خبرگزاری کار ایران

وزیر علوم:

تعامل بین‌المللی با دانشگاه‌های خارجی برای ارتقای سطح علمی است

asdasd
کد خبر : ۷۹۴۷۶۷

وزیر علوم گفت: ضرورت تعامل بین‌المللی دانشگاه‌های ایران با دانشگاه‌های خارجی برای ارتقای سطح علمی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست روسای دانشگاه‌های متولی کارگروه همکاری‌های علمی بین المللی و سفرای کشورهای هدف با محوریت (همکاری‌های علمی – بین المللی، چالش‌ها و راه‌های برون رفت) با حضور منصور غلامی، وزیر علوم تحقیقات و فناوری، برخی سفرای خارجی مقیم تهران، مسئولان ستادی و روسای دانشگاه‌های متولی صبح امروز در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.

منصور غلامی وزیر علوم در ابتدای این نشست عنوان کرد:‌ هدف از این نشست گسترش همکاری‌های علمی بین دانشگاه‌های ایران و جهان علم و فناوری است. خوشحالم که این ملاقات زمینه همکاری‌های آتی علمی برای گسترش تبادلات ما و دیگر کشورها باشد.

محمود نیلی احمد آبادی رئیس دانشگاه تهران در ادامه این نشست عنوان کرد: در این نوع همکاری‌های ظرفیت‌ خوبی برای تبادل تجربیات و ارائه نقطه نظرات و افکار روسای دانشگاه‌های ما با کشورهای خارجی در تهران پیش آمده است. در حال حاضر بین المللی سازی، راهکار بسیار مهمی است که از طرف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به دانشگاه‌های کشور ابلاغ شده است.  

وی ادامه داد: برای رشد علم و دانش مرزی وجود ندارد ما معتقدیم دانش برای همه مواردش گفت‌وگو میان کشورها، تبادل آرا، تبادل نقطه‌نظرات ما را به سمت همکاری‌های بیشتری سوق می‌دهد. اکنون دانشگاه‌های ما از لحاظ سطح علمی از شرایط مطلوبی برخوردار هستند و موقعیت بالای علمی در جهان دارند همکاری بین دانشگاه‌های ایران و دانشگاه‌های جهان می‌تواند راهکار موثری در جهت پیشرفت علم و دانش باشد.

وی گفت: اقدامات خوبی که در این زمینه صورت گرفته همگی در جهت توسعه فعالیت‌های علمی در عرصه بین‌المللی بوده که خوشبختانه رشد زیادی کرده است. این اقدامات شامل برگزاری دوره‌های مشترک، انجام پروژه‌های مشترک، تبادل استاد و دانشجو با کشورهای خارجی است. این فعالیت‌ها موجب شده ما در رنکینگ‌های بین‌المللی بتوانیم رتبه‌های قابل توجهی را کسب کنیم اما نباید قانع باشیم و این فعالیت‌ها را افزایش دهیم.

نیلی اضافه کرد: از آنجا که اقدامات پژوهشی هزینه‌های زیادی را در بر دارد، لازم می‌دانیم ارتباطات جهانی را افزایش دهیم. در حال حاضر دانشگاه تهران دانشجویانی از دانشگاه‌های مختلف دارد که در پروژه‌های متعدد با کشورهایی مثل فرانسه همکاری می‌کند. اما باید توجه کنیم که شرایط کنونی موجب شده ارتباطات بین‌المللی هزینه‌ سنگینی را به دانشگاه‌ها تحمیل کند و از این رو ما با مشکلاتی در خصوص ویزا، اقامت و سفر اساتید و دانشجویان مواجه شده‌ایم.

رئیس دانشگاه تهران در پایان تصریح کرد: ما نمی‌توانیم توسعه علمی را به یک کشور یا یک محدوده جغرافیایی خاص تحمیل کنیم به همین دلیل ضرورت دارد در عرصه علم و دانش با کشورهای دیگر تعامل داشته باشیم. خوشبختانه امروزه تبادلات خوبی در زمینه افکار و اندیشه‌ها در راستای مسائل علمی میان دانشگاه‌های خارجی شکل گرفته از جمله همین نشستی که در وزارت علوم شاهد آن هستیم اما ضرورت دارد با رفع چالش‌ها و مشکلات به ارتقاء و افزایش روابط بپردازیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز