خبرگزاری کار ایران

همکاری ایران و روسیه در زمینه ایمنی پرتوهای غیر یون‌ساز

asdasd
کد خبر : ۷۹۱۰۳۹

در راستای افزایش همکاری‌های بین‌المللی و ارتقا توانمندی‌های علمی و فنی مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور، الگ گریگوریف، رئیس کمیته حفاظت در برابر پرتوهای غیر یون ساز روسیه با دکتر حجت‌اله صالحی، رئیس مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایلنا، دو طرف ضمن بحث و تبادل نظر در رابطه با گسترش همکاری‌های دو کشور در زمینه ایمنی پرتوهای غیر یون ساز شامل آنتن‌های تلفن همراه، تاکید کردند که این همکاری‌ها به صورت هدفمند و در زمینه‌های مورد علاقه دو کشور باید گسترش یابد.

پروفسور گریگوریف دارنده بالاترین مدال علمی آکادمی علوم کشور روسیه بوده و بیش از ۲۵ سال در این زمینه به صورت تخصصی فعالیت علمی و تحقیقاتی داشته است. او همچنین از سال ۲۰۰۵ به عنوان نماینده کشور روسیه در کمیته (IAC-EMF) سازمان جهانی بهداشت عضویت دارد. پروفسور گریگوریف به دعوت مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور جهت شرکت در یک سمینار علمی و در راستای تبادل آخرین یافته‌های علمی بین المللی و همچنین انتقال تجارب کشور روسیه در این حوزه به کشورمان سفر کرده بود.

‎در این سمینار علمی که نمایندگان سازمان‌های مختلف از جمله وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان ملی استاندارد، سازمان محیط زیست و دانشگاه صنعتی شریف حضور داشتند در خصوص آخرین یافته‌های علمی مرتبط با اثرات بیولوژیک و حدود مجاز پرتوگیری از پرتوهای رادیویی به گونه‌ای که باعث آسیب سلامتی در جامعه نگردد و همچنین در خصوص به روز رسانی حدود مجاز پرتوگیری از پرتوهای غیر یون ساز در ایران بحث و تبادل نظر گردید.

‎با توجه به توسعه بسیار سریع تکنولوژی های مرتبط با پرتوهای رادیویی در جهان و ایران (از جمله تکنولوژی های مرتبط با تلفن همراه)، و نصب آنتن ها و فرستنده های مرتبط با آن در سطح شهرها، لزوم نظارت دقیق بر سطح تشعشع و نحوه بکارگیری تکنولوژی های جدید در سطح کشور و به ویژه در مناطق حضور مردم به منظور حصول اطمینان از سلامت جامعه در برابر پرتوها، بیش از پیش احساس می شود. در این راستا مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور به عنوان متولی قانونی نظارت بر ایمنی پرتوی در کشور، با تکیه بر تجارب، مستندات و سابقه طولانی بررسی و اندازه‌گیری این پرتوها و نظارت های قانونی در سطح کشور، اقدام به مطالعه و بررسی شرایط کنونی ایران و جهان در خصوص ایمنی تشعشعی پرتوهای رادیویی در راستای به روز رسانی حدود مجاز پرتوگیری مردم از این پرتوها نموده است.

‎روسیه به عنوان یکی از دو کشور پیشرو در زمینه تحقیقات و بررسی اثرات بیولوژیک این پرتوها و حفاظت در برابر آنها با تجربه ای بسیار طولانی می‌ءباشد. "کمیته ملی حفاظت در برابر پرتوهای غیر یون ساز" روسیه با پشتوانه تحقیقات و آزمایشات علمی در حال حاضر نهاد علمی پیشنهاد دهنده حدود و ضوابط مرتبط با حفاظت در برابر پرتوهای غیر یون ساز در روسیه می باشد. بر این اساس مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور به منظور استفاده از تجارب و تحقیقات علمی صورت پذیرفته و همچنین تجارب اجرایی کشور روسیه در مدیریت این دسته از تکنولوژی ها ارتباط علمی و همکاری خود را با کمیته مذکور آغاز کرده است.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز