خبرگزاری کار ایران

سفیر پیشین ایران در ترکمنستان در گفت‌وگو با ایلنا:

تهدید اتمی ترامپ علیه افغانستان صلح جهانی را به خطر می‌اندازد/ پاکستان مخاطب خاصِ سخنان رئیس جمهور آمریکا بود

asdasd
کد خبر : ۷۹۰۱۲۵

سفیر پیشین ایران در ترکمنستان گفت: رئیس‌جمهوری آمریکا به دنبال آن است تا پاکستان را در پرونده صلح افغانستان فعال کند تا بتواند با طالبان به توافق نسبی برسد اما زبان آنها، زبانِ تهدید است.

«محمدرضا فرقانی» سفیر پیشین ایران در ترکمنستان در تشریح ابعاد و پیامدهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای سخنان اخیر ترامپ در مورد افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: سخنان اخیر رئیس جمهوری آمریکا در مورد افغانستان و ادعای او مبنی بر توان حذف افغانستان از نقشه جغرافیا ظرف مدت ۱۰ روز دارای ابعاد منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای است. باید توجه داشته باشید که این اظهارات زمانی صورت گرفت که عمران خان (نخست‌وزیر پاکستان) برای اولین بار به آمریکا سفر کرده بود و بدون تردید بخشی از این سخنان متوجه اسلام‌آباد بوده است. ترامپ اگرچه در سخنان خود افغانستان و خصوصاً طالبان را خطاب قرار داد اما به هر ترتیب مقصود اصلی آن با عمران‌خان و پاکستان بود؛ چراکه پاکستان از سوی آمریکا و شرکاء آن متهم به ارتباط با طالبان و راهبری این جریان افغانستان هستند. از این رو ترامپ به نوعی پاکستان را هدف سخنان خود قرار داد.

وی ادامه داد: اینکه ترامپ ادعا می‌کند افغانستان را ظرف ۱۰ روز از صحنه روزگار محو می‌کند، دقیقاً نشان می‌دهد که او از شتاب و نتیجه مذاکرات در پرونده صلح افغانستان بسیار ناراحت است و به همین جهت است که می‌بینیم او از زبان تهدید برای راهبریِ اوضاع استفاده می‌کند. ترامپ با این اظهارات قصد داشت تا قدرت نظامی و هسته‌ای خود را به رخ پاکستان، افغانستان و همسایگان این دو کشور بکشد. از سوی دیگر به نظرم ترامپ به دنبال خطاب قرار دادن همسایگاه افغانستان هم (ایران، هند، چین، روسیه و غیره) بوده است اما اصل ماجرا و نقطه اوج سخنان اخیر او را باید در تهدید به استفاده از سلاح هسته‌ای بدانیم. ایالات متحده تنها کشوری است که از سلاح هسته‌ای خود به صورت عملی استفاده کرده و این به خوبی نشان می‌دهد که ظرفیت هسته‌ای آمریکا برای جهان و امنیت بین‌الملل بسیار خطرناک است و می تواند صلح جهانی را به مخاطره بیاندازد.     

کاردار اسبق کشورمان در افغانستان با بیان اینکه در همسایگی افغانستان چهار کشور اتمی وجود دارد و ترامپ آنها را مانع تحقق منافعش در جنوب آسیا می‌داند گفت: اگر به همسایگان افغانستان نگاه کنیم، به خوبی می‌بینیم که روسیه، چین، هند و پاکستان دارای سلاح هسته‌ای هستند و به نوعی ترامپ به دنبال تهدید تلویحی آنها بوده است اما به هر ترتیب سخنان رئیس جمهور کشوری مانند آمریکا آنهام با درون‌مایه اتمی و هسته در قرن ۲۱ واقعاً شوکه کننده و خطرناک است. تاجایی که پس از اظهارات ترامپ، «بری مک‌کافری» ژنرال چهارستاره بازنشسته که در حال حاضر کارشناس شبکه ان.‌بی‌.سی است در مورد این موضوع گفته بود که سخنان او در مورد کشتار ده‌ها نفر آن هم توسط بمب اتم نه تنها شرم‌آور است بلکه باید آن را تهدید جدی برای امنیت بین‌الملل بدانیم. به خوبی مشخص است که مقامات امنیتی و نظامی آمریکا هم با سخنان ترامپ کاملاً مخالف هستند . به نظرم باید شاهد مناقشه جدید هسته‌ای یا حداقل سیاسی - امنیتی در منطقه جنوب آسیا باشیم؛ چراکه ترامپ علناً تهدید را آشکار کرده و به نظرم جای آن وجود دارد که سایر کشورهای جهان از او انتقاد کنند.

فرقانی در پایان افزود: باید متوجه بود که مذاکرات طالبان با آمریکا همچنان در حال پیگیری است و تاکنون هفت دوره از آن برگزار شده اما به نتیجه ملموسی نرسیده است. این در حالیست که همچنان حملات طالبان در افغانستان ادامه دارد و به نوعی نشان می‌دهد که شکست در مذاکرات آرام آرام در حال به تصویر کشیده شدن است. از این منظر ترامپ قصد دارد تا با تحت فشار قرار دادن پاکستان، طالبان را با خود همراه کند و انتظار دارد که اسلام‌آباد بتواند این پرونده را به خروجی قابل قبول برساند. مساله اینجاست که آمریکا اخیراً مذاکره میان طالبان و پاکستان را ممنوع اعلام کرده بود و حالا به دنبال فعال شدن پاکستان در پرونده صلح با طالبان شده است. لذا رفتار دوگانه آمریکایی‌ها کاملاً بر معادلات افغانستان و جنوب آسیا تاثیر گذاشته و آینده آن مبهم است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز