با چارچوب جدید کیفی دانشگاه در مشهد مقدس کار خود را آغاز می‌کنند که این آمار در کل کشور به 32 مجموعه می‌رسد. 

وی ادامه داد: دانشگاه نباید در انتظار همکاری بخش‌های مختلف باشد و باید به صورت مستقل و خودجوش اقدام کند، دانشگاه جامع علمی کاربردی با اجرای طرح آمایش سبب تربیت نیروهای ماهر توسط دانشگاه‌ها می‌شود، در هفته آینده پذیرش در حوزه کاردانی آغاز می‌شود و در هفته پس از آن پذیرش در بخش کارشناسی انجام می‌شود. 

دکتر محمدحسین امید خاطرنشان کرد: باید تمامی دانش‌آموزان با گذراندن 12 سال تحصیلی مدرک دیپلم خود را اخذ کرده و به دانشگاه راه یابند، بالغ بر 450 رشته کاردانی و 350 رشته در کارشناسی وجود دارد، همچنین 800 درس زیر نظر دانشگاه جامع علمی کاربردی فعال هستند. 

وی گفت: بالغ بر 450 هزار دانشجو جذب دانشگاه جامع علمی کاربردی شدند، در دانشگاه جامع علمی کاربردی با 800 رشته مختلف ظرفیت لازم برای اجرای حکم برنامه ششم را داریم، نیاز کشور در آموزش‌های مهارتی تأمین شده است، آمار اشتغال پذیری دانش‌آموختگان جامعه فراتر از نظری است، البته استثناهایی در برخی از رشته‌ها وجود دارد اما به طور کلی افراد فعال در رشته‌های علمی کاربردی راحت‌تر حرفه خود را یافت می‌کنند. 

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی تصریح کرد: یکی از راه‌های مؤثر برای اشتغال، آموزش‌های مهارتی است، در کشور ما از سالیان پیش مدرک گرایی مطرح بوده و مدارک کارساز نیست. 

وی عنوان کرد: مراکز در چهار سطح تقسیم شده‌اند، در حال حاضر 250 مرکز در سطح دوم قرار دارند که این آمار بسیار چشمگیر است، مراکز سطح چهارم از کیفیت پایینی برخوردارند اما هنوز می‌توانند فعالیت کنند، مراکزی که طی دو سال در سطح چهارم باقی ماندند از دایره فعالیت خارج شدند. 

دکتر محمدحسین امید بیان کرد: برای افزایش سهم نظام باید گفتمان‌سازی شود، در حال حاضر مراکز علمی کاربردی دارای روسا و مدرسان صاحب صلاحیت هستند، ما برای فعالیت‌های جدید آمادگی کامل داریم و دانشجویان می‌توانند نظرات خود را برای روند بهتر در دانشگاه جامع علمی کاربردی بیان کنند. 

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: 200 مرکز از ابتدای فعالیت خود ارتقاء یافتند، برخی نیز به سطح پایین‌تری منتقل شدند و به خط مرز رسیدند، این مراکز در صورت عدم تلاش برای رسیدن به سطح بالاتر تا سال آینده از دایره پوشش دانشگاه‌های علمی کاربردی خارج می‌شوند. 

وی افزود: افزایش شهریه امسال از 5 تا 15 درصد محقق می‌شود، این مبلغ بسیار کمتر از تورم است، 50 درصد از مراکز علمی کاربردی تعطیل شده است، آمار اشتغالزایی در دسترس ما قرار دارد و از وضعیت دانشجویان اطلاعات کافی داریم، در سال گذشته 70 درصد از دانش‌آموختگان شاغل بودند. 

دکتر محمدحسین امید اظهار داشت: تنها 20 درصد از این افراد در ارتباط با رشته خود اشتغالزایی می‌کنند که امسال این آمار به 39 درصد رسیده است، امید است این آمار در چند سال آینده به 90 درصد برسد، استان خراسان رضوی از لحاظ معیت مراکز در رتبه دوم کشور قرار دارد، مدرسان خبره‌ای نیز در خراسان رضوی فعال هستند که هر فرد خبره به هیئت معرفی شده و کد مدرسی خبرگی یا تجربی خود را اخذ می‌کنند. 

وی ادامه داد: بسیاری از مدرسان ما در گذشته شاغل بودند که در سال 97 این تعداد به 25 درصد رسید، به زودی در سال 98 این آمار ارتقا می‌یابد، دوره تخصصی پودمان‌ها تنها در دانشگاه جامع علمی کاربردی برگزار می‌شود که در این دوره با گذراندن 300 تا 400 ساعت تحصیل، مدرس یک پودمان اجرا کرده و مدرک خود را اخذ می‌کند، مراکز علمی کاربردی موظف به تخصیص 5 درصد از سهم مالیاتی خود به امور فرهنگی است. 

دکتر محمدحسین امید بیان کرد: بالغ بر 100 هزار نفر در بخش  PHD فعال هستند  که هنوز در حرفه خود اشتغال ندارند، باید در این زمینه تدابیری صورت پذیرد، در سال 97 با وجود عدم خروجی از آموزش و پرورش در دانشگاه جامع علمی کاربردی 150 هزار نفر پذیرش شدند، فعالیت‌های قرآنی بسیاری نیز اجرا شده که از جمله آنها می‌توان به برگزاری برنامه‌ای با حضور 14 هزار نفر در دبیرخانه قم اشاره کرد. 

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی خاطرنشان کرد: دانشگاه علمی کاربردی در بخش قرآنی فعالیت خود را تا 20 درصد افزایش داده است، 50 کانون قرآنی در سراسر کشور فعال هستند که بخشی از آن هنوز نیاز به فرهنگ‌سازی دارد. 

وی تصریح کرد: باید تبلیغ در بخش نخست را افزایش دهیم و در بخش دوم آمار را کاهش دهیم و برخی رشته‌ها را حذف کنیم، بالغ بر 100 رشته تحصیلی مختلف مورد استقبال کمتر از 100 نفر در کشور بودند، این رشته‌ها نیز در حال حذف شدن هستند و بازار به آنها نیازی ندارد. 

دکتر محمدحسین امید ادامه داد: رشته‌های خوب در بازار با متقاضیان کم با ترفندهای مختلفی جذب می‌شوند، از این رشته‌ها می‌توان به پرورش شترمرغ اشاره کرد، در زمینه‌های گیاهان دارویی، تولید قارچ در زمینه کشاورزی، صنعت، مکانیکی خودرو، فرهنگ، هنر و موسیقی دانشجویان را جذب می‌کنیم. 

وی افزود: بالغ بر 130 مرکز نوآوری در سال‌های اخیر تأسیس شده است، می‌توان گفت که در هر مرکز کاربردی یک مرکز نوآوری راه اندازی شده و در این زمینه کوتاهی نکردیم، بالغ بر 300 مرکز نیز از دایره پوشش هلال احمر بیرون آمدند؛ چرا که این سازمان به صورت تخصصی فعال است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز