خبرگزاری کار ایران

وزیر علوم تاکید کرد:

تلاش می‌کنیم آموزش‌های دانشگاهی منطبق با تأمین نیازهای کارشناسی کشور باشد

asdasd
کد خبر : ۷۹۷۰۵۸

وزیر علوم در آیین تکریم و تجلیل از خبرنگاران و اصحاب رسانه گفت: وظیفه اصحاب رسانه در تولید و انتشار اخبار و گزارش‌ها، تشخیص مخاطب و برنامه‌ریزی برای ارائه صحیح، مؤثر و دقیق اخبار است.

به گزارش ایلنا، منصور غلامی در این آیین که در محل باغ موزه نگارستان دانشگاه تهران برگزار شد با تقدیر از تلاش خستگی‌ناپذیر خبرنگاران در انعکاس و انتشار مطلوب اخبار و اطلاعات علم و فناوری کشور اظهارکرد: ما در عصر انفجار اطلاعات به سر می‌بریم که این اطلاعات از منابع مختلف و به‌صورت گسترده منتشر می‌شود و اثرگذاری این اطلاعات در حوزه‌های مختلف علمی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بسیار مشهود است.

وزیر علوم با بیان اینکه برای حوزه‌های اطلاع‌رسانی توسط مجموعه نظام حکومتی، سازمان‌ها و اشخاص حقیقی و حقوقی برنامه‌ریزی‌های دقیق و گسترده‌ای صورت می‌گیرد، گفت: عملکرد مجموعه اطلاع‌رسانی در هر کشوری باید به‌صورت فعال و پویا باشد و نگرش بر منابع اطلاعاتی باید مبتنی بر اهداف و برنامه‌های خاص هر سیستم صورت گیرد.

وی افزود: وظیفه و ایفای نقش تک‌تک خبرنگاران در انتشار اطلاعات، تعیین و تشخیص مخاطب و برنامه‌ریزی برای اثرگذاری مطلوب بسیار مهم است.

وزیر علوم با بیان اینکه اخلاق اسلامی در بخش‌های مختلف زندگی ما باید حضور پررنگ داشته باشد، تصریح کرد: در فضای جهانی با بسیاری از بی‌اخلاقی‌ها روبه‌رو هستیم؛ اما قطعاً اصالت و تقدم در نظام اسلامی بااخلاق حرفه‌ای است و مسلماً اطلاع‌رسانی در نظام اسلامی باید باظرافت و دقت بیشتری صورت گیرد. صداقت و تلاش در فعالیت‌های خبرنگاران آموزش عالی را همیشه دیده‌ام و زحمات آن‌ها قابل‌تقدیر است.

وی با مروری بر دستاوردهای و توفیقات مجموعه آموزش عالی کشور در سال‌های اخیر گفت: در زیرمجموعه وزارت‌علوم بسیاری از دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی قرار دارند که شامل دو هزار دانشگاه، مرکز و موسسه می‌شود که کنار این‌ها پژوهشکده‌ها و پژوهشگاه‌های تخصصی نیز فعالیت می‌کنند.

وزیر علوم افزود: گروه بعدی این زیرمجموعه، پارک‌های علم فناوری کشور هستند که در جریان انتقال دانش به تولید فناوری و ثروت و اشتغال و کارآفرینی تلاش می‌کنند و مراکز رشد نیز گروه دیگری هستند که حامیان ایده‌ها و طرح‌های فناورانه دانشجویان و دانش‌آموختگان و اساتید هستند.

غلامی با بیان اینکه در جمع خانواده وزارت‌علوم، آموزش دانشجویان در مقاطع مختلف نیز وجود دارد، گفت: تأثیرگذاری این خانواده در جامعه اساسی و بنیادی است. کشور ما در تربیت نیروی متخصص وظیفه خود را خوب انجام داده؛ به‌گونه‌ای که تمام نیاز به نیروی متخصص را از نیروهای فارغ‌التحصیل در دانشگاه‌های خودمان تأمین می‌کنیم.

وزیر علوم با اشاره به توفیقات پژوهش و فناوری کشور گفت: در حوزه پژوهش، مراکز علمی تلاش زیادی در توسعه پژوهش و فناوری کشور داشته و توانسته‌اند نظام جمهوری اسلامی را در موقعیت خوبی در میان کشورهای توسعه‌یافته قرار دهند.

وی بابیان اینکه هم‌اکنون جمهوری اسلامی جزء ۱۶ کشور جهان است که حرف برای گفتن در صحنه علمی دارد، گفت: سال‌های اخیر در راستای استفاده از یافته‌های علمی در عرصه اجتماع، با تشکیل پارک‌های عمل و فناوری و کمک به توسعه کشور از طریق انتقال علم روبه‌رو شدیم. در وزارت‌علوم ۱۹۷ مراکز رشد و ۴۲ پارک علم و فناوری داریم که با پارک پردیس ۴۳ پارک می‌شود که با تعداد زیادی مراکز دانش‌بنیان همکاری می‌کنند. این مراکز و تلاش‌ها، توسعه دانش بر بستر علم و فناوری را رقم می‌زنند. انتظار رشد یک‌شبه را نداریم ولی جریان کنونی رو به رشد، امیدوارکننده، مستمر و پویا می‌تواند باشد.

غلامی در ادامه گفت: در مسیر انتقال دانش به سطح جامعه فعالیت های خیلی خوبی انجام شده که می‌توان به مواردی از قبیل تلاش برای حمایت از تحقیقات کاربردی، حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی برای ورود به تحقیقات کاربردی، ارتقای اساتید با محوریت پروژه‌های کاربردی، حضور دانشجویان، پژوهشگران و استادان در حل مسائل جامعه مانند مشکلات زیست‌محیطی باهدف استفاده دانشگاه‌ها از این گزارش‌ها، ارتباط با صنعت و همکاری با وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، نفت و سازمان حفاظت محیط‌زیست، همکاری با قطعه سازان خودرو، ارائه توانمندی‌های دانشگاه‌ها در نمایشگاه‌ها و کمک به دستگاه‌های نیازمند مشاوره، دریافت نیازهای سازمان‌های مختلف و عرضه در نمایشگاه‌ها و عقد قرارداد با برخی ارکان‌ها اشاره کرد.

وی با بیان اینکه، تلاش می‌کنیم آموزش‌های دانشگاهی منطبق و در راستای تأمین نیازهای کارشناسی کشور صورت گیرد، اظهار داشت: در این راستا کارگاه‌های مهارت افزایی برای دانشجویان را در سال گذشته در دانشگاه‌ها برگزار کردیم و تاکنون ۵۳ دانشگاه این اقدام را انجام داده‌اند.

در ادامه وزیر علوم به سئوالات مطرح شده از سوی خبرنگاران حاضر در این نشست، پاسخ داد.

آیین تکریم و تجلیل از خبرنگاران و اصحاب رسانه و نشست خبری وزیر علوم به مناسبت ۱۷ مرداد؛ روز خبرنگار با حضور بیش از ۵۰ خبرنگار، عکاس و تصویربردار درمحل باغ موزه نگارستان برگزار شد. بازدید از مجموعه باغ نگارستان و موزه مفاخر علمی و دانشگاهی خبرنگاران به همراه دکتر غلامی از جمله برنامه های این آیین بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز