محمد خدادی مطرح کرد:
اطلاعرسانی بهموقع خبرنگاران و عکاسان باعث کاهش تلفات در سیل اخیر شد
معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه امروز قدرت اصلی کشورها، قدرت اطلاعات است، افزود: در رسانهها علاوه بر تولید محتوای تخصصی باید با پردازش اطلاعات، «مخاطب محوری» را در دستور کار قرار دهیم.
به گزارش ایلنا، مراسم اختتامیه نخستین دوره خبرنگاری بحران که چندی پیش با همکاری جمعیت هلال احمر و معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شده بود، در محل سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر و با حضور معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار و روزنامهنگارانی که در این دوره حضور داشتند، اعتبارنامه خود را دریافت کردند.
محمد خدادی در این مراسم گفت: دنیای امروز دنیای اطلاعات است و قدرت اصلی کشورها، قدرت اطلاعاتی است. خبرنگاران نیز که توان جمع آوری، پردازش و انتشار اطلاعات را در خود نهادینه کردهاند، در بحرانهایی که رخ میدهد با نمایش این قدرت اطلاعاتی، میتوانند بحران را مدیریت کنند.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: با وجود بحران آفرینی آمریکا و برخی متحدانش در جهان و منطقه، ایران به برکت خون شهدا و باورهای مردم به نظام و انقلاب، از گردنه سخت شرایط جنگ تحمیلی اقتصادی، با سربلندی عبور خواهد کرد.
وی با قیاس آمار تلفات حوادثی که همزمان با سیل فروردین در کشور رخ داد، تصریح کرد: همزمان با سیل ۳۸۹ نفر در طول همان دو هفته در تصادفات جان باختند و هفتاد نفر در سیل تلفات داشتیم. همچنین در سه ماه اول سال هم ۴۳۰ نفر در دو استان کشور غرق شدند. سالها است در این حوادث تلفات داریم ولی در سیل تلفات در مقام مقایسه بسیار پایین بود و دلیلش هم شما خبرنگاران و رسانهها بودید که نگذاشتید مردم قربانی شوند. اطلاع رسانی به موقع شما باعث کاهش تلفات شد.
خدادی ادامه داد: قدرت اطلاعرسانی، مهارت، کارکرد و اثر رسانهای شما روزنامه نگاران موضوعی است که کمتر دیده شده است و دلیلش هم این است که ما روزنامهنگاران برای همه اقشار خدمت میکنیم جز خودمان. در ماجرای سیل هم این نکته در نظر گرفته نشد. درست است که همه امکانات و ظرفیتها بسیج شد ولی قدرت اصلی که باعث شد مردم از مهلکه دور شوند، بخش اطلاع رسانی بود.
معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور در جمع روزنامه نگارانی را که در دوره خبرنگاری بحران جمعیت هلال احمر شرکت کرده بودند، بهترین برنامهای دانست که از ابتدای دوره معاونت تاکنون در آن شرکت کرده و با ارائه چند توصیه گفت: این جمع فعال و تخصصی را حفظ کنید؛ کار در رسانه را به عنوان شغل در نظر نگیرید؛ این کار را فقط زمانی میتوان انجام داد که عاشق بود. مهارتهای خود را به روز کنید و افزایش دهید؛ ما در سالهای گذشته بیش از اینکه ماهر رسانه ای داشته باشیم، فارغ التحصیل رسانهای داشتیم.
وی ادامه داد: امروز در فعالیت رسانهای باید چند مهارتی باشید و از همه مهمتر تسلط به زبان خارجی است. دنبال فراگیری زبان انگلیسی باشید تا به منابع خارجی دسترسی داشته باشید و در این زمینه روی همراهی معاونت مطبوعاتی هم حساب کنید.
خدادی با بیان اینکه ماموریت رسانهها در بحرانها، شریکسازی است نه تبلیغ فعالیت دستگاهها، برگزاری مانورهای رسانهای برای عملیاتی کردن آموزشهای ارائه شده را بهترین شیوه تقویت دورههای آموزشی عنوان کرد و بر سادهسازی مفاهیم و ارائه محتوا مبتنی بر آمار برای افزایش ضریب نفوذ تاکیدکرد.
وی همچنین پیشنهاد کرد که دورههای خبرنگاری بحران جمعیت هلال احمر با گروهی که آغاز شده به صورت مستمر و هر سه ماه یک بار ادامه یابد.
در پایان مراسم با حضور معاون مطبوعاتی، رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر و مدیرکل روابط عمومی جمعیت هلال احمر، اعتبارنامه افراد شرکتکننده در دوره خبرنگاری بحران به آنها اهدا شد.
دوره جامع خبرنگاری در بحران برای نخستین بار نیمه تیرماه به صورت یک دوره سه روزه تئوری- عملی در شهر پلور برگزار شد.